همشهری آنلاین: پژوهشگرانی که به مقایسه روندهای آب و هوا و سوابق بیمارستانی میلیون‌های نفر از آمریکاییان پرداخته‌اند، می‌گویند ممکن است پیوندی میان آب و هوا و خطر دچار شدن به سکته مغزی وجود داشته باشد.

winter

به گزارش آسوشیتدپرس این بررسی نشان داد که آب و هوای سرد، رطوبت بالا و نوسان‌های زیاد دمای روزانه ظاهرا افراد را با احتمال بیشتری به علت سکته مغزی به بیمارستان می‌کشاند. این بررسی نشان داد با افزایش درجه حرات این خطر کاهش می‌یابد- ۳ درصد به ازای هر ۵ درجه بالا رفتن دما.

جودیت لیکمن، پژوهشگر سکته مغزی در دانشگاه ییل که سرپرست این پژوهش بوده است، گغت: «شاید برخی از این عوامل هواشناختی به عنوان آغازگر سکته مغزی عمل کنند.»

به گفته او با توجه به تغییرات آب و هوایی کره زمین و بروز شرایط شدید آب و هوایی یافته‌های این بررسی می‌توانند به طور فزاینده‌ اهمیت پیدا کنند.

لیکمن و همکرانش از از دانشگاه‌های هاروارد و دوک نتیجه بررسی‌شان را در «کنفرانس بین‌المللی سکته مغزی» که انجمن قلب آمریکا در روز چهارشتبه ۱۲ فوریه برگزار کرده بودند، بیان کردند.

این بررسی بزرگترین و مشروح‌ترین بررسی در این زمینه است.

هر سال حدود ۸۰۰ هزار آمریکایی دچار سکته مغزی می‌شوند. اغلب موارد این سکته‌های مغزی ناشی از انسداد یک رگ خون‌رسان به مغز با لخته‌ها است، و فشار خون بالا یک عامل خطرساز عمده برای آن است.

دکتر آندرو استمر، متخصص نورولوژی در دانشگاه جرج‌تاون در این باره می‌گوید برخی از بررسی‌های پیشین هم گرایش فصلی را در بروز مواد سکته مغزی نشان داده بودند.

به گفته او رگ‌های خونی در أب و هوای سرد منقبض می‌شوند و این وضعیت می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. وضعیت آب و هوایی بسیار سرد باعث یک بروز یک واکنش استرس در بدن می‌شود که به آزادی موادی می‌انجامد که »نه تنها بار کاری قلب را می‌افزایند، بلکه باعث چسبندگی بیشتر خون و افزایش احتمال لخته شدن او می‌شوند.»

دکتر لری گلدستین متخصص سکته مغزی در دانشگا دوک که در این بررسی شرکت داشت، می‌گوید در أب و هوای سرد، «بدن شما تحت فشار قرار می‌گیرد، و یک وضعیت استرس قلبی- عروقی وجود دارد.»

برعکس به گفته او »آب و هوای گرم و مرطوب به کم‌آبی بدن می‌انجامد» که ممکن است خطر لخته شدن خون را بالا ببرد و استرس وارد بر بدن را افزایش می‌دهد.

‌چندین نفر از همین پژوهشگرا یافته‌های یک تحقیق دیگر در اوائل امسال منتشر کردند که میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در فاصله ‌سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ را در میان سالمندان تحت پوشش بیمه Medicare را بررسی کرده بود و الگوی مشابهی را نشان می داد- میزان بالاتر موارد سکته مغزی در زمستان، میزان پایین‌تر در تابستان و اوج‌گیری کوچکی در ماه ژوئیه (تیرماه).

این بررسی جدید به به موارد بستری شدن به علت سکته مغزی، و نه فقط مرگ و میر ناشی از آن، در جمعیت گسترده‌تری از بزرگسالان در ایالت‌های آمریکا پرداخته بود.

این پژوهشگران همچنین داده‌های روزانه مربوط به آب و هوا را تا سطح نواحی از مرکز ملی داده‌های آب و هوایی آمریکا برای سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ استخراج کردند.

پژوهشگران فقط مواردی از سکته مغزی ناشی از لخته خونی، و نه موار کمتر شایع سکته مغزی ناشی از پارگی عروق یا خونریزی، را مورد بررسی قرار داند.

دماهای پایین‌تر، تغییرات بزرگتر در درجه حرارت روزانه و رطوبت بالاتر با افزایش میزان بستری شدن به علت سکته مغزی ارتباط داشت.

هر ۵ درجه افزایش در نوسان درجه حرارت روزانه (بالاترین دمای ثبت‌شده منهای پایین دمای ثبت‌شده) خطر بستری شدن به علت سکته مغزی را ۶ درصد افزایش می‌داد. هر پنج درجه افزایش در نقطه شبنم (رطوبت) این خطر را ۲ درصد بالا می‌برد.

به گفته لیکمن پژوهشگران در این بررسی آستانه‌ای برای درجه حرارت خیلی بالا تعیین نکردند- هدف این بررسی دنبال کردن روند کلی درجه حرارت بود.

به گفته او این یافته‌ها به این معناست در موارد شرایط شدید آب و هوایی دوستان و بستگاان افرادی که در معرض بالاتر سکته مغزی هستند و افرادی که سالمندترند، باید مراقب آنها باشند.

توصیه دانیل لاکلند از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی این است که در هنگام شرایط شدید و استرس‌زای آب و هوایی بدون توجه به اینکه میزان دما چقدر است باید مراقب رژیم غذایی و میزان مصرف نمک‌تان باشید، و به مقدار کافی مایعات دریافت کنید.

توصیه او درباره افرادی که از پیش در معرض خطر بیماری قلبی- عروقی هستند، این است که در تابستان در اتاق دارای تهویه بمانند و در زمستان خود را گرم نگهدارند.

کد خبر 249457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز