سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰

همشهری آنلاین: تحقیقات دانشمندان روی دو خواهر دو قلو منجر به کشف مولکول جدیدی شد که در روند ابتلای فرد به بیماری لوسمی (سرطان خون) موثر است.

مولکول موثر در ابتلای فرد به سرطان خون کشف شد

به گزارش ایرنا، محققان با تجزیه و تحلیل ژنوم دو خواهر دوقلوی 3 ساله که یکی از آنها از بیماری لوسمی رنج می‌برد، مولکولی را کشف کردند که می‌تواند برای شناسایی راه‌های درمان شکل‌های مرگبار این بیماری و یا بازگشت مجدد آن مورد استفاده قرار گیرد.

گروهی از محققان بین المللی، یک مسیر مولکولی را که شامل ژنی به نام SETD2 است، شناسایی کردند. این ژن می‌تواند هنگام رمزگشایی و تکثیر دی ان ای (DNA) در سلول‌های خونی، جهش ایجاد کند.

به گفته محققان اشکال تهاجمی سرطان خون مانند ام ال ال ( MLL ) به سرعت در بیماران پیشرفت می‌کنند. این بدان معنی است که درمان سریع از طریق شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا پیوند مغز استخوان برای بیمار مورد نیاز است.

محققان با مقایسه سلول‌های خونی دو خواهر دوقلو کشف کردند که جابه جایی کروموزومی در همجوشی ژن سرطان خون (MLL - NRIP3) به وجود می‌آید و ارتباط بین (MLL - NRIP3) و (SETD2) سبب به وجود آمدن سرطان خون حاد در کودکان می‌شود.

محققان امیدوارند کشف اهداف مولکولی جدید راه را برای کشف داروهای بهتر و درمان اشکال تهاجمی سرطان خون باز کند.