گروه سلامت: اینکه داروها می‌توانند اثرات جانبی داشته باشند و اگر دردی را دوا می‌کنند، گاهی درد دیگری به بار آورند، چیز تازه‌ای نیست

اما اینکه داروی یک درد، درد دیگری را هم درمان کند، موضوع جالبی است که دانشمندان استرالیایی کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شیکاگو، این دانشمندان شواهد تازه‌ای مبنی بر اینکه  یک دارو  قادر است هم سطح کلسترول خون را پایین بیاورد و هم از آسیب‌های عصبی در بیماران مبتلا به دیابت پیشگیری کند، به دست آورده‌اند.

دانشمندان استرالیایی با استناد به تحقیقات 8 ساله خود بر روی دو دسته از داروهای کلسترول یعنی، استاتین‌ها که پرفروش‌ترین داروی کاهنده کلسترول بد یا همان LDL معروف هستند و فیبرات‌ها که آنها هم کاهنده تری گلیسرید(چربی) خون هستند، در یافته‌اند که این داروها به شکل معنی داری قادر به کاهش ریسک ایجاد نوروپاتی دیابتی، مشکلی که نیمی‌ از دیابتی‌ها از آن رنج می‌برند، هستند.

نوروپاتی دیابتی، شرایطی است که بیماران دیابتی را پس از چند سال گرفتار می‌کند و می‌تواند سبب تیرکشیدن، احساس سوزش، درد، کرختی و ضعف در دست‌ها و پاهای افراد مبتلا به دیابت شود و زمینه‌ساز قطع عضو در آنها نیز به شمار می‌آید.

چرا که اختلال در حس درد در اندام تحتانی این افراد، باعث می‌شود اندام آنان، بی آن‌که خودشان متوجه شوند، ضربه بخورد و زخم شود. زخم بیماران دیابتی هم دیرتر خوب می‌شود و عفونت همین زخم‌های مزمن، گاهی منجر به قطع عضو می‌شود.

دکتر آرون وینیک، مدیر مرکز دیابت استرلایز در مدرسه پزشکی ویرجینیای شرقی می‌گوید: این یافته‌ها به طور قطعی در بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی نقش خواهد داشت.

دکتر تیموتی دیویس، از دانشگاه استرالیای غربی نیز می‌گوید: البته هر دوی این داروها، در حال حاضر به بیماران دیابتی نوع دوم (غیر وابسته به انسولین) برای پیشگیری از حمله قلبی در آنها توصیه می‌شود، اما از این به بعد، به نظر می‌رسد که کاربری تازه ای هم برای آنها می‌توان در نظر گرفت و آن پیشگیری از آسیب‌های عصبی است.

دیویس که به همراه همکارانش400 نفر بیمار دیابتی را در طول 4 سال مورد بررسی قرار داده است معتقد است، استاتین‌ها تا 35 درصد و فیبرات‌ها تا 48 درصد، احتمال ابتلا به نوروپاتی ثانوی را کاهش می‌دهند.

این تحقیقات از آن جهت حائز اهمیت است که تا پیش از این، دارویی برای بهبود نوروپاتی جانبی در بیماران مبتلا به دیابت وجود نداشته است و هر آنچه بوده، تنها به تسکین درد در بیماران می‌پرداخته است.

کد خبر 24917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز