دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

چندی پیش رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، انتقال آب خلیج‌فارس به هامون را به‌عنوان راهکاری برای احیای این تالاب پیشنهاد کرد.

هامون

در پی طرح این پیشنهاد، بسیاری از کارشناسان و منتقدان محیط‌زیست آن را طرحی مغایر با معیارهای محیط‌زیست دانستند. روز گذشته معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم درخصوص طرح‌ انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به تالاب هامون، گفت: این طرح‌ها به هیچ وجه منطقی نیست.

احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: حوزه سیستان و بلوچستان یکی از نقاطی است که در آینده بیشترین تنش آبی را به‌دلیل بارندگی کم، تبخیر بالا، بیابانی و گسترده بودن منطقه خواهد داشت. وی با بیان اینکه موضوع تأمین آب شرب سیستان و بلوچستان مهم‌ترین مسئله در این منطقه است، افزود: دولت باید هر چه سریع‌تر طرحی برای تأمین آب شرب شهرهای منطقه با تکیه بر منابع داخلی تهیه کند و به‌اجرا دربیاورد.

معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: یکی از راه‌های تأمین آب شرب منطقه می‌تواند شیرین کردن آب دریا باشد؛ همچنین می‌توان آب‌هایی را که هرز رفته و به مناطق بیابانی می‌ریزد مهار کرد و یا الگوی کشت منطقه را تغییر داد؛ به‌عنوان مثال در جنوب استان سیستان و بلوچستان هنوز هم برنج کشت می‌شود که به هیچ عنوان متناسب با شرایط منطقه نیست. کیخا درخصوص سایر طرح‌های انتقال آب مانند انتقال آب خزر به دشت‌های مرکزی یا انتقال آب رود کارون به دریاچه بختگان، اظهار کرد: اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست این است که طرح‌های انتقال آب که ضرر و زیان بسیاری به مناطق مختلف می‌زند را متوقف کند مگر اینکه اراده‌ای بیش از اراده سازمان حفاظت محیط‌زیست پشت این طرح‌ها باشد. وی تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرحی با خطرات و زیان‌های زیست‌محیطی در کارنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت شود.

کد خبر 249074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز