همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فضای گفتگوهای ایران و آژانس بسیار مثبت و سازنده است.

«رضا نجفی» که ریاست هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات روز شنبه آینده (19بهمن ماه) را برعهده دارد درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در وین تصریح کرد: پیرو توافقی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران بعنوان چارچوب همکاری انجام شده بود، ایران اقداماتی که در آن بیانیه مشترک ضمیمه شده بود را اجرا کرد.

نجفی با اشاره به اینکه این اقدامات شش اقدام عملی بود، افزود: این شش اقدام عملی دو موردش بازدید کارشناسان آژانس از کارخانه تولید آب سنگین اراک و معدن گچین بود.

وی با بیان اینکه شش اقدام ایران بطور کامل اجرا شده و مورد رضایت آژانس هم قرار گرفته است، گفت: در مذاکراتی که بیستم آذرماه در وین برگزار شد، با تیم آژانس درخصوص مرحله بعد و اقداماتی که می شود در مرحله بعد گنجاند، مذاکره کردیم.

این مذاکرات در نشست بعدی در تهران ادامه پیدا خواهد کرد. ابتدا قرار بود این مذاکرات اول بهمن ماه برگزار شود ولی با توجه به اجرای توافق ژنو و حجم بالای کاری دو طرف این مذاکرات به 19بهمن ماه موکول شد.

نجفی خاطر نشان کرد: در مذاکرات 19بهمن ما به گفتگوهای خود با آژانس ادامه می دهیم در مورد مسایلی که آژانس همچنان بعنوان ابهام به آنها نگاه می‌کند و راه‌هایی را بررسی خواهیم کرد که این ابهامات به چه نحو قابل رفع است و احتمالا از میان موضوعاتی که مورد نظر آژانس است برخی از موضوعات انتخاب شوند برای مرحله بعد.

نماینده ایران در آژانس گفت: البته موضوعاتی که برای مرحله بعد در نظر گرفته خواهد شد موضوعات پیچیده ای است و نیاز به مذاکرات فنی دارد واحتمالا زمان بر است ولی به هرحال دوطرف آمادگی خود را اعلام کردند که با حسن نیت وارد این گفتگوها شوند و امیدواریم در مذاکراتی که در تهران برگزار خواهد شد بتوانیم با آژانس درباره اقدامات مرحله بعد به توافق برسیم و انشا الله ان اقدامات را هم براساس یک پروژه زمانی شروع به اجرا کنیم.

نماینده ایران درباره گزارش بعدی مدیرکل آژانس نیز تاکید کرد: به هرحال جلسه بعدی آژانس هم نزدیک است و اژانس باید گزارش خود را در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد که این گزارش شامل چند بخش است .

وی افزود: یک بخش شامل اجرای پادمان، بخش دیگر بحث اجرای توافق ژنو و نظارتی که آژانس دارد و بخش سوم گفتگوها و همکاری هایی که ایران با آژانس داشته است،می‌باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: پیش بینی این است که با توجه به اجرای شش اقدام عملی از سوی ایران، این بخش از گزارش هم مثبت باشد و فضا را هرچه بیشتر مثبت تر کند و اینکه موضوع برنامه هسته‌ای ایران از دستور کار شورای حکام خارج شود.

کد خبر 248534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز