دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: سردرد‌هایی که ناشی از حملات میگرن است می‌تواند فرد را از زندگی روزمره باز دارد. به تازگی محققان دریافته‌اند کسانی که از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض حملات میگرنی قرار می‌گیرند.

آب گوارایی که در بطری‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود می‌تواند باعث بروز سردرد در افراد مبتلا به میگرن شود. تا پیش از این تحقیقات تأثیر ماده بیسفنول (BPA) موجود در بطری‌ها و ظروف پلاستیکی و یکبارمصرف را بر بروز و تشدید بیماری‌های مرتبط با چاقی، ناباروری و مشکلات قلبی نشان داده بود اما اکنون آخرین تحقیقاتی که در مجله علوم سم‌شناسی کانزاس آمریکا منتشرشده این ماده شیمیایی را عامل ایجاد سردردهای شدیدی معرفی کرده است.

دکتر بابک قرائی مقدم، دستیار جراحی مغز و اعصاب در این‌باره گفت: این تحقیق ابتدا روی موش‌ها و سپس روی انسان انجام شده است. براساس نتایج این تحقیق شانس حمله میگرن در کسانی که از ظروف پلاستیکی ازجمله لیوان و بطری برای نوشیدن آب و چای و قهوه استفاده می‌کنند به‌مراتب بیشتر از کسانی است که از این ظروف استفاده نمی‌کنند. ماده شیمیایی بیسفنول A که به اختصار به آن BPA می‌گویند در این مواد پلاستیکی وجود دارد. آزمایش‌ها نشان داده است که بیسفنول ادرار موش‌ها و بعد در تحقیقات بعدی ادرار کسانی که از ظروف پلاستیکی استفاده می‌کنند بیشتر از حد است.

البته به اعتقاد این متخصص مغز و اعصاب این تنها عامل بروز میگرن نیست ولی در این تحقیق افرادی که از ظروف پلاستیکی و همچنین ظروف کنسروی استفاده کرده‌اند میزان فرار از نورشان بیشتر است. او گفت: افراد مبتلا به میگرن اصولا از نور و محیط‌های روشن در زمان حملات میگرن دوری می‌کنند. نکته‌ جالب این تحقیق آن است که پرهیز از استفاده مواد خوراکی در ظروف پلاستیکی برای این افراد می‌تواند پس از چند روز میزان بروز حملات میگرنی را کاهش دهد. به‌عبارت دیگر وقتی بیسفنول A در خون و ادرار این افراد کاهش پیدا کند از میزان حمله کاسته می‌شود. در این تحقیق همه اصول تحقیقاتی مانند عوامل روانی نیز درنظر گرفته شده است؛ به این معنا وقتی افراد بدانند که ماده‌ای موجب سردردشان می‌شود به لحاظ روانی نیز سردرد می‌گیرند ولی در این تحقیق به این نکات هم توجه شده است.

میگرن به‌طور کلی بیماری‌ای است که بیشتر عروق مغزی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و انبساط و انقباض‌های رگ‌هاست که موجب سردرد می‌شود؛ به گفته دکتر قرائی‌مقدم از آنجایی که بروز میگرن با افزایش و کاهش سطح استروژن در ارتباط است بنابراین این بیماری در زنان بیشتر رخ می‌دهد. در تحقیق اخیر مشخص شده است که بیسفنول A تأثیر بیشتری بر خانم‌ها و سطح استروژن دارد.

وی به افرادی که دچار حملات میگرنی می‌شوند توصیه کرد که از استفاده این مواد پرهیز کنند و گفت: ظروف پلاستیکی برای افراد میگرنی عامل خطر است.در تحقیقات پیشین در مورد بیسفنول A محققان دریافته‌اند که تنها صرف 2وعده سوپ از قوطی کنسرو‌ می‌تواند میزان ماده سمی بیسفنولA را در بدن چند برابر کند. این ماده در جدار داخلی قوطی‌های نوشیدنی و کنسروها وجود دارد و برای ساخت انواع پلاستیک با کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. نتایج پژوهش‌های مختلف همواره نشانگر احتمال بالای خطرات جبران‌ناپذیر این ماده جنجال‌برانگیز برای انسان‌هاست. اگر غلظت بیسفنولA زیاد باشد، می‌تواند روی کیفیت اسپرم در مردان تأثیر منفی بگذارد و در زنان نیز احتمال ناباروری را افزایش دهد. افزایش وزن، ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی نمونه‌هایی دیگر از عوارض جانبی بیسفنولA هستند.

البته دکتر قرائی مقدم در مورد تأثیر بیسفنول A موجود در اشیای دیگر در بروز میگرن گفت: تأثیر این ماده از طریق استنشاق یا تماس فیزیکی بر بدن کمی دور از ذهن و بعید به‌نظر می‌رسد. مهم ماده غذایی‌ است که وارد بدن می‌کنیم اگر با این ماده بیسفنول A در تماس باشد مضر است. اگر چای، قهوه و مواد خوراکی داغ در ظروف پلاستیک مصرف شوند این ماده بیشتر آزاد می‌شود. البته به گفته کارشناس دارویی واحد اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان حدود نیمی از حملات میگرنی به‌خاطر استفاده از بطری‌های آب و لیوان‌های پلاستیکی است.

به گزارش وب‌دا، دکتر سهیلا قاسمی درخصوص بطری‌ها و لیوان‌های پلاستیکی که باعث میگرن می‌شوند، گفت: اگر برای سردردهای میگرنی‌تان دنبال علت می‌گردید ظروف و لیوان‌های اطرافتان را به‌طور کامل بررسی کنید. ظروف پلاستیکی مواد غذایی گرم را سمی می‌کنند و مواد مغذی موجود در آنها را از بین می‌برند و غذای شما را حاوی مواد سرطانی می‌کنند. بنابراین خوردن نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و چای در این ظروف پلاستیکی سبب اختلال در سیستم عصبی شما نیز خواهد شد و هرگز خستگی و کسالت را از شما دور نخواهد کرد.

سردرد میگرنی یک سردرد مزمن عود‌کننده و دومین علت شایع سردرد پس از سردرد تنشی است و شیوع جهانی آن 10درصد است. استرس و نگرانی، سروصدای زیاد، نورهای شدید، بوهای تند و تحریک‌کننده ،گرسنگی، بی‌خوابی، ضربه به سر، مصرف برخی غذاها مثل پنیر، شکلات، سوسیس و کالباس، پیاز خام، تغییرات هورمونی در زنان، مصرف داروهایی مثل نیتروگلیسیرین، داروهای ocp که حاوی استروژن هستند و داروی ضد‌فشار خون از عوامل اصلی بروز میگرن هستند.

کد خبر 248290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز