همشهری آنلاین: جانشین فرمانده کل سپاه گفت: قدرت نظامی ایران فوق العاده ویرانگر و مخرب و تهاجمی است و این قدرت، ظرفیتی عظیم و مستحکم برای سیاست خارجی و تیم هسته‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» به بررسی توان دفاعی و اقتدار نظامی ایران اسلامی در سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

سردار سلامی در این برنامه با اشاره به واکاوی نقش انقلاب اسلامی در ایجاد یک الگوی موفق برای آزادی ملتهای مسلمان و مستضعف در شرایط برده داری مدرن، گفت: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت منطق جدیدی در عرصه روابط بین الملل وارد کرد.

وی با بیان اینکه تا آن زمان تقریبا همه ملتهای مسلمان تحت سیطره امریکا بودند، انقلاب اسلامی ایران را نقطه آغاز یک دومینوی سیاسی دانست و گفت: انقلاب ایران بزرگترین خطر برای توسعه سیاسی امریکا در جهان اسلام بود که با تکیه بر ارزشهای اسلامی شکل گرفت.

سلامی انقلاب اسلامی ایران را یک شوک استراتژیک سیاسی برای آمریکا دانست و گفت: آمریکا با انقلاب ایران یک فضای مانور بزرگ را از دست داد و با افت کیفی در توسعه قدرت خود مواجه شد لذا به عکس‌العمل‌ها و واکنش‌های سرسختانه برای مقابله با این انقلاب دست زدند.

وی گفت:‌ انقلاب اسلامی ایران نقشی فراتر از کاهش منافع آمریکا در منطقه داشت و در حقیقت با پیدایش یک منطق جدید در عرصه جهانی وقوع یک تمدن نوین براساس ارزش‌های اسلامی در جهان را نوید می‌داد و آمریکا نگران تکرار این انقلاب در دیگر کشورها است.

جانشین فرمانده سپاه با بیان اینکه منطقه ملت‌های مسلمان دارای ذخایر انرژی و ژئوپلتیک با اهمیت است، گفت: اگر اتحاد بین ملت‌‌های مسلمان برقرار شوند قادر هستند فضای تنفسی غرب و آمریکا را به قدری تنگ کنند که حتی برای رژیم صهیونیستی هیچ فضای برای تنفس نباشد.

سلامی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گزینه نظامی را در مقابل ایران روی میز دارند، تصریح کرد: معمولاً در یک نبرد دیپلماتیک، هر طرفی که دارای منطق و اقتدار دیپلماتیک باشد هرگز از واژه‌های نظامی استفاده نمی‌کند و آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات ایران و غرب در 2حوزه منطق سیاسی و اقتدار دیپلماتیک دچار ضعف بوده و در واقع فاقد اقتدار دیپلماتیک هستند و قدرت اعمال نفوذ ایده‌های خود را به طرف مقابل ندارند.

سلامی افزود: وقتی آنها با سرسختی و مقامت سیاسی روبه‌رو باشند چاره‌ای جز رجوع به سایر مؤلفه‌های قدرت ندارند.

سلامی ادامه داد: ما با اینکه دارای قدرت نظامی فوق العاده ویرانگر و مخرب و تهاجمی هستیم، و قادریم منافع قدرتهای بزرگ را در هر سطحی به مخاطره بیندازیم ولی در تعامل دیپلماتیک از قدرت نظامی سخن نمی‌گوییم.

سلامی ادامه داد: اساساً آمریکایی‌ها در روابط بین‌الملل فاقد منطق سیاسی هستند و تلاش می‌کنند از منطق قدرت به جای قدرت منطق استفاده کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: آمریکایی‌ها غالباً در محاسبات خود اشتباهات فراوانی دارند که باعث می‌شود رویکردهای غلطی اتخاذ کنند وگرنه باید از تاریخ نزدیک عبرت بگیرند که قدرت نظامی‌شان نتوانسته مولد مؤلفه قدرت باشد.

وی گفت: استفاده از ادبیات نظامی در فاز اول، یک عملیات روانی است که فکر می‌کنند با استفاده از ادبیات تهدید می‌توانند در تغییر نگرش و انعطاف ما موفق بوده و ما را وادار به عقب‌نشینی کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها دچار جهل استراتژیک شدند و فهم عمیقی از عناصر قدرت در جمهوری اسلامی ایران ندارند، تأکید کرد: هنوز آمریکایی‌ها نمی‌دانند با چه ادبیاتی باید با ملت ایران صحبت کنند و این ادبیات آنان، نشان از فقدان دانش تاریخی مسئولان آمریکایی دارد.

سلامی اضافه کرد: شرایط استراتژیک برای اعمال قدرت نظامی از سوی آمریکا در هیچ نقطه‌ای از جهان وجود ندارد و صرف داشتن قدرت نظامی به مفهوم توانایی و قابلیت برای به کارگیری آن قدرت نیست.

به گزارش فارس، وی تصریح کرد: قدرت نظامی در زمینه سایر عوامل قدرت مفهوم پیدا می‌‌کند و آنها باید واکنش‌های طرف مقابل را دقیق بررسی کنند چرا که کسی که می‌خواهد تصمیم بر اعمال قدرت نظامی علیه کشوری کند باید قواعد بازی جنگ را خوب بداند.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آیا آنها می‌توانند دامنه‌های یک جنگ گسترده را با جمهوری اسلامی ایران مهار کنند؟ آیا می‌توانند منافع حیاتی خود را در منطقه در مقابل تهاجم‌های پایان‌ناپذیر ایران حفظ کنند؟ آیا می‌توانند از تلفات سنگین روزانه بیش از حد تحمل آمریکا جلوگیری کنند؟ آیا می‌توانند امنیت انرژی را در منطقه در برابر ظرفیت عظیم تهاجمی ما را حفظ کنند؟ آیا می‌توانند ناوگان دریایی‌شان را و امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کنند؟ و آیا می‌توانند مطمئن باشند انرژی‌های متراکم جهان اسلام و ظرفیت‌های بالقوه مقابله با آمریکا که تبدیل به ساختار پیچیده و ویرانگر شده است را مهار کنند؟ آیا می‌توانند آرمان‌های ملت‌هایی که آرزوی مقابله با آمریکا را دارند، درک می‌کنند و آیا می‌توانند ضربات موشکی ما را تحمل کنند؟

سلامی افزود: توسعه قدرت دفاعی و ساختارهای ما به شکلی توسعه یافته که نه تنها می‌توانند منافع حیاتی ایران را حفظ کند بلکه منافع حیاتی دشمن را در منطقه در هر سطحی با خطر مواجه خواهند کرد.

وی ادامه داد: گزینه نظامی آمریکا برای ما فرقی نمی‌کند. آنها می‌توانند از این گزینه استفاده کنند اما باید مسئولیت پیامدهای ویرانگر آن را هم بپذیرند.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه گفت: آیا آمریکایی‌ها امروز در موقعیت اقتصادی هستند که بتوانند یک جنگ با ابعاد جغرافیایی و شدت و گستره نامشخص و زمانی طولانی را تحمل کنند در صورتی که کشورشان بزرگترین بدهکار در جهان است.

سلامی افزود: حداقل تا به امروز آمریکا به دلیل مداخله در کشور عراق به لحاظ اقتصادی 3 هزار میلیارد دلار هزینه داده است.

سلامی در ادامه گفت: امروز آیا آمریکایی‌ها نفوذ سیاسی اجتماعی ایران در عراق را نمی‌بینند؟ روند برای آمریکایی‌ها معکوس شده و به شکلی در آمده که آمریکایی‌ها هزینه می‌کنند و دیگران منافع می‌برند.

وی ادامه داد: امروز با اقدامات و حمایت آمریکا از تروریسم، این پدیده به صورت سیال در مرزهای شرقی اروپا فعال است و با پایان یافتن ماجراها در سوریه، تروریست‌ها نفوذ خود را در اروپا توسعه خواهند داد. آیا آمریکایی‌ها توانسته‌‌اند در سوریه به نتایج مثبتی برسند؟

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: آمریکایی‌ها امروز توان مداخله در کشوری مثل سوریه را هم ندارند؛ کشوری که چند سال درگیر جنگ داخلی است. اما آمریکایی‌ها حتی نتوانسته‌اند عملیات نظامی انجام دهند چرا که زمینه‌ها و عواملی که اعمال قدرت نظامی را برای آنها تسهیل می‌کند، برای سال‌های سال در این منطقه از بین رفته و امروز آنها در یک فرسایش قدرت نظامی و سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌اند.

به گزارش فارس، وی ادامه داد:‌ امروز بیشترین سود آمریکایی‌ها از قدرت نظامی‌شان در ارعاب و ترس قدرت نظامی نهفته است که البته در خصوص ایران هیچ تأثیری ندارد چون راهبردهای دفاعی خود را براساس یک نبرد موفق در برابر آمریکایی‌ها طراحی کرده‌ایم که مدام به‌روز می‌شود و براساس تحول قدرت نظامی آمریکا و دیگران شکل گرفته است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما مجبور بودیم دامنه‌های اشراف اطلاعاتی‌مان را در مقیاس‌های استراتژیک به گونه‌ای توسعه دهیم که در تحولات و گسترش و استعداد و حجم و نقاط قوت و ضعف و دکترین‌ها و تاکتیک‌های عملیاتی آنها نفوذ کنیم.

سلامی افزود: آمریکا می‌تواند علیه ایران سناریوهای مختلفی مثل تهاجم هوایی، موشکی و زمینی محدود داشته باشد که همه این سناریوها شناسایی شده تمام احتمالات ممکن بررسی شده و اشراف ما بر این موارد و راهبردهای عملیاتی کامل است.

وی تصریح کرد: ما استراتژی نظامی آمریکا را تشخیص داده، آنها را بررسی کرده و توانمندی‌های خودمان را نیز شکل داده‌ایم و نقاطی که در آمریکا ایجاد شوک می‌کند را شناسایی کرده‌ایم.

وی گفت: اگر ما می‌گوییم آمریکا قادر نیست دست به عملیات نظامی علیه ایران بزند به این دلیل نیست که فکر می‌کنیم آنها علیه ما عملیات نظامی نمی‌کنند بلکه ما براساس اینکه آنها عملیات نظامی انجام می‌دهند، آماده هستیم.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: اینکه آنها علیه ما عملیات نظامی انجام می‌دهند، یک فرض قطعی است ولی ما زمانی به مذاکره روی آوردیم که قدرت نظامی ما اثبات شده است.

سلامی با بیان اینکه دامنه‌های قدرت نظامی ما جزو اسرار نظام است، گفت: اما بخشی از آن گفته می‌شود تا جهالت استراتژیک دشمن را رفع کنیم.

وی تأکید کرد:‌ تمام مبادی عملیات دشمن در منطقه در هر سطح و حجم و مکانی زیر آتش ما است. اشراف لحظه‌ای روی این نقاط را گسترش دادیم و همه آنها را شناسایی و تعقیب می‌کنیم و کاملاً بر منافع حیاتی دشمن مسلط هستیم.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیمی در محیط‌های بیرونی شکل گرفته است، گفت: حز‌ب‌الله دارای سطح گسترش عمیقی در منطقه است؛ انسان‌هایی که در رویای یک نبرد سرنوشت‌ساز هستند.

سلامی افزود: در کنار اینها، قدرت دریایی ما براساس یک نبرد دریایی سرنوشت‌ساز در هر سطحی کاملاً آماده بوده و موشک‌های کروز و بالستیک ما نیز به درجه بالایی از دقت رسیدند.

وی تصریح کرد: موشک‌های بالستیک ما با سرعتی چند برابر صوت می‌توانند وارد جو زمین شده و هدف‌های متحرک را منهدم کنند. پدافند هوایی قدرتمند ما نیز فضای را برای پرنده‌های دشمن به شکل قابل توجهی ناامن کرده‌اند و پهبادهای ما علاوه بر عملیات‌های شناسایی می‌توانند عملیات تهاجمی انجام داده و مثل یک موشک کروز عمل کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: هزاران گردان روی زمین وجود دارد که از استقلال و تمامیت ارزی ما به شکلی رویایی دفاع می‌کنند و هر کس بخواهد با زبان تهدید یا تحقیر با ملت ما صحبت کنند باید بدانند که ما هیچ مرز جغرافیایی برای مقابله با او نمی‌شناسیم و دامنه‌های برخورد را به هیچ مرزی محدود نمی‌کنیم البته دشمن نیز این پیام‌ها را درک کرده است.

سلامی افزود: ما از امام‌مان یاد گرفتم که به دشمن بگوییم اگر بخواهند با دین ما مقابله کنند با همه دنیای آنها مقابله می‌کنیم و ضربه‌ای به آنها می‌زنیم که از درون متلاشی شوند. ما براساس دیدگاه‌ها و تدابیر رهبرمان آماده می‌شویم.

وی تصریح کرد: امروز قدرت نظامی ما فراتر از دامنه انتظار قدرت‌های بزرگ گسترش یافته است.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: مقامات سیاسی و دیپلمات‌ها و عزیزانی که در عرصه دیپلماتیک هسته‌ای خطوط مقدم سیاسی ما را شکل می‌دهند با اقتدار و اعتماد به نفس و مسلط از منافع ملت دفاع کنند. ما ظرفیتی عظیم و مستحکم برای سیاست خارجی هستیم و قدرت نظامی ما پشتوانه‌ای برای تیم هسته‌ای است.

سلامی افزود: مردان هسته‌ای بدانند در برابر قدرت‌هایی نشسته‌اند که دارای ضعف‌های بزرگی هستند و ما هیچ نگرانی نداریم و از مسئولان خود اعتماد به نفس، استحکام و تعقیب منافع ملی را طلب می‌کنیم.

سلامی افزود: شیب توسعه قدرت ایران شگفت‌انگیز است و ما در میدان‌هایی سخت، مورد آزمایش قرار گرفتیم و در جنگ رشد پیدا کردیم و به تدریج دامنه‌های قدرت‌مان بیشتر شد و اگر دفاع مقدس نبود، امروز سپاه در این ابعاد، بزرگ نمی‌شد.

به گزارش فارس، وی گفت: آمریکایی‌ها وقتی در طبس سوختند در سال‌های پایان جنگ در خلیج فارس وارد نبرد دریایی مستقیم با ما شدند، هواپیمای مسافربری ما را زدند و بعد از آن وارد جنگ‌های دیگر مثل تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی، عملیات روانی و جنگ‌های اطلاعاتی و نیابتی شدند که باز هم موفق نبوده‌‌اند و ما روز به روز پیشرفت کردیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد:‌ آنها دانشمندان ما را در خیابان‌ها ترور کردند اما باز ما به علوم روز دنیا دست یافتیم و ماهواره‌های‌مان سینه فضا را شکافت و به انرژی هسته‌ای رسیدیم.

سلامی خاطرنشان کرد:‌ شاید دلیل اینکه آمریکایی‌ها از ادبیات نظامی استفاده می‌کنند، این است که فکر می‌کنند تحریم اقتصادی ما را به پای میز مذاکره رسانده اما آنها بیایند شاخص‌های اقتصادی ایران و آمریکا را مقایسه کنند. سفره‌های مردم ما و خودشان را مقایسه کنند. امروز دولت ما به ضعیف‌ترین تا ثروتمندترین مردم یارانه می‌دهد. چه کسی می‌گوید تحریم اقتصادی آنها روی ما تأثیر گذاشته است؟

وی با بیان اینکه آمریکا نزد ملت ایران تبرئه نشده است، گفت: اصلاً نباید خوش‌رفتاری مسئولان سیاسی ما، آنها را به اشتباه بیندازد خوش‌رفتاری خصیصه ایرانی‌ها است اما پشت این رفتار خوش، خاطره ظلم‌های آمریکایی‌ها وجود دارد.

سلامی با بیان اینکه همه دستاوردها و پیشرفت‌های ایران حاصل مقاومت است، اظهار داشت: مقاومت ریشه در اعتقادات اصیل ما دارد و ما از عاشورا ریشه گرفته‌ایم.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: مقاومت اسلامی مانند مقاومت اسلامی فلسطین، حزب‌الله لبنان و هسته‌های مقاومتی که در مقابل هواداران و جیره‌خواران نظام سلطه وجود دارد، بخش لاینفکی از اعتقاد، باور و سیاست‌های ما است.

سلامی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به مسلمانان مستضعف بی‌تفاوت باشیم آنها بخشی از منابع حیاتی ما هستند و ما قاطعانه از آنها دفاع می‌کنیم. هر کجا علیه مسلمانان ظلمی شود، مسلماً می‌ایستیم و این رسالت ما است.

وی با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های تکفیری گفت: حامیان گروه‌های تکفیری معین هستند و سلسله جنبان و مرکز اصلی این توطئه خطرناک، آمریکا و رژیم صهیونیستی است آنها از تضعیف مسلمانان لذت می‌برند و از طرفی هم یکسری از این کشورها و دولت‌های مرتجعی که وابستگان سیاسی آمریکا هستند به دنبال تسلط و نفوذ در منطقه هستند اما باید بدانند پژواک و بازتاب این حرکت دامن خود آنها را خواهد گرفت.

سلامی افزود: البته اروپایی‌ها مقداری به این واقعیت واقف شده‌اند که کسانی که در سوریه آموزش نظامی می‌بینند و شارژ ایدئولوژیک می‌شوند، وقتی برگردند، کشورهای دیگر را با این بحران مواجه می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: با این وجود، ایران با ساختار اطلاعاتی منسجم و روحیه‌ای سرشار دارای محیطی امن است و از واقعه تاسوعای 3 سال پیش تاکنون، 11 تلاش انتحاری انجام گرفت که همه آنها در نطفه خفه شده‌اند.

سلامی در پایان، در خصوص آخرین وضعیت پهپاد RQ170 گفت: کار مهندسی معکوس و بهینه‌سازی این پهپاد ادامه دارد و به نقاط خوبی رسیده‌ایم. البته پهپاد ترکیبی از سیستم های متنوع است و در صورت جواب دادن همه این‌ها، این ابرسیستم قابل ارائه است و ما به سرعت در حال نهایی کردن کار هستیم. هرچند ما پهپادهای بسیار خوبی در همان تراز و ساخت داخل داریم که در حال پرواز هستند و RQ نیاز فوری ما نیست.

کد خبر 248051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز