شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

رضا مختاری: این روزها تقریبا کاریکاتوریست‌های هر کدام از شهرهای بزرگ ایران،‌ برای خودشان انجمنی دارند.

اما اولین تشکل جدی کاریکاتوریست‌های غیرتهرانی، در اصفهان شکل گرفت. قصه به سال71 برمی‌گردد و کلاس‌های کاریکاتور امین مؤیدی در اصفهان که بعدها بهانه‌ای می‌شود برای شناسایی و دعوت از کاریکاتوریست‌های جوانی که در اصفهان زندگی می‌کردند.

هنرمندانی چون مسعود ضیایی، حسین صافی،  علی ‌هاشمی‌شهرکی، سعید بهداد و مهدی تمیزی کارشان را از این انجمن شروع کردند یا با آن همراه شدند.

همایش کاریکاتوریست‌های جوان اصفهان در سال74، مهم‌ترین فعالیت سراسری این انجمن بود که با شرکت کاریکاتوریست‌های جوانی که امروز در عالم کاریکاتور چهره‌های شناخته‌شده‌تری هستند، برگزار شد.

بعد‌ها کتاب این همایش هم درآمد و تا چند سال به شکل کاملا حرفه‌ای، هر ساله نمایشگاه‌هایی با داوری و برنامه‌ریزی دقیق، توسط اعضای این انجمن برگزار می‌شد. چند هفته پیش، برنامه‌ای با عنوان «13 سال با کاریکاتور اصفهان» برگزار شد و 66اثر از اعضای قدیم و جدید انجمن کاریکاتور اصفهان، در این شهر به نمایش درآمد.

 تکنیک این کار خودکار است. مارلون براندو را هم که به جا می‌آورید. طراح این کار- که به دو سالانه ششم هم راه پیدا کرد- عباس محمدی است.

 پیداست که صاحب این چهره چه کسی است. طراح این اثر هم این روزها نام آشنا و چهره جوان شاخصی بین کاریکاتوریست‌های مطرح است. حسین صافی دوره دانشجویی‌اش در اصفهان بوده و کارش را با بچه‌های انجمن کاریکاتور اصفهان شروع کرده است.

 مسعود ضیایی را کاریکاتوربازها خوب می‌شناسند. این هنرمند، رکورددار جایزه‌های بین‌المللی در زمینه کاریکاتور است و  طنز خلاق و جابه‌جایی‌های شاعرانه مشخصه کارهای اوست.

 چشم‌های فیل‌نشان می‌دهد که شکایتی ندارد؛ نه از سوار شدنش و نه از اینکه با عاجش سر نیزه ساخته‌اند. این اثر کار امیررضا خوردآزاد است.   در آلبوم دیواری شکار شاه، از آهو گرفته تا زن، پیدا می‌شود. این شاه یا شاهزاده قجری را افشین شمس کشیده. شمس یکی از مدرسان کاریکاتور در اصفهان و از اولین اعضای انجمن کاریکاتور اصفهان است.

در آلبوم دیواری شکار شاه، از آهو گرفته تا زن، پیدا می‌شود. این شاه یا شاهزاده قجری را افشین شمس کشیده. شمس یکی از مدرسان کاریکاتور در اصفهان و از اولین اعضای انجمن کاریکاتور اصفهان است.

 تصور کنید اگر تمام موبایل‌ها همچین دروغ‌سنج‌هایی داشت، چه اوضاعی می‌شد. این پینوکیوی رسوا، اثر آیت‌‌الله نادری است.

 گوسفند نباشید! با کمی دقت در پایین اثر و آخر عاقبت این گله، دستتان می‌آید که این کار اثر پیام پورفلاح است.

کد خبر 24791

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز