همشهری آنلاین: یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهور ایران در مجمع جهانی اتقتصاد در داووس سخنرانی کرد و به جهان اطمینان داد که کشورش به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، وزیر امور خارجه آمریکا از او خواست که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را نشان دهد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی‌اش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: وی (حسن روحانی، رئیس جمهور ایران) به شما گفت که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد. ایران از هم اکنون فرصت دارد که این کلمات را بدون شک به جهانیان ثابت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، کری الزاماتی را برای توافق هسته‌ای جامعی که ایران و گروه 1+5 خود را برای مذاکره درباره آن آماده می‌کنند، بیان کرد و گفت که تهران باید راستی‌آزمایی گسترده را بپذیرد، برنامه‌ها برای ساخت یک راکتور آب سنگین را که می‌تواند پلوتونیوم تولید کند کنار بگذارد و نگرانی‌های طولانی مدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های گذشته ایران را حل کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی اظهارات کری بخشی از سخنرانی او بود که به مسائل گسترده‌ای پرداخت و هدف آن رد اظهارات منتقدانی بود که معتقدند نفوذ آمریکا در خاورمیانه تحت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه آمریکا، کری در بخشی از سخنرانی خود که به ایران اختصاص داشت مدعی شد: درباره توافقی که با ایران انجام دادیم باید بگویم که از این هفته برنامه هسته‌ای ایران به روش‌های مهمی عقب رانده می‌شود. ایران روز دوشنبه گام‌هایی را که دنیا از مدت‌ها پیش خواستار آن شده بود از جمله کاهش ذخایر اورانیوم با غنای 20 درصد، از کار انداختن زیربنای تولیدش و دادن اجازه برای شفافیت و نظارت بی‌سابقه به منظور تضمین پیروی ایران از این توافق‌نامه را اتخاذ کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: آنها باید 20 درصد خود را به صفر برسانند و توانایی تبدیل را نداشته باشند. آنها باید اورانیوم را به شکلی درآورند که برای تولید سلاح مناسب نباشد. ایران علاوه بر آن باید غنی‌سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و اجازه نخواهد داشت ذخایر فعلی اورانیوم با غنای 3.5 درصد را افزایش دهد. ایران نمی‌تواند تعداد سانتریفیوژهای فعالش را زیاد کند و نمی‌تواند سانتریفیوژ‌های نسل بعدی را برای غنی‌سازی اورانیوم نصب کند یا به کار گیرد. در حالی که ما درباره یک توافق نهایی در زمینه اینگونه مسائل در ماه‌های آینده مذاکره می‌کنیم، ایران اجازه ندارد هیچ گامی برای راه‌اندازی راکتور پلوتونیوم اراک اتخاذ کند.

کری در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: واضح است که دلایل خوبی وجود دارد تا سؤالاتی سخت از ایران بپرسیم و مطمئن باشید که ما این کار را می‌کنیم. دلایل خوبی وجود دارد که از ایران بخواهیم به قول‌هایی که داده است عمل کند. به خاطر داشته باشید که دنیا برای اعمال تحریم علیه ایران دلایلی داشته است. اینکه ساختار هسته‌ای آن تحریم‌ها در جای خود باقی می‌ماند دلیل دارد. بنابراین این تلاش‌ها برمبنای اعتماد قرار ندارد، بلکه بر مبنای آزمودن قرار دارد و به همین دلیل بازرسان اکنون می‌توانند هر روز در فردو حضور داشته باشند.پیش از این که ما به این توافق برسیم، این امکان وجود نداشت. بازرسان اکنون می‌توانند هر روز در نطنز باشند. این نیز جدید است و حاصل توافقی است که به آن دست یافته‌ایم. علاوه بر آن بازرسان هر ماه به نیروگاه پلوتونیوم اراک سر می‌زنند و آنها وظیفه دارند که برنامه‌های مربوط به این نیروگاه را به ما اعلام کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا با بی‌توجهی به تاکید ایران بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش افزود: این عناصر در کنار هم زمانی را که طول می‌کشد تا ایران به توانایی تولید سلاح برسد افزایش می‌دهد و علاوه بر آن توانایی ما برای اینکه بتوانیم آن را تشخیص دهیم و جلویش را بگیریم افزایش می‌دهد. همه این‌ها بدون هیچگونه شکی تضمین می‌کند که امنیت اسرائیل نسبت به زمانی که این توافق هنوز صورت نگرفته بود بیشتر می‌شود و علاوه بر آن منطقه و جهان را به جای امن‌تری تبدیل می‌کند.

کری گفت: دیروز رئیس جمهور روحانی اینجا ایستاد و گفت که ایران مشتاق است با جهان تعامل داشته باشد. ولی ایران می‌داند که برای تحقق این اتفاق باید چه کار کند. وی به شما گفت که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد. خوب، اگر چه ما از این پیام استقبال می‌کنیم، این کلمات به تنهایی بی‌معنا هستند مگر اینکه اقداماتی اتخاذ شوند تا به آنها معنی ببخشند. ایران از هم اکنون این فرصت را دارد که این کلمات را بدون هیچ گونه شک و تردیدی به جهان ثابت کنند.

وی افزود: بیایید صریح باشیم: اگر با جدیت به دنبال یک برنامه صلح‌آمیز هستید، اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه‌تان به جهان دشوار نیست. بدون شک کشوری که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد نیازی به ساخت تأسیسات غنی‌سازی آن هم شبانه در اعماق یک کوه ندارد. نیازی به راکتور آب سنگینی که برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی طراحی شده است مانند راکتور اراک ندارد. دلیل ندارد که از راستی‌آزمایی و نظارت سرزده بترسد. علاوه بر آن نباید مشکلی با حل مسائل باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان اظهارات خود درباره ایران گفت:‌ این درباره همه کشورهای جهان که برنامه هسته‌ای منحصرا صلح‌آمیز دارند صدق می‌کند و یک استاندارد دشوار ولی منطقی است که ایران باید به آن عمل کند. بنابراین ما از اقدام تاریخی هفته‌ای که گذشت استقبال می‌کنیم. ولی اکنون بخش دشوار آن آغاز می‌شود، شش ماه مذاکرات فشرده با هدف رفع همه نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران . من مایلم بگویم که گروه 1+5 با اتحاد و همکاری بسیاری عمل کرده است و ما از تلاش‌های جامعه بین‌المللی که بخشی از این ابتکار بود استقبال می‌کنیم.بنابراین ایران باید با این آزمون روبرو شود. اگر این کار را انجام دهد، خاورمیانه مکان امن‌تری خواهد بود که از ترس یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای رها خواهد شد. علاوه بر آن تعامل دیپلماتیک با حمایت تحریم‌ها و گزینه‌های دیگر ارزشش را نشان خواهد داد.

کد خبر 247047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز