جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: رستوران‌‍‌ها ازجمله مراکزی هستند که علاوه بر غذاهای سالم غذاهای پرجرب و ناسالم مانند فست‌فودها در آنها سرو می‌شود، بنابراین جهت پیشگیری از بالا رفتن میزان چربی در خون، گرفتگی عروق، ابتلا به بیماری کبد چرب و افزایش احتمال سکته قلبی باید در انتخاب غذا در رستوران‌ها دقت کرد.

restaurant

محاسبه میزان کالری‌های دریافتی بدن همواره برای سلامت جسم و تناسب اندام مهم است. به گفته کارشناسان تغذیه محاسبه کالری در رستوران‌ها امری تقریبا ناممکن است، شیوا فرجی متخصص تغذیه بر این باور است که وقتی بیرون از خانه غذا می‌خوریم نمی‌توانیم میزان کالری آن را به‌طور دقیق حساب کنیم چرا که از کیفیت پخت آن مطمئن نیستیم ولی توصیه می‌شود افراد به رستوران‌هایی مراجعه کنند که فهرست غذایی متنوع داشته و غذاهای کم‌چرب را بیشتر ترجیح دهند.

از سویی دیگر متخصصان تغذیه بر این باورند که با توجه به اینکه جوانان تمایل بیشتری نسبت به مصرف غذاهای پرچرب به‌ویژه فست فودها از خود نشان می‌دهند، آمار ابتلا به سکته‌های قلبی در آنان رو به افزایش است. در واقع توصیه‌های کارشناسان بیشتر از سایر گروه‌های سنی متوجه جوانان است، چرا که جوانان اکثر مراجعه‌کنندگان به رستوران‌ها و فست فودها هستند.

از همین رو کارشناسان مراجعه به رستوران را منع نمی‌کنند بلکه معتقدند که باید در انتخاب رستوران دقت داشته باشیم، یکی از این کارشناسان دکتر احمد‌رضا درستی است، به گفته وی تا جایی که امکان دارد به رستوران‌ها و بوفه‌هایی که با یک پرداخت اولیه می‌توان هرچه خواست را خورد، مراجعه نشود.

شیوه سرو این رستوران‌ها موجب می‌شود که فرد متوجه مقدار غذایی که می‌خورد نشود. حتی اگر فرد به اجبار نیز به چنین رستورانی راه‌یافت، بهتر است خود را کنترل کرده و تنها سالاد، سوپ کم کالری، میوه و غذای مناسب به مقدار متعادل میل کند. به گفته دکتر فرجی افراد به‌ویژه جوانان باید به هنگام رجوع به رستوران از غذاهایی نظیر جوجه‌کباب، ماهی کباب شده، سبزی‌های پخته، سالاد و سوپ که جزو غذاهای کم‌کالری محسوب می‌شوند و چربی چندانی هم ندارند، مصرف کنند.

متخصصان همچنین توصیه کرد‌ند تا برای پیشگیری از پرخوری در رستوران از زمان سفارش دادن غذا یک لیوان آب نوشیده شود تا هم به هضم غذا کمک کند و هم اینکه فرد زودتر احساس سیری کند. سس‌ها و نوشابه‌ها نیز ازجمله مواد غذایی است که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند در چاقی و ابتلا به بیماری‌هایی نظیر گرفتگی عروق و دیابت بسیار تأثیر‌گذار باشد. به گفته دکتر درستی بهترین سس برای مصرف با ساندویچ، خردل است که تقریبا انرژی ندارد و طعم آن موجب می‌شود که فرد تصمیم به صرف مایونز نگیرد. با تمام این احوال، باید سعی کرد بیش از ۹۰درصد غذای روزانه خود را در منزل صرف کرد.

دکتر فرجی نیز مانند دکتر درستی در زمینه مصرف نوشابه در رستوران توصیه می‌کند که صرف نوشابه حتی از نوع رژیمی آن به چاقی کمک شایانی می‌کند. لذا بهتر است حتی‌الامکان حین صرف غذا، نوشیدنی استفاده نشود و در پایان غذا نیز دوغ بدون گاز مناسب‌تر خواهد بود. از سویی دیگر متخصصان توجه به بهداشت رستوران و اغذیه فروشی‌ها را ضروری می‌دانند چرا که به باور آنها بخش مهمی از بیماری‌های گوارشی از غذای آلوده و محیط آلوده به بدن انسان انتقال می‌یابد.

به گفته دکتر درستی درصورت مراجعه به فست‌فود بهتر است از مصرف بعضی مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و ‌پیاز در مکان‌هایی که قابل اطمینان نیستند، خودداری شود. درصورت امکان از آب معدنی استفاده شود و در غیراین صورت به بهداشت پارچ و لیوان‌ها توجه شود. همچنین توجه کافی به بهداشت فردی یعنی شست و شوی دست‌ها قبل از مصرف غذا ضروری است.

کد خبر 246927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز