همشهری آنلاین: رئیس جمهور کشورمان در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا، تحریم‌ها علیه ایران را غیرقانونی دانست و بر حق جمهوری اسلامی در برخورداری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد طی مصاحبه‌ با «سی ان ان»، ضمن زیر سوال بردن اثربخشی رویکرد تحریم، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران اساساً غیرقانونی است و کنگره این کشور که ادعای قانونگذاری دارد، خود نباید قوانین بین‌المللی را نقض کند.

وی افزود: این تحریم‌ها به مثابه تضعیف پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) و حقوق و قوانین بین‌المللی است. افزون بر این هیچ کشوری حق تصمیم‌گیری به جای دیگر کشورها را ندارد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما از تحریم‌ها نمی‌ترسیم و زبان تهدید در رابطه با ایران کارساز نیست. آن‌ها باید در سخن گفتن با ملت ایران ادبیات قانونی و لحنی احترام‌آمیز را برگزینند و این به نفع منطقه و دیگر کشورها نیز خواهد بود.

روحانی، بی‌اعتمادی ایران به آمریکا را ریشه‌دار دانست و گفت: با توجه به سیاست‌های دولت‌های مختلف در آمریکا طی 30 سال گذشته، افکار عمومی ایران نگرانند و به آمریکا اعتمادی ندارند.

وی در عین حال تاکید کرد: جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارد که گام نهایی را در زمینه مسئله هسته‌ای بر دارد.

وی همچنین درباره اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تخمین احتمال 50 درصدی به نتیجه رسیدن توافق نهایی گفت: هر چند گام نهایی بسیار دشوارتر از گام اول است اما شرایط برای برداشتن این گام مهیا است.

روحانی بار دیگر بر حق ایران در برخورداری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی به عنوان جزء اصلی حق لاینفک کشورها تاکید کرد.

وی گفت: برنامه هسته‌ای، بخشی از غرور ملی ایران است و اکنون به صورت یک دانش بومی درآمده است.

روحانی همچنین با اشاره به توانمندی‌های اخیر ایران در زمینه تولید سانتریفیوژ تصریح کرد: ایران تحت هیچ شرایطی حتی یک دستگاه از سانتریفیوژهای کنونی‌اش را نیز غیرفعال نخواهد کرد.

رئیس جمهوری همچنین با بیان این که رآکتور آب سنگین لازمه برطرف ساختن نیاز ایران به ایزوتوپ‌های پزشکی است، هر گونه محدودیت در زمینه تحقیق و توسعه و فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را رد کرد.

وی با کم اهمیت دانستن احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل می‌داند در این صورت پاسخ ما چه خواهد بود، زیرا تل‌آویو از توانمندی‌های منطقه‌ای ما آگاه است. اگر چنین اقدام احمقانه‌ای را مرتکب شود، از کرده‌اش پشیمان خواهد شد.

روحانی همچنین ضمن تائید این که کشورها باید با همکاری یکدیگر به درگیری‌های سوریه خاتمه دهند، برگزاری انتخابات را کلید حل این مسئله دانست و گفت: اگر مردم سوریه اعتراضی به دولت اسد دارند باید از طرق قانونی وارد شده و در انتخابات آزاد شرکت کنند تا همگان از خواسته آن‌ها مطلع شوند.

رئیس جمهور کشورمان ضمن تأکید بر لزوم احترام به رأی ملت سوریه، گفت: نظر مردم این کشور تعیین‌کننده است و اگر کشورهای خارجی بخواهند برای سوریه تصمیم بگیرند، اشتباه کرده‌اند چراکه این روش (مداخله) نه قانونی است نه عملی.

کد خبر 246887
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز