دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رواق امام خمینی (ره) در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد قرار دارد این رواق همان صحن سابق امام خمینی (قدس سره) است که در مجاورت مسجد گوهرشاد است. از شمال به تالار تشریفات حرم مطهر و رواق‌‌های شیخ بهائی (قدس سره)، دار العباد، دار الزهد و نیز صحن آزادی ارتباط دارد.

در پی افزایش روزافزون و نیاز مبرم به توسعه فضاهای سرپوشیده، طرح تغییر صحن امام به رواق امام خمینی(قدس سره) مورد تصویب قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از اواخر سال 1381 آغاز شد.

زیربنای این رواق 22000 متر مربع در دو طبقه است. از این زیربنا، مساحت 9840 متر مربع به رواق، 7600 متر مربع به شبستان رواق و مساحت 4600 متر مربع به فضاهای جنبی اختصاص یافته است.

در طرح معماری این صحن دهانه‌‌های وسیع با حداقل ستون‌گذاری مد نظر بوده است که به منظور جلوگیری در از بین رفتن دید گنبد بارگاه مطهر حضرت رضا (علیه السلام)، ارتفاع سقف تا کف، در طبقه زیر زمین 5/60 متر و در طبقه همکف 14 متر در نظر گرفته شده است.

محور به محور هر ستون در طبقه زیرزمین 8/94 و در شبستان همکف 17/88 است.

بدنه رواق امام خمینی (قدس سره) از کاشی معرق و سقف آن از گچ و آیینه و شبستان آن با آیینه، گچ و سنگ است.

این رواق دارای سه ورودی اصلی از طرف مسجد گوهرشاد، صحن‌‌های جامع و آزادی است. از جمله ویژگی‌‌های معماری این رواق، می‌توان به انطباق طرح معماری بنا با سازه آن و عدم هرگونه دخل و تصرف در معماری گذشته اطراف صحن (مسجد گوهرشاد) اشاره کرد.

  • منبع: aqr
کد خبر 246510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز