همشهری آنلاین: داستان پرواز برفراز تخت جمشید همچنان ادامه دارد. از زمانی که آگهی چنین پروازی منتشر شد تا امروز که مدیر اجرایی مجموعه تخت جمشید از ممنوعیت این پرواز خبر داده است.

تخت جمشید

در حالی که کارشناسان میراث فرهنگی از خطرات این تفریح برای این مجموعه بی نظیر می گویند، به نظر می رسد این پروازها همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر،حدود دو هفته پیش سایت صبحانه از انجام 100 پرواز برای مشاهده تخت جمشید از آسمان، خبر داد. یک آگهی تبلیغاتی که وعده 40 دقیقه پرواز به هواپیمای خصوصی برفراز تخت جمشید را می‌داد و مدیر فرودگاه زرقان هم با قانونی اعلام کردن پروازهای تفریحی برای مشاهده تحت جمشید، تایید کرد که تاکنون حدود 100 پرواز برای بازدید از این مکان تاریخی انجام شده است.این درحالی بود که طالبیان مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد ، اطمینان داده بود که هیچ پروازی روی این اثر تاریخی با ارزش انجام نشده است!

مهدی حجت، قائم مقام سازمان گردشگری، همان موقع اعلام کرد که کسی حق پرواز برفراز تخت جمشید را ندارد و  این هواپیماها اگر موتوری باشد صدای آنها ویبره و لرزشی را ایجاد می‌کند که برای آثار تاریخی خطرناک است.

اما به گفته علی رضا خواجه مدیر فرودگاه زرقان، این پرواز ها با هماهنگی اداره کل فرودگاه های استان فارس انجام شده و هدف هم این بوده که گردشگران بتوانند مجموعه تخت جمشید را از فراز آسمان ببینند و عظمت این اثر باستانی را بیشتر لمس کنند!

در واقع تخت جمشید منطقه پرواز ممنوع است و هیچ وسیله پرنده ای اجازه ندارد زیر ارتفاع 7 هزار پا از سطح دریا و شعاع 5 کیلومتر روی آن پرواز کند.اما مدیر فرودگاه زرقان تاکید کرده که قوانین و مقررات لازم برای پرواز بر این بنای تاریخی را رعایت کرده اند و هیچ خطری برای این مجوعه نداشته اند.

در آگهی این پرواز هم آمده که قوانین کشوری و بین المللی رعایت شده و پرواز هم در ارتفاع 755 پایی انجام می شود و جالب اینجاست که شخصی در بخش نظرات یکی از سایت هایی که این آگهی را منتشر کرده، نوشته:« من تجربه پرواز با این هواپیماها رو داشتم و واقعا پرواز بالای بر فراز تخت جمشید اوج هیجان و لذت بود.»

هر یک ربع 100 هزارتومان!

برای اینکه باخبر شویم این پروازها ادامه دارد یا نه ، با یکی از آژانس های هواپیمایی شهر شیراز تماس گرفتیم و از پرواز بر فراز تخت جمشید پرسیدیم. اما اپراتور این آژانس اعلام کرد که این پرواز بالای تخت جمشید انجام نمی‌شود و از فروگاه زرقان آغاز شده و اطراف آن ادامه پیدا می‌کند تا فاصله 3 مایلی تخت جمشید.

هزینه این پرواز هم بیش از چیزی بود که در آگهی‌های البته با تخفیف پرواز اعلام شده بود؛ هر یک ربع 100 هزار تومان!

مدیر اجرایی مجموعه جهانی تخت جمشید هم به این مسئله واکنش نشان داده و خواستار توقف پرواز های احتمالی شده است. مسعود رضایی منفرد به خبرگزاری فارس گفته است که در مکاتبه با استانداری و اداره کل فرودگاه های استان فارس، تخلف یکی از شرکت‌ها گزارش و اعلام شده است که هرگونه پروازی بر فراز این آثار تبعات غیرقابل جبرانی دارد که باید از این کار پرهیز شود.

البته شرکت ارائه دهنده این خدمات به مدیریت این مجموعه اعلام کرده پروازهای تفریحی بالاتر از 7 هزار پا بوده و هدف از راه اندازی این خدمات معرفی بهتر تخت جمشید در راستای جذب گردشگر است.

اما رضایی منفرد می گوید که مشاهده تخت جمشید در ارتفاع 7 هزار پایی هیچ گونه جذابیتی برای گردشگران ندارد و عمده جذابیت این مجموعه جهانی در مشاهده عینی آثار و تفسیر آنها توسط راهنمایان و کارشناسان خبره است.ضمن اینکه تخت جمشید نیازمند جذب گردشگر نیست و در برخی از ایام سال با ازدحام گردشگران مواجه می‌شود .

علاوه بر لرزشی که این پرواز ایجاد کرده و اثری که روی بنای تخت جمشید می گذارد، احتمال سقوط این هواپیماهای تفریحی هم کارشناسان را نگران کرده است. به خصوص با سابقه ای که هواپیماهای ایران در سقوط دارند و همین ممکن است بخش زیادی از تخت جمشید را از بین ببرد.

رضایی منفرد تاکید کرده که این شرکت ها برای منافع شخصی چنین خدماتی ارائه می دهند و مسئولان باید به شدت با آن برخورد کنند. هرچند که معلوم نیست این شرکت با سود کلانی که از این راه به دست می آورد، چه زمانی حاضر به لغو این پرواز ها می شود اما گویا از این به بعد باید در کنار آب گرفتگی تخت جمشید و یادگاری نویسی روی بنای آن، نگران پرواز هواپیماهای تفریحی برفراز تخت جمشید هم باشیم!

کد خبر 246423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز