همشهری‌آنلاین- فرانک عطیف: فرودگاه بین‌المللی کابل در اوایل دهه ۱۹۶۰ توسط مهندسان اتحاد جماهیر شوروی پیشین ساخته شد.

این فرودگاه که به فرودگاه خواجه روش نیز معروف بوده در 16 کیلومتری مرکز شهر کابل،پایتخت افغانستان قرار دارد و به‌عنوان فرودگاه بین‌المللی اصلی این کشور و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی نظامی با ظرفیت پذیرش بیش از 100 هواپیما محسوب می‌شود .

در طی جنگ افغانستان با شوروی نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از این فرودگاه نگهداری و استفاده می‌کردند.بعد از عقب‌نشینی آنها کنترل فرودگاه تا سال 1992 دراختیار نیروهای دولت نجیب‌الله بود تا این‌که نیروهای مخالف دولت نجیب‌الله منترل کابل را دراختیار گرفتند.تا سال 1996 امارت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی فرودگاه را دراختیار داشت.

این فرودگاه که در افغانستان به میدان هوایی کابل معروف است در دهه اخیر توسعه پیدا کرد و امروزی شد.البته بک ماه بعد از حمله نیروهای ناتو به افغانستان بعد از حملات یازده سپتامبر 2011 نیروهای نظامی آمریکا فرودگاه بین المللی کابل را بمباران و ویران کردند.حتی تمام هواپیماهایی که در باند فرودگاه بودند توسط خلبان‌های آمریکایی بمباران شدند و آسیب دیدند.

بعد از این‌که نیروهای ایساف کنترل فرودگاه را به دست گرفتند کم‌کم در طی‌سال‌های بعدی فرودگاه بازسازی شد.یک سیستم رادار جدید در سال 2005 نصب شد که در سال 2010 توسط نیروهای آمریکایی به روز شد. در همان سال ۲۰۰۵ میلادی ژاپن به دولت وقت افغانستان برای بازسازی این فرودگاه کمک ۳۵ میلیون دلاری پیشنهاد داد. بر اساس توافق دو طرف، ژاپن ساخت ترمینال جدیدی را با استانداردهای بین‌المللی برای پروازهای خارجی در سال 2006 آغاز کرد. پس از راه‌اندازی ترمینال جدید در سال 2009 که دسترسی به اینترنت بی‌سیم نیز در آن امکان‌پذیر است، از ترمینال قدیمی برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود.

در طی این سال‌ها بعد از حضور نیروهای خارجی تعدادی پایگاه نظامی نیر در اطراف فرودگاه ساخته شد.ارتش افغانستان نیز در آنجا یک پایگاه دارد و امنیت داخل ترمینال‌های مسافربری را پلیس ملی افغانستان تامین می‌کند.

سالانه 100هزار و روزانه 300 مسافر تا سال 201 در این فرودگاه تردد می کردند.در اوایل سال 2012 سیستم رادار تقویت شد تا کل فضای هوایی افغانستان را پوشش دهد.ساخت یک باند جدید برای فرود و پرواز هواپیماها در بهار 2012 آغاز شد.هزینه 26 میلیون دلاری انی پروژه را دولت ژاپن پرداخت خواهد کرد.باند جدید 44 متر پهنا و 5.4 کیلومتر طول خواهد داشت.

مالک این فرودگاه در حال حاضر وزارت حمل و نقل و هوانوردی ملکی است و زیر نظر نیروی هوایی افغانستان فعالیت‌های فرودگاه انجام می‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز