همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری ترکیه پس از سال‌ها مخالفت صریح وعلنی نسبت به حکومت دمشق، خواستار تغییر سیاست‌های دولت آنکارا نسبت به سوریه شد.

عبدالله گل تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه را خواستار شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه درست یک هفته پیش از برگزاری مذاکرات صلح سوریه مطرح شده است که قرار است با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در 22 ژانویه سال جاری میلادی (دوم بهمن) در سوئیس برگزار شود.

گل به سفرای ترکیه که در آنکارا گردهم آمدند، گفت: به نظر من،‌ ما باید دیپلماسی و سیاست‌های امنیتی خود را در رابطه با جنوب کشورمان و در حقیقت نسبت به سوریه تغییر دهیم.

ترکیه مدت‌هاست خواستار برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است، اما اسد با وجود افزایش تلاش‌های شورشیان در مدت سه سال پس از آغاز ناآرامی‌ها علیه حکومتش در سال 2011 میلادی، همچنان زمام امور را به دست دارد.

آنکارا از سوی متحدان غربی خود به دلیل حمایت از برخی شورشیان رادیکالی در سوریه و ارسال سلاح به گروه‌های مرتبط با القاعده متهم شده است؛ اتهاماتی که ترکیه به شدت آن را رد کرده است.

عبدالله گل گفت: ما به این فکر هستیم که چه اقدامی باید برای تحقق یک وضعیت برد - برد در منطقه انجام دهیم. من خواستار دیپلماسی شکیبایی، آرامش و در صورت لزوم سکوت هستم.

وی افزود: با این حال وضعیت امروز بیانگر یک سناریو باخت - باخت برای تمامی کشورها و دولت‌های منطقه است. متاسفانه ما می‌بینیم که هیچ فرمول جادویی برای تغییر و دگرگونی این تصویر وجود ندارد.

هنگامی که آمریکا سال گذشته میلادی تصمیم گرفت تا پس از حمله شیمیایی ماه اوت سال 2013 میلادی دست به حمله هوایی علیه حکومت سوریه نزند، ترکیه خودش را به شدت در رابطه با این جنگ داخلی تنها یافت.

ائتلاف ملی مخالفان قرار است 17 ژانویه ساله جاری میلادی (27 دی) در نشستی در استانبول تصمیم بگیرد که در کنفرانس صلح ژنو 2 شرکت کند یا خیر. آمریکا و انگلیس به مخالفان هشدار داده‌اند که اگر در این کنفرانس شرکت نکند، حمایت خود را از آن‌ها قطع خواهند کرد.

حکومت سوریه شرکت خود در این مذاکرات را اعلام کرده اما تاکید دارد که برکناری اسد در این کنفرانس مطرح نیست.

کد خبر 246047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز