مهدی تهرانی: سال گذشته در میان بهت و حیرت همگان فیلم سیاسی و تحریف شده‌ی آرگو جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب ۷۰ را کسب کرد.

golden globe

این فیلم به زعم نظر کارشناسان و در مصاف با دیگر نامزدهای این بخش هرگز صلاحیت دریافت چنین جایزه‌ای را نداشت. فیلمی که فقط بازتاب قهرمان سازی‌های باسمه‌ای و دروغین آمریکایی‌ها بود. امیدواریم بزرگنمایی قهرمان‌های ساختگی آمریکایی امسال در گلدن گلوب ۷۱ روی ندهد...

برای دوستداران سینما هنوز برندگان جوایز کن و گلدن گلوب تا حدی قابل قبول و بدون سفارش جلوه‌گری می‌کنند. و این نه به معنای همتا بودن و برابری این جوایز به لحاظ بار معنوی، تجاری و سینمایی با جایزه معتبر و بزرگ اسکار باشد، بلکه به سبب رشد و اثبات ذات بزرگی آن‌ها است.

با این همه یکی دوسالی است که عمده ظن و گمان نسبت به گلدن گلوب که اعضایش از خارجی‌ها (نویسندگان سینمایی غیر آمریکایی) تشکیل شده، این تردید مهم است که مبادا آن‌ها دنباله روی اسکاری‌ها شده باشند. هنوز گلدن گلوب 70 و تلخی‌هایش برای دوستداران سینما تمام نشده که گلدن گلوب 71 از راه رسیده و امشب برندگانش در بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند.

سال گذشته در میان بهت و حیرت همگان آرگو جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب را کسب کرد و این فیلم به زعم نظر کارشناسان و در مصاف با دیگر نامزدهای این بخش هرگز صلاحیت دریافت چنین جایزه‌ای را نداشت.

پیش از این اگر چه آکادمی اسکار پای سیاست را به مقوله جوایز باز کرده بود اما گلدن گلوبی‌ها حداقل تا سال گذشته زیربار این قضیه نرفته بودند. برای روشن‌تر شدن این مقوله نگاهی به لیست برندگان هزاره جدید در ذیل بیاندازید:

2000 - گلادیاتور ساخته رایدلی اسکار / 2001 - ذهن زیبا ساخته ران هوارد / 2002 - ساعت‌ها به کارگردانی استیفن دالدری /2003 - ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه ساخته پیتر جکسون / 2004 - هوانورد ساخته مارتین اسکورسیزی / 2005 - کوهستان بروکبک ساخته آنگ لی / 2006 - بابل ساخته الساندرو گونزالس ایناریتو/ 2007 - کفاره ساخته جو رایت / 2008 - میلیونر زاغه نشین ساخته دنی بویل / 2009 - آواتار ساخته جیمز کامرون / 2010 - شبکه اجتماعی ساخته دیوید فینچر / 2011 - فرزندان ساخته الکساندر پین / و 2012 - آرگو ساخته بن افلک.

تام هنکس/کاپیتان فیلیپس

سیزده فیلمی که تا کنون در این مقطع زمانی به گوی طلایی بهترین فیلم درام رسیده‌اند به جز آرگو، یک سرو گردن از دیگر نامزدها و رقبایشان جلوتر بودند و تقریبا از گلادیاتور تا فرزندان که طی سال‌های 2000 تا 2011 به این جایزه رسیدند  شائبه‌ای برایشان به وجود نیامد چرا که شایستگی کسب چنین جایزه‌ای را داشتند.

اگر در سال‌های قبل‌تر نسبت به برندگان گوی طلایی بهترین فیلم درام سال آنچنان حرف و حدیثی هرگز مطرح نبود ولی سال گذشته آرگو در مصاف با فیلم‌های "زندگی پای"،"لینکلن"،"جانگو"و"سی دقیقه پس از نیمه شب" در حالی برنده جایزه بهترین فیلم درام شد که هیچ برتری خاصی و محسوسی نسبت به این آثار نداشت و البته رای نهایی اسکار 2013 نیز مشابه همین شد و آرگو در اسکار نیز برنده بهترین فیلم سال گردید تا پروژه قهرمان سازی آمریکایی ها حسابی به بار بنشیند.

تمام این مقدمات را ذکر کردم تا به این نکته مهم برسم که امیدواریم بزرگنمایی قهرمان‌های ساختگی آمریکایی امسال روی ندهد چون یک پروژه قهرمان سازی بسیار کلان با حضور چهره‌ای البته مقبول جزو نامزدهای بهترین فیلم درام امسال در گلدن کلوب 71 به چشم می آید: تریلر ماجراجویانه "کاپیتان فیلیپس" با بازیگری تام هنکس.

کاپیتان فیلیپس باید با 4 نامزد دیگر یعنی فیلم‌های" 12 سال بردگی"،"جاذبه"،"فیلومنا"و "شتاب" رقابت کند.

داستان فیلم کاپیتان فیلیپس در باره یک ناخدای نیروی دریایی آمریکا است که در خلیج عدن طی ماجرای پیچیده‌ای درگیر دزدان دریایی سومالیایی می‌شود و طی فرایندی ماجراجویانه و قهرمانانه هم کشتی ربوده شده را پس می‌گیرد و هم اینکه دزدان دریایی را اسیر می‌سازد...

البته داستان کاپیتان فیلیپس یک رویداد واقعی و بر اساس یک رمان تقریبا پر فروش ساخته شده است. با این‌ همه چون قهرمان‌سازی از نوع آمریکایی به گونه‌ای است که جدای از سرگرم شدن توقع جایزه و مدال و انواع مجسمه را نیز دارند، بیم آن می‌رود مبادا کاپیتان فیلیپس در هنگامه‌ای که آمریکایی‌ها بیش از هر زمان دیگری به قهرمان معاصر نیاز دارند، باعث شود امتیازات دیگر فیلم‌ها نادیده گرفته شود و به نوعی گلدن گلوبی‌ها مانند برادر بزرگترشان آکادمی اسکار، راه را برای لابی‌های سیاسی باز گذاشته باشند!

باید به وقت تهران 4 صبح بامداد دوشنبه 23 دی متظر بمانیم و ببینیم گلدن گلوبی‌ها به اصولشان وفادارند و یا اینکه بقای‌شان را ضامن لابی‌گری‌های سیاسی می‌دانند.

نمایی از فیلم کاپیتان فیلیپس با بازی تام هنکس

تام هنکس/کاپیتان فیلیپس

کد خبر 245641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز