همشهری‌آنلاین: مهدی محسنیان راد ریشه‌های فرهنگی ارتباطات را مهم‌ترین مانع بر سر راه تحقیقات در ایران دانست.

وی افزود: به دلیل وجود پیشینه‌های استبداد در رفتار ایرانی معمولا افراد از جادوی ارتباطی رنگ‌پذیری در رفتارهای شان استفاده می‌کنند که علت اصلی آن احساس نا امنی و ترس افراد از راست گفتن است.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، دکتر مهدی محسنیان راد استاد علوم ارتباطات، در کنفرانس تحقیقات کاربردی و پیشرفته در روابط عمومی که درباره روش‌های پیشرفته تحقیقات در روابط عمومی سخنرانی داشت، با اشاره به این که روابط عمومی در ایران یک کالای وارداتی است و به معنای حقیقی آن شکل نگرفته است، گفت: روابط عمومی در جهان و آمریکا حدود 106 سال پیش به سه دلیل؛ وجود شرکت‌های سهامی عام، سندیکاهای کارگری و اعتراضات آنها و وجود آزادی مطبوعات در رسانه‌ها، شکل گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: ایوی لی در همان ابتدای شکل گیری روابط عمومی در 106 سال پیش در آمریکا گفت به مردم راست بگویید و حتی در کتاب خود نیز که کتاب علمی در زمینه روابط عمومی است تاکید کرده که ارتباط در روابط عمومی ها باید دوسویه باشد و تاکید داشته که بامردم حتما صادق باشید، و از طرفی نیز می گوید روابط عمومی‌ها باید یاد بگیرند که پس از این که با مردم حرف زدند، بیایند به بازخوردها و حرف هایی که مردم می زنند گوش بدهند چرا که گوش دادن مهم ترین اصل در روابط عمومی ها است و روابط عمومی ها باید راستگو باشند.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی تحقیق نزدیک شدن به واقعیت ها است و دسترسی و نزدیک شدن به واقعیت ها با رسیدن به اصل واقعیت دو موضوع متمایز و متفاوت است و ما نمی توانیم چنین ادعایی داشته باشیم که به حقیقت رسیده ایم، چرا که ما فقط توان نزدیک شدن به واقعیت را داریم و رسیدن به حقیقت موضوع آن چیزی نیست که درباره آن فکر می کنیم، همچنین اگر در جریان یک تحقیق یک عامل خوب عمل نکند، بر روی سایر عوامل هم تاثیر گذاشته و نتیجه مطلوب به دست نمی آید.

او در ادامه تاکید کرد: برای انجام تحقیق، روشن بودن موضوع و مساله اصلی تحقیق رکن اساسی تحقیق است که باید مشخص باشد چرا که تعیین می کند باید از کدام روش تحقیق استفاده کنیم.

محسنیان راد در ادامه از تامین نیاز، حل مشکلات و ارضای کنجکاوی به عنوان سه انگیزه اصلی برای انجام تحقیقات نام برد و گفت: معمولا در ایران کسی برای موضوع سوم که ارضای کنجکاوی است، بودجه ای را اختصاص نمی دهد. در صورتی که معمولا تولید و توسعه علم از همین انگیزه نشات می گیرد.

او ریشه های فرهنگی ارتباطات را مهم ترین مانع بر سر راه تحقیقات در ایران دانست و افزود: به دلیل وجود پیشینه های استبداد در رفتار ایرانی معمولا افراد از جادوی ارتباطی رنگ پذیری در رفتارهای شان استفاده می کنند که علت اصلی آن احساس ناامنی و ترس افراد از راست گفتن است .

محسنیان راد؛ در فضای خودی یا غیر خودی حرف زدن، باطن را لو دادن یا حفظ ظاهر داشتن؟ سکوت کردن یا حرف زدن؟ ایفای نقش فرادست یا فرودست، را به عنوان هشت انگاره ارتباطی ایرانی یاد می کند و می گوید: معمولا همه ما یاد گرفته از این هشت انگاره برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنیم که همگی ناشی از همان ریشه های فرهنگی ارتباطات در ایران است.

کنفرانس تحقیقات کاربردی و پیشرفته در روابط عمومی 16 دی ماه 1392 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

کد خبر 245230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز