همشهری آنلاین: بازیافت زیستی پودر تایر با استفاده از باکتری‌های مختلف و همچنین کنسرسیوم‌های بومی با انجام سه پروژه در پژوهشگاه مواد و انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

بازیافت تایرهای مستعمل به روش زیستی

به گزارش ایسنا، دکتر فریده قوی پنجه، مجری طرح در این خصوص گفت: کاربرد این طرح در صنایع تایرسازی در راستای استفاده مجدد تایرهای مستعمل در فرآیند تایرسازی جهت کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، دارای اهمیت است.

نتایج به دست آمده حاکی از بهبود کیفیت تایرهای تیمار شده به روش زیستی است و با توجه به افزایش قیمت پلیمر که باعث ترغیب تایرسازان به استفاده مجدد از تایرهای مستعمل در تولید تایر می‌شود، لزوم انجام تحقیقات در این زمینه که باعث افزایش خواص پلیمر بازیافتی شود، بیش از پیش مشخص می‌شود.

رییس پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلوگرم پودر تایر مستعمل هزار و 100 تومان است، در حالی که قیمت هر کیلوگرم لاستیک طبیعی حدود 600 هزار تومان است؛ لذا توسعه این دانش فنی با توجه به نیاز کشور طی تحقیقات آتی جهت کاهش مصرف ارزشمند است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: با توجه به کاهش منابع اولیه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و نیز افزایش مشکلات زیست محیطی ناشی از انباشت تایرهای فرسوده، توجه به بازیافت تایر و استفاده مجدد از تایرهای مستعمل اهمیت ویژه‌ای یافته است.

روش‌های پیشین و تجاری مرسوم در بازیابی لاستیک شامل روش‌های فیزیکی و شیمیایی است و در هر دو روش ممکن است آلودگی‌های ثانویه، ایجاد و انرژی زیادی مصرف شود، همچنین در روش‌های شیمیایی و فیزیکی تنها پیوندهای گوگرد - کربن مورد حمله قرار نگرفته و سایر پیوندها (کربن-کربن) نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند که این موضوع سبب کوتاه شدن طول زنجیره پلیمر و افت خواص آن می‌شود.

قوی پنجه با اشاره به مزیت این روش نسبت به روش‌های قبلی گفت: بازیابی تایر به روش زیستی به دلیل این که قدرت انتخابی داشته و می‌تواند تنها پیوندهای خاصی را مورد هدف قرار دهد، ارجحیت دارد در عین حال روش‌های زیستی در دما و فشار محیط انجام شده و هزینه‌های کم‌تری را در بردارند.

کد خبر 245158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز