پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هکرها برای نابود کردن ساختار مالی هر فردی تنها به دو چیز احتیاج دارند: حساب کاربری و رمز عبور ایمیل، یا شبکه‌های اجتماعی و یا دیگر وب‌سایت‌ها که قربانی در آن فعال است.

digital

براساس گزارش CNN، اخیرا هک شدن میلیون‌ها نام کاربری و رمز عبور و اطلاعات کارت‌های اعتباری این سوال را در ذهن بسیاری ایجاد کرده‌است: از این بدتر چه قرار است بشود؟

معمولا هک شدن یک حساب کاربری تنها آزار دهنده است،‌ اما در بدترین شکل آن، هک شدن می‌تواند اعتبار و آبروی فرد را از بین برده و ضرر مالی بزرگی به او وارد آورد. میزان این خسارت به مقدار دسترسی هکر به اطلاعات فرد بستگی دارد.

در نمونه‌ای که به تازگی رخ داده و 40 میلیون حساب کارت‌های اعتباری و دبیت به سرقت رفته، هکرها می‌توانند با استفاده از این اطلاعات کارت‌های تقلبی ساخته و حساب افراد را خالی کنند. با این‌همه از آنجایی که مشتریان به راحتی می‌توانند کارت آسیب دیده را با کارتی جدید جایگزین کنند، خسارت چندانی را متحمل نخواهند شد و این بانک‌ها هستند که آسیب خواهند دید.

مشکل بزرگتر زمانی رخ می‌دهد که تبهکاران به همراه لیست بزرگی از نام‌های کاربری و رمز‌های عبور متواری می‌شوند،‌ مانند هک شدن شرکت ادوبی در ماه اکتبر. به گفته متخصصان امنیت سایبری هکرها به این شکل راحت‌تر می‌توانند به ایمیل افراد و سپس به دیگر وب‌سایت‌های مورد نظر آنها نفوذ کنند.

هکرهای باهوش تلاش می‌کنند با استفاده از رمزهای عبور مسروقه به ایمیل وابسته به حساب کاربری دسترسی بیابند. این راهکار می‌تواند اثرگذار باشد زیرا مطالعات نشان داده بیشتر کاربران اینترنتی برای تمامی حساب‌های کاربری خود از یک اسم رمز استفاده می‌کنند. هکرها با استفاده از این اطلاعات به راحتی می‌توانند:

  • شماره تامین اجتماعی افراد را سرقت کنند

این شماره در بسیاری از کشورها اصلی‌ترین کلید هویتی افراد به شمار می‌رود که تمامی اسناد مالی و استخدامی نیز با آن در ارتباط است. هکرها با متصل شدن به حساب‌های بازنشستگی افراد به شماره تامین اجتماعی آنها دسترسی پیدا کرده و از آن برای بهره‌برداری از اظهارات مالیاتی افراد استفاده می‌کنند. هکرها همچنین می‌توانند از جانب افراد برای پزشکان و حساب‌دارها ایمیل فرستاده و اسنادی را درخواست کنند که شماره تامین اجتماعی افراد درون آنها ذکر شده‌است. به واسطه این عدد هکرها می‌توانند سابقه اعتباری افراد را به واسطه دستیابی به وام‌ها و حساب‌های بانکی آنها ویران کنند. جبران کردن این خرابکاری برای افراد از آنجایی که با آژانس‌های دولتی و اعتباری-بانکی سروکار خواهند داشت،‌بسیار پردردسر خواهد بود. برای تغییر دادن شماره تامین اجتماعی افراد باید هویت خود را به سازمان مربوطه اثبات کنند و مدارکی را مبنی بر به سرقت رفتن هویتشان به این سازمان تسلیم کنند.

  • از خانواده و دوستان کلاهبرداری کنند

به گفته متخصصان،‌هکرها با استفاده از کلاهبرداری مشهور به :سلام مادربزرگ می‌توانند از دوستان و اعضای خانواده افراد به بهانه پیشامدی اضطراری پول بگیرند. حتی ممکن است برخی از هکرها با اعضای خانواده یا دوستان فرد مکالمات صمیمانه‌ای انجام دهند و آنها را متقاعد سازند تا خاطره یا حقیقتی شرم‌آور را درباره فرد تعریف کنند و یا تصاویری از او را از طریق اعضای خانواده یا دوستان به دست آورند و از این اطلاعات برای اخاذی استفاده کنند. در سال 2008 هکری به نام متاسکیپ به همین شیوه از بسیاری از دختران نوجوان یک دبیرستان کلاهبرداری کرد تا در نهایت توسط پلیس دستگیر شد. به گفته متخصصان به محض اینکه هکرها وارد حریم خصوصی فردی شوند،‌بلافاصله خود را به جای فرد معرفی کرده و انواع بهره‌برداری‌ها از او را آغاز خواهند کرد.

  • به حساب‌های افراد دسترسی پیدا کنند

از دیگر شیوه‌های کلاهبرداری از کاربران، دسترسی هکرها به حساب موبایل یا تلفن افراد است و به این شکل می‌توانند از حساب آنها خط موبایل خود را شارژ کرده و پول آن را از جیب دیگران پرداخت کنند. ردیابی چنین فعالیتی بسیار دشوار است زیرا اکثر افراد نسبت به مبلغ پولی که در قبوض موبایل نوشته شده توجه چندانی نمی‌کنند. هکرها همچنین می‌توانند از طریق فروش شماره تلفن افراد به هرزنامه‌نویسان برای خود درآمدزایی کنند. همانطور که به تازگی با نفوذ به شبکه اجتماعی Snapchat نام کاربری و شماره‌های تلفن موقتی و مرتبط با حساب‌های کاربری را منتشر ساختند. نکته مثبت درباره این شیوه اخاذی‌های آنلاین این است که هکرها به ندرت از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند و معمولا به دنبال افراد مشهور و ثروتمند هستند. با این‌همه میزان گرایش هکرها به افراد نزدیک به افراد مشهور مانند مدیران شرکت‌های بزرگ و دستیاران افراد مشهور نیز افزایش یافته‌است.

کد خبر 245030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز