همشهری آنلاین: دستیار و مشاورعالی فرمانده کل قوا گفت: ایجاد حکومتی یکپارچه و دارای وحدت ملی از ویژگی های مشترک دوران صفویه و انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایرنا، سردار سرلشگر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی در نخستین همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار داشت: خدمات سلسله صفویه از لحاظ جغرافیای سیاسی بی نظیر و قابل مطالعه علمی است.

وی سخنرانی خود را در قالب یک پژوهش علمی با عنوان ˈتحلیل تطبیقی دو رخداد فرهنگی ایران و تأثیر آن بر ساخت قدرت سیاسی و ساخت تمدن نوین ایرانی و اسلامیˈ ارائه کرد.

دستیارو مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد : اندیشه عارفانی که به اهل بیت (ع) وصل بوده اند به دلیل توفیقات الهی، از گستره شعاع و بردی بی نظیر برخوردار بوده و منشاء بروز و ظهور قدرت سیاسی و فرهنگی و تمدن سازی مهمی در طول تاریخ ایران شده است.

صفوی افزود: امام خمینی (ره) و شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان دو عارف نامی، از این شاخصه بهره می بردند.

دستیار و مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری گفت: بروز و ظهور شیخ صفی الدین اردبیلی با بروز و ظهور حکومت شیعی و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، قابلیت تطبیق دارد و این انطباق نکات مهمی را برای ما بازگو می کند.

وی ادامه داد: ایجاد حکومتی یکپارچه و دارای وحدت ملی و از نظر ایدئولوژیکی حکومت براساس فرامین و دستورات اهل بیت (ع) و ولایت علوی از جمله موارد مشابه دو دوره صفویه و انقلاب اسلامی است.

صفوی تاکید کرد: از جمله پیامدهای دیگر این دو حکومت شکل گیری و ساخت هسته هویتی به تولید مدنیت و تمدن سازی نوین ایرانی و اسلامی بود که منجربه توسعه فضاهای عمرانی و معماری و تبلورهنرایرانی شد.

وی گفت: از سوی دیگر توسعه فرهنگ ژئوپلتیک و به اصطلاح توسعه نرم افزاری مکتب تشیع از منطقه خاورمیانه تا شمال آفریقا و هند و چین، از جمله دستاوردهای مهم دو حکومت شیعی صفویه و جمهوری اسلامی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با پراهمیت خواندن مسئله حفظ تمامیت ارضی توسط صفویه و جمهوری اسلامی، تأکید کرد: دولت صفویه در سه جبهه با توسعه طلبی عثمانی ها، یورش ازبک ها و حمله پرتغال ها مواجه شدند و از پس همه آنها برآمدند. نظیر آنچه در دفاع مقدس هشت ساله رخ داد و این مسئله از نظر ژئوپلتیکی اهمیت بسیاری دارد.

کد خبر 244897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز