همشهری آنلاین: نمایشگاه الکترونیک‌ مصرف کننده (CES) در سال ۲۰۱۴ شاهد تلویزیون‌هایی بزرگتر، ساعت‌های هوشمند و جذابتر و خانه‌ها و خودروهای هوشمند‌تر خواهد بود.

ces

براساس گزارش CNN،نمایشگاه الکترونیک مصرف‌کننده یا CES که تا چند روز آینده در لاس‌وگاس آغاز خواهد شد،‌ نمایشگاه عظیم تکنولوژی است که در آن ده‌ها شرکت بزرگ تکنولوژی با صدها محصول جدید و پیشرفته حضور دارند. شرکت‌های بزرگ جدید‌ترین گجت‌های خود را در کنار نمونه‌های اولیه محصولات آینده‌شان عرضه می‌کنند و شرکت‌های کوچکتر نیز برای جلب توجه انواع گجت‌های عجیب و غریب و روبات‌های متنوع را در کنار تجهیزات جانبی اسمارت‌فون‌ها ارائه خواهند کرد.

با این‌همه در این رویداد مهمی که هر ساله در ابتدای سال میلادی در جهان تکنولوژی رخ می‌دهد، انتظار ارائه و رونمایی از محصولاتی ویژه توسط شرکت‌های بزرگ وجود دارد که می‌توان این انتظارات را براساس گرایش جهان تکنولوژی در سال گذشته پیش‌بینی کرد.

ابزاری برای تمامی اعضا

ابزارهایی هستند که ویژه مچ دست ساخته‌شده‌اند، یا صورت، یا کمر و گردن. اما انتظار می‌رود سازندگان تکنولوژی پوشیدنی پس از یک سال تولیدات عجیب و نامناسب، در راستای رواج این بزارها تلاش بیشتری به خرج دهند. سال گذشته تمرکز اصلی روی ساعت‌های هوشمند بود اما Galaxy Gear سامسونگ نیمه‌کاره بوده و از طراحی زمختی برخوردار بود. عینک گوگل نیز هنوز برای عموم ارائه نشده و تنها گروهی خاص از آزمایش‌کنند‌ها به این ابزار دسترسی دارند. در این میان یکی از حوزه‌های پرسود‌ تکنولوژی‌های پوشیدنی، تکنولوژی تناسب اندام است. ابزارهایی مانند FitBit می‌تواند به واسطه کنترل تعداد قدم‌ها و کالری‌های سوزانده شده به فرد در کاهش وزن یا سلامت نگه داشتن بدن کمک کند.پوشیدنی‌های تناسب اندام با تکنولوژی‌های سلامت که نشانه‌های حیاتی بدن بیمار را کنترل کرده و به پزشکان در کنترل بیمار از راه دور کمک می‌کنند همپوشانی دارند. با این‌همه هنوز مشخص نیست آیا شرکت‌های تکنولوژی قادرند پوشیدنی‌های ورزشی را با طراحی زیبا و مبتنی بر مد پیوند بزنند تا به مذاق مصرف‌کننده‌ها خوش بیاید؟

خانه هوشمند

هوشمند بودن تنها برای گوشی‌های موبایل و ساعت‌ها کفایت نمی‌کند، برخی از تکنولوژی‌هایی که در ساخت این ابزارها مصرف می‌شوند برای متصل کردن خانه‌های مسکونی به یکدیگر و به اینترنت کاربرد دارند. وعده خانه هوشمندی که می‌تواند انرژی را ذخیره کرده و کنترل آن از طریق یک اسمارت‌فون امکان‌پذیر است سال‌ها است که داده شده، اما صنایع مربوط هنوز نمی‌دانند بهترین شیوه برای ساخت ابزارهایی که بتوانند در خانه‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند چیست؟ CES امسال بستری مناسب برای عرضه چنین تکنولوژی‌هایی به ویژه تکنولوژی‌های امنیتی خانه‌ها خواهد بود، اما مشخص نیست آیا کاربران عادی علاقه چندانی به هوشمند‌سازی کل خانه خود دارند تا مثلا بتوانند از راه دور چراغ‌های خانه خود را خاموش و روشن سازند؟

صنعت خودکارسازی خانه‌های مسکونی پیش از متصل شدن به جریان اصلی مصرف باید چندین موضوع را مهار کند که یکی از آنها استاندارد‌های ارتباطاتی است. چند شرکت بزرگ وجود دارند که در تلاشند اکوسیستم خانه‌های هوشمند را تحت سلطه خود داشته باشند، اما شرکت‌های کوچکی نیز وجود دارند که معتقدند هر قطعه و ذره تولید شده در شرکت‌های مختلف در خانه‌های هوشمند آینده می‌توانند در کنار یکدیگر  به خوبی کار کنند.

تب تلویزیونی

تلویزیون سلطه خود بر نمایشگاه CES را همچنان حفظ خواهد کرد، به ویژه به این دلیل که شرکت‌های بزرگی مانند سونی، سامسونگ، LG و شارپ بیش از پیش برای ساخت نمایشگرهای بزرگتر،‌واضح‌تر با رنگ‌های شفاف‌تر بایکدیگر در رقابتند. تلویزیون‌های CES امسال از ویژگی‌های گران‌قیمت و پیشرفته‌تری از قبیل نمایشگرهای خمیده برخوردار خواهند بود. سال گذشته وضوح تصویری 4K موضوع جنجالی این نمایشگاه بود اما حجم محتوی 4K همچنان حداقلی باقی‌ماند تا اینکه امسال شرکت گوگل اعلام کرد درحال ارائه راهکاری است تا بتوان با استفاده از آن امکان پخش تصاویر با وضوح 4K را بدون ایجاد افت در سرعت و حجم اینترنت به وجود آورد. این فرمت جدید VP9 نام دارد و توسط بزرگترین تولید‌کنندگان تلویزیون در CES امسال عرضه خواهد شد. از دیگر گرایش‌ها در صنعت تلویزیون نمایشگرهای OLED، همخوانی با اینترنت از طریق ارتقای سیستم عامل تلویزیون‌ها و کنترل از طریق اشاره خواهد بود.

ارتباط خودروها و اسمارت‌فون‌ها

رانندگی و اسمارت‌فون‌ شاید هنوز ارتباطی به هم نداشته‌باشند، اما شرکت‌های خودروسازی هنوز در جستجوی راهکاری برای تلفیق ایمن این دو هستند. نمایشگاه سالانه خودروی دیترویت اواخر ژانویه امسال آغاز خواهد شد، اما سازندگان تکنولوژی‌های داخلی خودروها در CES امسال حضوری زودهنگام خواهند داشت. طراحی و تولید یک خودرو جدید نسبت به طراحی و ساخت یک اسمارت‌فون بسیار وقت‌گیرتر است و این به آن معنی است که تکنولوژی‌های درون خودروها از قبیل رایانه‌های داشبورد به محض ارائه شدن، دیگر قدیمی به نظر می‌آیند. تعدادی از تولید‌کنندگان خودرو با افزودن همخوانی با سیستم‌عاملی‌های iOS و اندروید و یافتن راه‌های ایمن و جدید برای تعامل با این تجهیزات در حین رانندگی درحال مطالعه روی این موضوع هستند. خودروها کارزار جدید مبارزه سیستم‌عامل‌ها هستند و اپل و گوگل هریک برای جاخوش کردن درون خودروهای مشهور جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند، برای مثال شرکت آئودی به زودی قصد دارد محصول جدید خود را با سیستم عامل اندروید ارائه کند. سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی داخلی خودرو در مقایسه با آنچه درون برخی از خودروها رخ می‌دهند کاملا ناچیز به شمار می‌روند. شرکت‌های بزرگ تولید کننده خودرو،‌دانشگاه‌ها و شرکت‌های تکنولوژیکی هم‌اکنون بر توانایی رانندگی خودکار خودروها متمرکز شده‌اند. تا عرضه خودروهای کاملا خودکار راه درازی در پیش است اما ظهور خصوصیات ابتدایی مانند توانایی خودرو در برقراری ارتباط با دیگر خودروها، گرد‌آوری داده‌ها درباره الگوی رانندگی فرد مدتها است که آغاز شده‌است.

قلمرو بازی‌ها

نمایشگاه CES بزرگترین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای نیست اما برخی از محصولات معمولی‌تر در صنعت بازی‌ها در این نمایشگاه عرضه خواهند شد. یکی از بزرگترین بازارها در این صنعت بازی‌های موبایلی است،‌از این رو انتظار می‌رود در CES امسال موجی از تجهیزات جانبی و کنترل‌ها، حسگرهای حرکتی و افزونه‌های سرگرم‌کننده ویژه اسمارت‌فون‌ها عرضه شوند. همچنین انتظار می‌رود سکوی بازی SteamOS شرکت Valve در نمایشگاه امسال حضوری پررنگ داشته باشد.

کد خبر 244726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز