شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران عروق خونی مصنوعی تولید کرده‌اند که می‌تواند نیاز به منابع جدید برای رگ پیوندی را در بیماران مبتلا به بیماری قلبی و کلیوی برطرف کند.

به گزارش هلث‌دی‌نیوز  گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا با "کاشتن" سلول‌های بنیادی مشتق از عضلات (MDSCs) درون یک چارچوب لوله‌ای تچزیه‌پذیر از جنس پلی‌استر اورتان، عروق خونی مصنوعی ساخته‌اند.

این عروق خونی هفت روز کشت داده شدند و سپس در رگ آئورت شکمی موش‌های آزمایشگاهی کاشته (ایمپلنت) شدند. پژوهشگران می‌‌گویند هنگامی که هشت هفته بعد این ایمپلنت‌ها را بررسی کردند، عروق خونی پیوندشده از لحاظ شکل‌گیری بافتی مانند یک شریان بالغ بودند.

آنها می گویند این نتایج نشان‌دهنده امکان استفاده از تکنولوژی مشابه در انسان‌ها است.
این یافته‌ها در اجلاس اخیر شاخه آمریکای شمالی جامعه بین‌المللی پزشکی نوپدید (رژنراتیو) و مهندسی بافتی در تورونتو ارائه شد.

هدف بعدی این پژوهشگران استفاده از این عروق خونی تولیدشده با مهندسی بافتی در مدل‌های حیوانی بزرگتر مثلا در خوک است که دستگاه انعقادی آن به انسان شبیه‌تر است.

دیوید ای. وورپ استادیار جراحی و مهندسی زیستی و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "مزیت این رویکرد این است که این پیوند از سلول‌های بنیادی خود بیمار استفاده می‌کند و در طول دوره زمانی کوتاهی که برای کشت لازم است برای کاشتن آماده می‌شود."

در حال حاضر بیش از همه وریدهای به دست آمده از ساق پای بیمار به عنوان منبع رایج برای پیوند بای‌پس شریان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه بسیاری از این پیوندها در نهایت از کار می‌افتند.

پیوندهای شریانی مرجح هستند زیرا احتمال مسدودشدن آنها کمتر است. اما با وجود نیاز بسیاری از بیماران به پیوندهای متعدد عروقی، میزان دسترسی به شریان پیوندی کم است.

کد خبر 24472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز