همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: آبی، زرد، سبز، قرمز یا... رنگ‌ها می‌توانند، تفاوت‌های عمده و قابل توجهی برای مخاطبان و کاربران رسانه‌های آنلاین به وجود آورند.

web design

ممکن است افراد عادی از اهمیت استفاده رنگ‌ها در طراحی سایت‌ها اطلاع خاصی نداشته باشند، ولی دست اندرکاران سایت‌ها و طراحان آن ورای هر رنگ و لحنی، موجی از تأثیرات روانی را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به مخاطبان و خوانندگان خود منتقل ساخته و بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

همه این مطلب را می‌دانند که انسان از راه‌های مختلفی به هیجان می‌آید. یکی از راه‌های به هیجان آوردن فرد استفاده از رنگ قرمز بر روی دیوارهای اتاق او است. دانشمندان معتقد هستند؛ فردی که در یک اتاق قرمز رنگ زندگی می‌کند، دارای ضربان قلب و فشار خون بالاتری نسبت به فردی که در یک اتاق آبی رنگ زندگی می‌کند، رنگ قرمز نماد هیجان است. به همین دلیل است که شرکت‌های تبلیغاتی برای تولید کننده‌های فست فود از این رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده می‌کنند. برای نمونه می توان به پپسی، کوکا کولا و مک‌دونالد اشاره کرد.

رنگ‌ها از نظر روانی تاثیرات شگرفی بر روی موجودات زنده به خصوص انسان دارند. در عصر حاضر از رنگ برای جلب توجه، درمان، کاهش درد، ایجاد آرامش، ایجاد انرژی و... بهره برداری می‌کنند. رنگ‌ها احساسات انسانی را برانگیخته و آنان را برای کاری تحریک می‌کنند. رنگ‌ها شوق مردم را افزایش میدهند و حتی می‌توانند کاری کنند که افراد احساس صمیمیت واعتماد کنند.

رنگ‌های زیادی وجود دارند که در طراحی یک ‌سایت می‌توانند، با ترکیبات صحیح تأثیر گذار باشند و مخاطب را به سوی خود جلب کنند. مطالب با رنگ دارای تاثیر گذاری بیشتری هستند. چرا که رنگ‌ها بر روی عملکرد افراد تأثیر دارند.

همین رنگ قرمز به فرد سرعت و توانایی می‌بخشد، البته ممکن است این موضوع همیشه به سود آنان نباشد. رنگ آبی افراد را به تفکر قبل از انجام کاری وامی‌دارد. شاید به همین دلیل است که تابلوی ایست قرمز رنگ است. افراد بعد از دیدن این تابلو احساس میکنند که باید توقف کنند در غیر این صورت، ممکن است، دچار دردسر شوند.

تاکید این مطلب  برای این است که به اهمیت رنگ‌ها پی ببرید. رنگ‌ها معمولا در ترکیب و یا با مکمل‌های خاص خود به کار می‌روند.

یک طراح سایت باید دانش استفاده از رنگ، سلیقه و ذوق هنری در این زمینه داشته باشد، در غیر این صورت کار خوبی ارائه نخواهد داد.

انتخاب رنگ بر اساس نوع مطالب سایت و یا حتی صفحه‌های مختلف آن باید متفاوت و خاص باشد. تک رنگی، رنگ تیره و یا رنگ خنثی بسیار خسته کننده و مخاطب را کسل می‌کند. از طرفی، در استفاده از رنگ‌های تند نیز نباید زیاده‌روی کرد، چرا که تأثیرات نامناسبی را روی چشم افراد می‌گذارد. برای نمونه یک ‌سایت با پس‌زمینه سیاه و نوشته‌های صورتی رنگ را در نظر بگیرید، این تصویر به قدری ناخوشایند است که می‌خواهید هرچه زودتر از شر آن خلاص شوید! اینطور نیست؟

هنرمندی در بهره‌برداری از رنگ و ترکیبات آن اهمیت بسزایی در حفظ مخاطبان سایت شما دارد. یک خط سفید باریک با حاشیه سیاه یا طوسی بکشید، این دو رنگ به گونه‌ای عمل می‌کنند که چشمان ما این دو رنگ‌ را جدا می‌بینند، اینطور نیست؟

حال دو رنگ قرمز و آبی را در نظر بگیرید، رنگ‌های قرمز و آبی را با یک خط سفید نسبتا ضخیم از هم جدا کنید، این شکل ترکیب دو رنگ آبی و قرمز را نسبت به زمانی که این دو رنگ دقیقا در کنار هم قرار گرفته‌اند، بهتر نمایش می‌دهد.

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید؛ رنگ‌ها دارای فرهنگ‌های مختلفی هستند. به عبارتی در هر گوشه از جهان رنگ‌ها دارای معنا و تعابیرخاص خود هستند. هر کشور و ملتی به گونه خاصی با رنگ‌ها برخورد می‌کند . برای نمونه در چین رنگ قرمز نشانه شانس است در حالی که همین رنگ در آلمان نشانه محرومیت و کمبود است. بر اساس همین فرهنگ رنگ است که در یک کشور یا در سطح بین‌الملل تبلیغات و طراحی انجام می‌گیرد.

رنگ در رسانه های آنلاین

انتخاب پس زمینه خاکستری روشن و بازی با رنگ سیاه و رنگ قرمز

رنگ در رسانه های آنلاین

شرکت‌های بزرگ پیش از شروع یک فروش جدید یا ارائه یک محصول جدید به بازار هزینه‌های زیادی صرف مطالعه و تأثیر رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف می‌کنند. چرا که استفاده از رنگ‌های نامناسب باعث از دست دادن مشتری برای آن‌ها و خسارت فراوان خواهد شد.

بنابراین این شرکت‌ها افراد متخصصی را استخدام می‌کنند تا برای آنان تحقیقات وسیعی در زمینه رنگ‌ها و طراحی براساس فرهنگ‌های مختلف انجام دهند، در این زمینه رقابت تنگاتنگی نیز وجود دارد که سود سرشاری را به جیب طرحان امر سرازیر می‌کند.

در مورد طراحان سایت نیز همین گونه است. طراحان چیره دست سعی می‌کنند با استفاده از رنگ‌ها و یا ترکیب آنها مخاطبان بیشتری برای یک سایت فراهم سازند. به عبارتی آنها با هنر خود یک محیط مجازی جذاب برای خوانندگان، کاربران و یا مشتریان خلق می‌کنند. مهم‌ترین کار و تمرکز این طراحان، روی مخاطبان، مشتریان و نیازهای آنان است و برای تحقق این امر سلایق شخصی کنار گذاشته می‌شوند.

چرا که چیدمان رنگ‌ها در یک ‌سایت، چیزی فراتر از چینش رنگ‌های مورد علاقه در کنار هم و تبدیل آن‌ها به طرح است. به عبارتی استفاده از رنگ‌ها تنها باید برای پاسخگوی نیازهای مخاطبین و مشتریان باشد، نه چیز دیگر! این امر نیازمند این است که شما مخاطبین خود را خوب بشناسید و بدانید که چه رنگ‌هایی می‌تواند بر روی آنان تأثیر بگذارد. در این صورت، نیمی از کار انجام شده است. انتخاب رنگ در طراحی یک سایت این گونه نیست که تنها با استفاده از یک رنگ بتوان هر بازدید کننده‌ای را مخاطب ثابت ‌سایت کرد، باید مشخص کرد که کدام رنگ می‌تواند شما را به هدفتان نزدیکتر ‌کند.

رنگ در رسانه های آنلاین

پس زمینه آبی و سیاه

رنگ در رسانه های آنلاین

طراحی با رنگ های سبز، سیاه و سفید

بر اساس آمارهای موجود، حدود نیمی از افرادی که از یک سایت بازدید می‌کنند و بعد از ترک سایت دوباره به آن سر نمی‌زنند به این دلیل است که در طراحی سایت از رنگ‌های استفاده شده که خوشآیند آنان نبوده است.

نخستین چیزی که بازدید کنندگان سایت باید ببینند، رنگ‌های استفاده شده در لوگوی یک سایت است. چنانچه در طراحی سایت شما رنگ‌های را می‌بینید که بر رنگ‌های لگوی سایت غالب هستند، بهترست به فکر طرحی جدید برای سایت خود باشید.

اگر شما از طرح آبی استفاده می‌کنید، بازدیدکنندگان زمانی که در حالت مناسبی باشند، پاسخ بهتری به شما می‌دهند. چنانچه یک طراحی روشن و سفید را برگزیده اید، آن هم انتخاب خوبی است! اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان را هیجان‌زده کنید از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی درگوشه‌های سایت استفاده کنید.

یک پس زمینه سیاه می‌تواند تجملی و زیبا باشد، ولی خواندن متن را سخت می‌کند. ترکیب‌های دیگری مانند سفید و سیاه - سیاه و طوسی روشن نیز می‌توانند انتخاب‌های درستی باشند. با این وجود، ترکیب رنگ سیاه و نارنجی تصویر بسیار بهتری را ارائه می‌کند، برای متعادل سازی طرح نیز از رنگ سفید استفاده کنید.

دورنگ سبز و سفید در کنار هم بسیار زیبا ظاهر می‌شوند، اگر می‌خواهید کمی مدرن‌تر باشید و از رنگ‌های تند استفاده نکنید، طوسی و سفید انتخاب‌های خوبی هستند. چنین ترکیب‌هایی شفاف، زیبا و فریبنده‌اند. به تصاویر انتخابی توجه کنید. این تصاویر به شما در انتخاب رنگ کمک خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید به سایت‌های پر مخاطب نیز سر زده و به طراحی و انتخاب رنگ‌های سایت آنها توجه کنید. شاید با این دقت و توجه به رمز موفقیت آنها پی ببرید.

برای یک طراحی خوب و قوی تنها از سایت‌های خوب الهام نگیرید، بلکه باید نمونه‌های ضعیف را هم مد نظر داشته باشید، تا این موضوع را درک کنید که چگونه یک ترکیب رنگ نامناسب می‌تواند شما را دچار مشکل کند. اگر شما تأثیر روانشناسی رنگ‌ها را بدانید و آگاه باشید کدام رنگ‌ها باعث جلب نظر مخاطبان می‌شود به مدیریت یک سایت موفق نزدیک‌تر شده‌اید.

  • منبع: webdesigner
کد خبر 244651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز