گروه بورس: با وجود آنکه بازار معاملات آتی سکه در بورس کالا رونق سال گذشته را ندارد با این حال باز هم ارزش معاملات این کالا چشمگیر است.

آمار‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تاکنون 16هزار میلیارد تومان سکه در بورس کالا خریده‌اند.به گزارش همشهری، سونامی معاملات آتی سکه که سال گذشته طوفان عجیبی در بورس کالا به راه انداخت امسال تکرار نشد. اما معاملات آن همچنان چشمگیر است و به بخش مهمی از معاملات بازار سرمایه تبدیل شده است.

سال گذشته همگام با افزایش قیمت سکه، معاملات آتی سکه در بورس کالا با رشد عجیب و غریبی مواجه شد. سرمایه‌گذاران در تب و تاب افزایش اضطراب گونه سکه طلا و دلار آمریکا به بورس کالا هجوم آوردند و روزانه میلیارد‌ها تومان سکه می‌خریدند. به اعتقاد کارشناسان تب بیماری‌های اقتصادی ایران ناشی از رکود و تورم 40درصدی آثارش را به‌صورت عریان در بورس کالا نشان داده بود. مردم سرمایه‌های خود را در خطر می‌دیدند.

بسیاری در چهار راه استانبول و بازار تهران سکه را به‌صورت نقد می‌خریدند و آنها که حرفه‌ای‌تر بودند و بازار‌های مالی را می‌شناختند به معاملات آتی سکه در بورس کالا هجوم آورده بودند. بر همین اساس به‌دلیل تورم غده‌های بیماری‌زای اقتصاد ایران سال گذشته حجم معاملات آتی سکه در طول 12‌ماه به 36هزارو200میلیارد تومان معادل 12میلیارددلار رسید. این میزان بالاتر از کل معاملات بورس تهران، فرابورس و سایر بازار‌های بورس کالا بود و در سال 91بیشترین میزان معاملات بازار سرمایه به سکه طلا اختصاص یافت. کسی نمی‌دانست آیا این خبر خوشی برای اقتصاد و بازارسرمایه است یا خبر بدی است؟ اگرچه رشد ارزش معاملات سکه آمار‌های بازار سرمایه را افزایش داده بود اما نشانه‌های بزرگی از یک معضل اقتصادی بود.

امسال چه خبر است؟

در چنین شرایطی آمار‌های جدید در مورد معاملات آتی سکه در سال 92اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این آمار نشان می‌هد که همزمان با فروکش کردن تب تورم و همچنین بروز ثبات نسبی در اقتصاد، حجم معاملات آتی سکه در بورس کالا کاهش یافته است. این اعداد نشانگر آن است که تب خرید سکه در معاملات آتی سکه در بورس کالا در مهر‌ماه به‌شدت فروکش کرده و با 52درصد کاهش از 3هزارو 319میلیارد تومان به 1597میلیارد تومان رسیده است.

این روند در آبان‌ماه هم تکرار شد و حجم دادوستد معاملات آتی سکه در این‌ماه به پایین‌ترین حد خود رسید به‌طوری که معاملات سکه در بورس کالا با 60درصد کاهش به 651میلیارد تومان رسید. به این ترتیب در شرایطی که روند معاملات آتی سکه در سال‌جاری رو به صعود بود در ماه‌های مهر و آبان‌ فروکش کرد و به سطح نازلی رسید.در عین حال با وجود آنکه میزان معاملات آتی سکه در بورس کالا در آذر‌ماه به 1200میلیارد تومان رسید اما این میزان کمتر از میانگین معاملات انجام شده در 6‌ماه نخست سال است.

با مبادله 1200میلیاردتومان سکه در معاملات آتی بورس کالا سرمایه‌گذاران در مجموع از ابتدای سال 15983میلیارد تومان سکه معادل 5.3 میلیارد دلار خریده‌اند که این میزان بسیار کمتر از میزان معاملات انجام شده در 9ماهه سال گذشته است. به‌نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی میزان کل معاملات آتی سکه در بورس کالا کمتر از 50درصد معاملات سال گذشته باشد.

کد خبر 244612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز