مهدی آزادواری* با توجه به اهمیت و جایگاه بازار سرمایه در رشد و توسعه ملی و بررسی استقرار نهادهای مالی نظیر شرکت‌های کارگزاری که هم‌اکنون خدمات متنوعی در حوزه سرمایه‌گذاری بازار سرمایه و همچنین زمینه‌سازی‌ برای تأمین مالی پروژه‌های گوناگون را فراهم کرده‌اند، بازار یادشده می‌تواند در مناطق و محله‌های مختلف شهری نقش مهمی را در جهت توسعه و شکوفایی فرهنگ سرمایه‌گذاری برای شهروندان ایفا کند.

استفاده از واحدهای مسکونی با موقعیت اداری که بایستی با مجوز شهرداری صورت گیرد می‌تواند توسعه بازار سرمایه، رشد و توسعه ملی و در نهایت بسیاری از مزیت‌های شهری دیگر نظیر کاهش تردد افراد در سطح شهر برای رسیدن به مکان‌های تعریف شده برای معاملات سهام و تعامل حوزه شهری و بازار سرمایه و... را فراهم آورد.

این در حالی است که در شرایط فعلی براساس مقررات شهرداری تهران، فعالیت شرکت‌های کارگزاری صرفا در واحدهای اداری مجاز امکان پذیر بوده است با وجود اینکه با توافقات حاصله بین شهرداری، کانون وکلا و سازمان نظام پزشکی امکان استفاده از واحدهای مسکونی با موقعیت اداری به اعضای هر یک از تشکل‌ها داده شده است.

حال به‌نظر می‌رسد توسعه بازار سهام و فرهنگ سرمایه‌گذاری در کلانشهری نظیر تهران نیازمند انجام توافقی بین شهرداری تهران و تشکل مربوط به کارگزاران بورس (کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار) است تا زمینه استفاده از واحدهای مسکونی با موقعیت اداری به اعضای کانون مذکور نیز اعطا شود.

با ایجاد تعاملی نزدیک مابین سازمان بورس و اوراق بهادار و شهرداری تهران در زمینه‌هایی نظیر استفاده از مکان‌های قابل استفاده در مناطق و محلات نظیر فرهنگسراها و سرای محلات برای ایجاد زمینه دسترسی راحت‌تر شهروندان به معاملات بورس، استفاده از ابزارهای مالی مناسب موجود و یا قابل طراحی شدن برای تأمین منابع مالی پروژه‌های شهری در راستای هدف توسعه پایدار اقتصاد شهر، زمینه‌سازی‌ ورود برخی شرکت‌های فعال در حوزه شهری به بورس و... می‌توان در وهله اول به توسعه ملی و در مرحله دوم به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار اقتصاد شهری دست یافت.

*مشاور مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران

کد خبر 244609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز