گروه اقتصادی: ۲ مقام اقتصادی ارشد دولت یازدهم، پس از هفته‌ها سکوت، جزئیات جدیدی از برنامه دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کردند.

به گزارش همشهری و طبق اظهارات سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد، قرار است لایحه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شود. بر این اساس دولت تصمیم دارد کمک‌های غذایی را در کنار پرداخت یارانه‌ نقدی به اقشار هدف ارائه کند ضمن اینکه پرداخت یارانه نقدی یکسان در فاز دوم متوقف خواهد شد. این مسئله هم باید مدنظر باشد که در فاز دوم قرار است قیمت حامل‌های سوخت افزایش یابد.

کمک‌های غذایی چاشنی یارانه نقدی می‌شود

محمدباقر نوبخت چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: دولت مصمم است یارانه‌ها را در شکل بهتری اجرا کند و بر خود فرض می‌داند به‌صورت کمک‌های غذایی آن را در کنار هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد.به گزارش ایسنا، نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره تغییر شیوه ارائه یارانه به مردم اظهار داشت: ما به‌اندازه جمعیت ایران یارانه پرداخت می‌کنیم و عده قابل توجهی که یارانه دریافت می‌کنند حتما باید دریافت کنند و حتما باید رقمش بیشتر شود.

به گزارش همشهری، البته این تغییر یکی از اهداف دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست و تغییر دیگر، افزایش سهم سلامت مردم از منابع آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است. اقدامی که نه زمان آن و نه میزان دقیق افزایش قیمت انرژی مشخص است.

افزایش قیمت انرژی در فاز دوم

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در اظهار نظری جدا‌گانه از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار مردم نیز مساوی نخواهد بود.به گزارش مهر، علی طیب نیا با تأیید خنثی شدن اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها و افزایش میزان مصرف انرژی تأکید کرد: در حال حاضر میزان پرداخت‌ها دوبرابر درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. او خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ماهانه 3هزار و 500میلیارد تومان صرف پرداخت به مردم می‌شود که از این رقم تنها هزار میلیارد تومان از محل درآمدی پیش‌بینی شده در فاز اول تأمین می‌شود.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدت‌هاست که کارگروه‌های مختلفی در دولت تشکیل شده است تا در مورد نحوه اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها کار کنند تا در نهایت برنامه‌های سیاستی برای اجرای فاز دوم تدوین شود. او تأکید کرد: دولت با پرداخت مساوی به همه آحاد مردم مخالف است و این با عدالت سازگار نیست. وی در عین حال اعلام کرد: ارائه سبد کالایی رایگان دولت به مردم در ماه‌های آینده هیچ ارتباطی با یارانه نقدی ندارد، ضمن اینکه در سال آینده یارانه نقدی کم یا حذف نخواهد شد. به گفته وزیر اقتصاد، دولت خود را موظف می‌داند تا دیدگاه‌ها و نظرات مربوطه را در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها تا قبل از پایان تصویب لایحه بودجه سال 93در قالب لایحه هدفمندی یارانه‌ها به مجلس ارائه کند. به گزارش همشهری، اظهارنظرهای متفاوت نوبخت و طیب‌نیا می‌تواند نشانه‌هایی از تفاوت دیدگاه مردان اقتصادی کابینه درباره چگونگی تغییر مسیر هدفمندی یارانه‌ها باشد. اینکه کدام دیدگاه در نهایت به تصویب دولت می‌رسد، بستگی دارد به لایحه‌ای که قرار است قبل از بسته شدن پرونده بودجه سال آینده تقدیم مجلس شود.

کد خبر 244501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز