گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک مرکزی یک روز پس از اعلام مرکز آمار مبنی بر کاهش نرخ تورم در کشور، بر مهار سطح عمومی قیمت‌ها مهر تأیید زد و اعلام کرد که نرخ تورم در آذرماه امسال به ۳۹.۳ درصد رسیده است.

توسعه اجتماعی، نیاز امروز پایتخت‌نشینان

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در اظهارنظری گفت: مجموعه تحولات شاخص‌های بها این انتظار را ایجاد می‌کند که نرخ تورم در ماه‌های آتی کاهشی باشد. نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی به‌دلیل متفاوت بودن سبد کالایی مورد محاسبه 8/3درصد بیشتر از مرکز آمار است.

سخنگوی دولت هم با استناد به آمارهای جداگانه این دو نهاد رسمی کشور خبر داد که تورم در ایران مهار شده است. محمدباقر نوبخت، چهارشنبه گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: البته این ارقام به منزله کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه روند افزایش در حال تغییر و به‌صورت کاهشی است. این مقام دولتی البته تأکید کرد که نرخ تورم پیش‌بینی شده هم کمتر شود. او تصریح کرد: با استناد به گزارش مرکز آمار می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا پایان سال‌جاری نرخ تورم که حدود 35درصد پیش‌بینی شده بود، از این هم کمتر باشد و برای سال 1393با پیش‌بینی نرخ 25درصد کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند قطعا از 25درصد نرخ تورم باز هم کمتر خواهد شد.

تدبیر دولت برای بهبود معیشت مردم

سخنگوی دولت درباره تدبیر دولت برای بهبود معیشت مردم هم تأکید کرد: دولت تلاش می‌کند نرخ تورم را تقلیل دهد تا قدرت خرید همه مردم به‌ویژه کارکنان دولت حفظ شود. او در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر ضرورت افزایش بیشتر از 18درصد حقوق کارکنان هم گفت: اگر دولت برای افزایش حقوق بدون داشتن منبع اقدام کند از یک سو ممکن است عددی که در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهد بالا باشد اما از سوی دیگر تورم ناشی از این سیاست نسنجیده قدرت خرید کارکنان را تقلیل می‌دهد. این مقام دولتی حتی پیش‌بینی کرده که سال آینده نرخ تورم به 20یا 21درصد هم تقلیل یابد.

وی تصریح کرد: انتظار مسئولان دولتی این است که همراه با افزایش حقوق و مزایا از سوی دیگر بهره‌وری هم افزایش یابد و اگر دستگاهی‌ بتواند بهره‌وری را افزایش دهد از آن سو می‌تواند افزایش حقوق را داشته باشد و اگر دستگاهی 2یا 3درصد صرفه‌جویی داشته باشد حتی می‌شود بیش از نرخ تورم نسبت به افزایش سرمایه اقدام کرد.

کد خبر 244499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز