این روزها نشانه‌هایی از تمایل سرمایه‌گذاران به بورس و قرار گرفتن این بازار در جایگاه شایسته آن در چشم‌اندازی میان‌مدت قابل مشاهده است.

این حرکت که اهتمام ویژه‌ای به گسترش ابزارها و نهادهای مالی داشت با اجرایی شدن اصل 44و همچنین پس از تصویب قانون بازار سرمایه و عملیاتی شدن آن شتاب گرفت. از جمله این ابزارها که نقش پررنگی در جلب توجه سرمایه‌گذاران و جذب منابع فراوان و پراکنده آنان دارد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌است؛ صندوق‌هایی که از سویی با نظارت نهادهایی همچون سازمان بورس و حسابرسان معتمد، اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و از سوی دیگر با مدیریت حرفه‌ای توانسته‌اند بازده قابل‌قبولی را کسب کنند.

این صندوق‌ها هم از حیث تعداد و هم از حیث حجم منابع، رو به گسترش بوده و در 2 قالب عمده صندوق‌های سهام و صندوق‌های بادرآمد ثابت نقشی کلیدی در ترغیب افراد به نگاه به بورس به‌عنوان بدیلی شایسته برای سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند. نشانه‌ها حاکی از آن است که هجوم چشمگیر منابع خرد و کلان سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای به بورس، مدیران صندوق‌ها را برای عملکرد حرفه‌ای‌تر و جذب بازده بالاتر به تکاپو انداخته است. این رقابت تا آنجا بالا گرفته که حتی صندوق‌های با درآمد ثابت نیز با پرهیز از سیاست‌های محافظه‌کارانه از فرصت حضور در بورس نهایت استفاده را می‌برند.

هم‌اکنون می‌توان در بین صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز صندوق‌هایی را جست وجو کرد که با جذب مدیران حرفه‌ای و تشکیل تیم‌های متخصص بازار سرمایه، ضمن تضمین بازده حداقل معادل سود سپرده بانکی توانسته‌اند بازدهی‌ای هم‌تراز یا حتی در برخی موارد بالاتر از صندوق‌های سهام کسب کنند. تقسیم سود در پایان هر فصل (سه ماه) ویژگی خاص این صندوق‌هاست و در بعضی از صندوق‌ها، تضمین حداقل سود نیز وجود دارد. در جدول رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت در فصل پاییز 1392را مشاهده می‌کنید.

محمدهادی بحرالعلوم- مدیر سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه بانک ملت

 

کد خبر 244129
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز