گروه بورس: در شرایطی که سخن از شکل‌گیری حباب در بازار سرمایه است نماگر‌های بورس تهران می‌گویند حجم سرمایه‌گذاری در بورس در ۹‌ماه امسال به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نگاهی به آمارهای بورس در آذر‌ماه بیندازیم؛ ورود سرمایه‌گذاران به بورس در این‌ماه شتاب عجیبی گرفته است.به گزارش همشهری، گویا بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه مسیر بورس را پیدا کرده‌اند، این یک قضاوت شخصی نیست، آمار بورس به خوبی این نظریه را اثبات می‌کند. شاید علت گرایش جدیدی که به سمت سرمایه‌گذاری در بورس به‌وجود آمده است بروز تورم 40درصدی است که سرمایه‌ها را ترغیب کرده در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که دست‌کم بازدهی متناسب با نرخ تورم به‌دست بیاورند.

پس از عبور میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس تهران از مرز 8مرتبه، این نظریه در بازار شکل گرفته که قیمت سهام شرکت‌ها در بورس بیش از حد افزایش یافته، پیامد این رویداد به صدا درآمدن زنگ هشدار خطر سونامی حباب قیمت‌ها بود، آنها که بازار سهام را می‌شناسند به خوبی می‌دانند بر بلندای هر فرازی، فرودی نهفته است. اما موضوع اصلی، پیش‌بینی زمان این فرود است. هرچند برخی کارشناسان معتقدند بازار سهام همچنان جای رشد دارد اما از لابه‌لای سخنان و هشدارهای مسئولان بازار سرمایه رگه‌هایی از نگرانی هویداست. این نگرانی از آنجا ریشه می‌گیرد که همانگونه که مردم نقطه قوت بازار سهام تلقی می‌شوند به همان نسبت اگر بازار سهام با افت مواجه شود، خاطره نزول تا ابد از ذهن سهامداران تازه‌وارد محو نخواهد شد و این موضوع ضربه بزرگی به اعتبار بورس وارد خواهد کرد که جبران آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

سابقه رشد قیمت سهام در 3دهه گذشته نشان می‌دهد که میانگین نسبت قیمت به درآمد بورس تهران (که نشان‌دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌هاست) هرگز از 10مرتبه تجاوز نکرده و عموما در محدوده 4.5 تا 6.5 مرتبه در نوسان بوده است. در ماه‌های گذشته رشد قیمت‌ها در بورس روند حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار‌های سنتی طلا، ارز و مسکن را متوقف کرده اما از روزهای پایانی هفته قبل سیگنال‌های جدیدی از بازارهای رقیب مخابره شده، از یکسو مسئولان اتحادیه مشاوران املاک با مصاحبه‌های متعدد و مطرح کردن شاه‌بیتی به‌نام؛ «فصل خرید است» تلاش دارند به کسب و کار خود رونق بخشند و از سوی دیگر بحران سیاسی ترکیه بازارهای طلا و ارز را به حرکت درآورده. این دو موضوع در کنار تعطیلات آخر هفته جاری باعث شده سرمایه‌گذاران دست نگه دارند تا سرانجام بازی بازارهای رقیب را در اوایل هفته آینده مشاهد کنند. نتیجه این مشاهده قطعا یا صعود دوباره است یا نزول مستمر چندروزه در بازار سهام و تعدیل قیمت‌ها.

آمار‌ها چه می‌گویند

تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد رکورد تازه‌ای در سرمایه‌گذاری در 9‌ماه امسال به ثبت رسیده است. در این مدت 74هزارو332 میلیارد تومان معادل 25میلیارد دلار در بورس سرمایه‌گذاری شده. این میزان در مقایسه با 9‌ماه سال گذشته 407درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت ارزش بورس تهران نیز 258هزار میلیارد تومان معادل 86میلیارد دلار رشد کرده است. به غیررشد سریع معاملات بازار سهام در 9‌ماه امسال آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد ورود سرمایه‌های جدید به بورس در آذر‌ماه امسال شتاب و سرعت بی‌سابقه‌ای گرفته است. همزمان با ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد به بورس میانگین روزانه سرمایه‌گذاری در بورس به شکل بی‌سابقه‌ای رشد کرده و در آذر‌ماه امسال به 537میلیارد تومان رسیده است.

در میان این رویداد‌ها نقطه با ثبات و قابل اتکای بازار رشد معاملات آنلاین در آذر‌ماه است. معاملات آنلاین شاید آن دسته از معاملات است که بیشتر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را در بر می‌گیرد. براساس آمار‌ها در آذر‌ماه امسال یک چهارم کل معاملات معادل 25درصد از طریق کد‌های آنلاین انجام شده است.

کد خبر 244128
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز