گروه شهری: ۱۴۶ کیلومتر بزرگراه، ۱۲کیلومتر تونل و ۱۲۵دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح از سال ۸۹ تا‌کنون در شهر تهران احداث شده است.

در سال89 تعداد 18پروژه در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری قرار گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد که همگی آنها طی 24تا 30‌ماه به بهره‌برداری رسیدند. در این سال 38کیلومتر مسیر بزرگراهی و 16دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح به شهر تهران افزوده شد. این سال را می‌توان سال آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بزرگ نامید.

بزرگراه شهید یاسینی به طول 4470متر به همراه تقاطع‌های آن، بازسازی کامل و اساسی بزرگراه شهید بابایی حد فاصل دانشگاه امام حسین تا جاجرود، تکمیل برج میلاد، پل کابلی جوادیه، بزرگراه شهید باکری حد فاصل بزرگراه شهید همت تا تقاطع خیابان لاله، پل شهیدان (دوربرگردان بزرگراه یادگار امام)، پل شیخ صفی در بزرگراه صیاد شیرازی، پل تقاطع بزرگراه‌های آزادگان و حکیم، پل تقاطع‌های بزرگراه رسالت با خیابان دماوند و بزرگراه شهید یاسینی ازجمله این پروژه‌هاست.

براساس این گزارش در سال90 نیز 23کیلومتر بزرگراه و 32دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح در پایتخت احداث شد. در این سال، بزرگراه صیاد شیرازی تکمیل شد و بخشی از بزرگراه شهید زین‌الدین به طول 7کیلومتر به بهره‌برداری رسید. همچنین سال1390 را می‌توان سال ساخت پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح راهگشا در پایتخت قلمداد کرد؛ هرچند عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگی چون ساخت تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، بزرگراه امام علی و... نیز در این سال آغاز شد.

پل‌های تقاطع بزرگراه یادگار امام با خیابان‌های طوس، دامپزشکی، هاشمی، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان استقلال، تقاطع غیرهمسطح خیابان‌های ابوسعید و وحدت اسلامی، پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند شمال آزادراه تهران - کرج، پل تقاطع بزرگراه شهید باکری با خیابان لاله و پل تقاطع بزرگراه‌های آیت‌الله سعیدی و آزادگان همگی در این سال افتتاح شدند.

در این سال همچنین تونل مشترک تاسیسات شهری به طول 6کیلومتر (از پست قیطریه تا پست ازگل) طی 6 ‌ماه به بهره‌برداری رسید. سال91 نیز تعداد پروژه‌های افتتاح‌شده بیش از سال‌های گذشته بود. همچنین در این سال بزرگراه‌ها تکمیل شدند. بزرگراه‌های شهیدباقری، یادگارامام، شهید زین‌الدین و شهید خرازی پروژه‌های بزرگراهی تکمیل شده در این سال بودند که در کنار آنها پل کابلی دسترسی غربی برج میلاد، تونل نیایش و زیرگذر قیطریه به بهره‌برداری رسیدند و 20کیلومتر از بزرگراه آزادگان زیر بار ترافیک رفت.

بر این اساس در این سال یکی از پل‌های اصلی تقاطع بزرگراه‌های شیخ‌فضل‌الله نوری و محمدعلی جناح، 10دستگاه پل در بزرگراه امام علی و تعریض بزرگراه امام رضا در محل موسوم به پل تسمه‌نقاله به همراه تقاطع‌ها و رمپ و لوپ‌های دسترسی مرکز ارتباطات برج میلاد در سال1391 تحویل شهروندان شد. بهره‌برداری از مجتمع تجاری - اداری ابریشم و فاز ششم مجتمع مسکونی بوعلی و احداث رمپ راستگرد بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بزرگراه شهید زین‌الدین را نیز باید به مجموع اقدامات انجام شده اضافه کرد. در سال91 درمجموع 37کیلومتر مسیر بزرگراهی، 10کیلومتر تونل و 18دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح احداث شد. سال92 را نیز می‌توان سال اتمام تمامی پروژه‌های اصلی نام نهاد. در این سال 48کیلومتر بزرگراه، 2کیلومتر تونل و 59دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح در پایتخت احداث شد.

توجه به اتمام تونل امیرکبیر در ماه‌های باقیمانده از سال و البته با درنظر گرفتن پروژه‌هایی چون دریاچه شهدای خلیج‌فارس، مجموعه پل‌های چندسطحی تقاطع بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری و محمدعلی جناح، بزرگراه امام علی، پل بزرگراه طبقاتی صدر، پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند جنوب آزادراه تهران - کرج، پل‌های تقاطع بزرگراه آزادگان با بزرگراه سعیدآباد و محور احمدآباد مستوفی، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی با جاده تلو، تقاطع‌های غیرهمسطح کهریزک و خیابان امام حسین با جاده قدیم قم، سال1392را باید ثمربخش‌ترین سال فعالیت‌های عمرانی تهران در این مدت دانست. همچنین مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری نزدیک می‌شود.

کد خبر 244009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز