همشهری آنلاین: حمید متبسم، آهگساز مقیم خارج از کشور قرار است کنسرت "زمزمه‌ها" را که برگرفته از اشعار عاشقانه شفیعی کدکنی است به اجرا درآورد.

حمید متبسم

به گزارش ایسنا، حمید متبسم در آستانه کنسرت جدیدش اظهار کرد: دوباره در وطن کنسرتی اجرا می‌کنم که عنوانش «زمزمه‌ها» است. این اثر برگرفته از اشعار عاشقانه شفیعی کدکنی است و نگارش آن را از حدود یکسال و نیم پیش آغاز کرده‌ام و حدود چهار ماه مشغول آهنگسازی اثر بودم.

این آهنگساز مقیم خارج از کشور ادامه داد: مجموعه این اشعار بر وزن مثنوی مولانا است. وقتی که تعداد اشعار زیاد و همگی در یک وزن باشند‌، کار آهنگساز دشوار می‌شود اما کلام و پرده‌های زیبای اشعار شفیعی کدکنی آنقدر ایده و انگیزه به من داد که موفق شدم این اثر را هم به پایان برسانم.

آهنگساز پروژه سیمرغ‌، همچنین گفت: این اثر برای یک کوآرتت مضرابی نوشته شده است‌ که شامل دو تار‌، دو بربت‌، دو بم‌تار‌، سه ساز سه‌تار‌ و دو نوازنده کوبه‌ای می‌شود و خواننده‌ اثر هم سالار عقیلی است.

متبسم در ادامه گفت: مضراب در اروپا تشکیل شده است و با نوازندگی هنرجویانم همراه است که البته امروز همکاران من محسوب می‌شوند. ما تورهای مختلفی داشتیم اما این کنسرت به صورت مستقل برگزار می‌شود و رپرتوآر هم کمی متفاوت است.

آهنگساز پروژه پردیس در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای این مجموعه پنج پرده در نظر گرفته‌ام که در واقع شامل صحبت عاشق با معشوق است. این رابطه ادامه می‌یابد و لحظات شاد و غمگین و دغدغه‌های دو عاشق را بیان می‌کند.

او با بیان اینکه پنج عنوان برای این پنج پرده انتخاب کرده است اظهار کرد: «به رنگ خواب»‌، «از آیینه خورشید» ،«با چشمه‌ساران»، «در شبی خزانی»و «تا دریای تو» عنوان این پنج بخش هستند که برگرفته از حس شعر است.

او درباره همکاری خود با سالار عقیلی نیز توضیح داد: همکاری یک آهنگساز و خواننده دلایل مختلفی را دربر می‌گیرد پس از بررسی مسائل فنی خواننده باید دوست داشته باشد اثر را بخواند. خواننده خوب در ایران وجود دارد اما مردم آنها را نمی‌شناسند. اگر هم قرار باشد خواننده‌ای گمنام کار را بخواند شاید استقبال چندانی از کار نشود.

وی افزود: البته علاقه من هم دخیل است بنده رنگ صدای سالار را دوست دارم.

متبسم درباره میزان شناختش از مخاطب ایرانی بیان کرد: من فکر می‌کنم هنر پدیده‌ای شخصی است که در ارتباط با مخاطب جنبه اجتماعی پیدا می‌کند. به این معنی که اگر هنرمندی عاشق کار شود و مایه‌های لازم را چه از نظر فنی چه از لحاظ قلبی و چه ذهنی و ژنی داشته باشد‌، نباید برای اینکه مردم خوششان بیاید کاری انجام دهد بلکه هنرمند برای دل خودش اثر می‌سازد بهترین پاداشم را زمانی می‌گیرم که گروه‌نوازی را روی صحنه می‌شنوم. اما وقتی می‌بینم مردم هم از کار استقبال می‌کنند برایم سیر و سفری به آسمان است.

متبسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود سال‌ها زندگی در خارج از کشور همچنان تاثیر موسیقی ایرانی است‌، گفت: شنیدن زیاد موسیقی در سنین کودکی و زندگی کردن با این موسیقی، شخصیت مرا شکل داد هرچقدر هم که در خارج از کشور زندگی کنم تاثیری که موسیقی ایرانی بر من داشته موسیقی غربی نخواهد داشت.

او در همین باره گفت: اگر قرار باشد روزی مدرن‌ترین کار زندگی‌ام را بنویسم باز هم نغمات موسیقی ایرانی در آن نقش خواهد داشت زیرا بلد نیستم طور دیگری بنویسم.

در نشست خبری که صبح هفت دی ماه برای تشریح جزئیات کنسرت «زمزمه‌ها» در تالار وحدت برگزار شده بود،‌ مایستر گروه در سخنانی گفت: این سومین پروژه‌ای است که در آن با حمید متبسم همکاری می‌کنم برداشت من از کارهای او این است که علاقه زیادی به داستان سرایی صوتی در موسیقی دارد.

پویان بیگلر ادامه داد:این ویژگی از قدیمی‌ترین کار ایشان یعنی «بامداد» تا «سیمرغ» و ... دیده می‌شود. متبسم در یک اثر در بخش‌هایی شعر را پیش‌ می‌برد و در بخش‌هایی موسیقی را. در واقع موسیقی و شعر دو کفه ترازو هستند که به صورت همگن حرکت می‌کنند چیزی که شاید امروز به دلیل وجود مسائل تجاری در موسیقی کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: تا امروز گروه دو جلسه تمرین داشته و حدود چهل درصد از کار پیش رفته است. به زعم بنده زمزمه‌ها به عنوان اثری که برای ساز‌های مضرابی نوشته شده است می‌تواند سرفصلی برای نگریستن متفاوت به گروه نوازی موسیقی ایرانی باشد.

همچنین افشین معصومی که تهیه کنندگی این کنسرت را برعهده دارد گفت: این کنسرت 26 ‌، 27 و 28 دی ماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت و بلیت فروشی کنسرت نیز آغاز شده است.

کد خبر 243980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز