گروه شهری: همزمان با روزهای اوج آلودگی هوای پایتخت، برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران از مرکز معاینه فنی بیهقی بازدید کردند.

آنها بر این عقیده‌اند که باید تعداد مراکز مکانیزه معاینه فنی افزایش و مدت زمان معافیت از معاینه خودروهای نو کاهش یابد. این در حالی است که چندی پیش همشهری در پیشنهادی به برخی از اعضا ازجمله محمد حقانی، رئیس کمیته سلامت و خدمات شهری شورای شهر هنگام بازدید از مرکز معاینه فنی بیهقی عنوان کرد که اعضای شورای شهر نیز خودروهای خود را برای بررسی به یکی از مراکز معاینه فنی ببرند.

پنجشنبه گذشته محسن سرخو و رحمت‌الله حافظی 2عضو شورای شهر بودند که از مرکز مکانیزه معاینه فنی بیهقی بازدید کردند. سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در این بازدید گفت: «در کشور چین با تشدید آلودگی هوا کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند اما در ایران مدارس را. در این اوضاع معاینه فنی خودروها که به مثابه اهرم نظارتی و کنترلی بر عملکرد و ایمنی خودروهاست با تصمیمات نادرست نادیده انگاشته می‌شود که واقعا جای سؤال دارد.»

وی از مدت زمان معافیت هم انتقاد کرد و افزود: «آیا صاحبان کارخانه‌ها یا افرادی که تصمیماتی از قبیل افزایش معافیت معاینه فنی را می‌گیرند حاضر می‌شوند که خانواده‌هایشان چنین خودروهایی سوار شوند؟» با وجود این وی از لایحه‌ای در دست تنظیم در شورای چهارم خبر داد که در آن الزام به معاینه فنی خودروها تشدید می‌شود.

پاک شدن صورت مسئله

حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری نیز افزایش زمان معافیت معاینه فنی خودروهای نو از 2به 5سال را ازجمله تصمیم‌های نادرستی دانست که باید هرچه زودتر اصلاح شود. به گفته وی اگر نمایندگان مجلس ایراد کارشناسی به معاینه فنی داشتند چرا وزارت کشور یا شهرداری‌ها را بازخواست نکردند؟ اگر ایراد به استاندارد معاینه فنی داشتند چرا باز تعریف استاندارد نکردند؟ اگر تعداد مراکز کافی نیست چرا برنامه ارائه ندادند؟ نمایندگان مجلس تنها صورت مسئله را پاک کردند. بنابراین نمایندگان مجلس نهم باید قبل از هر اقدامی اصلاح این قانون را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مایل هستید خودروی خدمتی خود را برای معاینه فنی بیاورید، نیز اظهار داشت: «این وظیفه من و هر شهروند دیگر است اما وضعیت خودروهای ما به‌گونه‌ای است که شاید خودروهای نو تحویل داده شده به ما هم از تست‌های معاینه فنی رد شوند. با این وضع، کاهش معافیت معاینه فنی باید هرچه زودتر شکل گیرد.» وی با اشاره به تردد خودروهای تک سرنشین و موتور سیکلت‌ها بیش از 80درصد آلودگی هوای تهران را مربوط به‌خودروهای تک سرنشین دانست. عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: «در روزهای آلوده آمار متوفیان بهشت زهرا که روزانه 160نفر است به میزان 20تا 22نفر افزایش می‌یابد در چنین شرایطی اصلاح قوانینی نظیر معافیت خودروهای نو از معاینه فنی باید در دستور کار قرار گیرد.»

استقبال از پیشنهاد

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر هم از پیشنهاد همشهری برای مراجعه نمادین اعضای شورا به مراکز معاینه فنی استقبال می‌کند؛ «این حرکت باعث می‌شود تا مردم را برای انجام این کار ترغیب کنیم. به غیراز این حتی استفاده مسئولان از وسایل حمل‌ونقل عمومی هم می‌تواند در جهت استقبال بیشتر مردم از این وسایل تأثیرگذار باشد.» وی همچنین معتقد است یکی از دلایل اصلی مشکلات موجود در زمینه آلودگی هوا عمل نکردن دستگاه‌های مربوطه به وظایف خود است. دنیامالی با انتقاد از اختصاص نیافتن بودجه‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل عمومی گفت: «به اعتقاد من اگر دستگاه‌های ذی‌ربط به وظایف قانونی خود عمل می‌کردند امروز شاهد آلودگی تا به این حد نبودیم.» وی البته برای ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم عنوان کرد که باید مسیر دسترسی به ایستگاه‌های اتوبوس و مترو را با توسعه آنها کاهش دهیم.

اقبال شاکری، دیگر عضو شورای شهر هم درخصوص پیشنهاد مراجعه نمادین اعضای شورای شهر و مسئولان به مراکز معاینه فنی عنوان کرد که این پیشنهاد خوبی است. وی به همشهری گفت: «نمایندگان مجلس، مدیران ارشد دولتی، استادان دانشگاه‌ها، اعضای شورای شهر و در کل مسئولان برای فرهنگ‌سازی باید چنین حرکت‌هایی را انجام دهند و حتی به جای استفاده از خودروی شخصی به وسیله حمل‌ونقل عمومی روی بیاورند.» وی معتقد است که در این صورت مسئولان از کیفیت و کمیت ناوگان عمومی و مراکز معاینه فنی اطلاع پیدا می‌کنند و آن وقت تصمیم درست‌تری می‌گیرند. وی افزود: «البته ما (اعضای شورای شهر) برنامه بازرسی از مراکز معاینه فنی را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم. نظرمان این است که معافیت از معاینه فنی به 2سال کاهش پیدا کند؛ در ضمن بهبود و توسعه مراکز مکانیزه معاینه فنی در برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران گنجانده شده است.»

این، حرکت تبلیغاتی است

ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر اما اعتقاد دارد که مراجعه نمادین اعضا به مراکز معاینه فنی دردی را درمان نمی‌کند و این یک‌کار تبلیغاتی به‌حساب می‌آید. وی به همشهری گفت: «به جای این کار و برای حل مشکل آلودگی هوا باید در برنامه دوم شهرداری، بودجه را به سمت حمل‌ونقل عمومی ببریم. برای مردم باید این اطمینان باشد که مترو و اتوبوس در دسترس است و در فاصله‌ای کوتاه از محل سکونت یا کار خود ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس وجود دارد.» وی افزود: «نکته اول این است که در 5سال پیش به وعده‌های داده‌شده برای واگذاری بودجه به حوزه حمل‌ونقل عمل نشد و باید در 5سال دوم این اتفاق بیفتد. نکته دوم هم اینکه باید فرهنگ‌سازی غنی صورت بگیرد و با این حرکت نمادین مردم برای مراجعه به مراکز معاینه فنی ترغیب نمی‌شوند.»

کد خبر 243887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز