جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

فرانک کسلر* - ترجمه دکتر یونس شکرخواه: رودولف آرنهایم (Rudolf Arnheim) متولد پانزدهم ژوئن سال ۱۹۰۴ در برلین آلمان است. او در زمینه‌های روان‌شناسی، فلسفه، تاریخ هنر و موسیقی تحصیل کرد و در ۱۹۲۸ منتقد فیلم شد.

رودولف آرنهایم

 رودولف آرنهایم در سال ۱۹۳۲ کتاب معروف Film als Kunst را منتشر ساخت: Film als Kunst. Berlin: Ernst Rowohlt. Neuausgaben: ۱۹۳۲, ۱۹۷۴, ۱۹۷۹, ۲۰۰۲

Rudolf Arnheim

این کتاب بعدها به طور خلاصه‌تر اما به اضافه چند مقاله جدید تحت عنوان Film as art (فیلم به مثابه هنر) در آمریکا منتشر شد.

کتاب اصلی آرنهایم در واقع بخشی از شالوده تئوری فیلم به حساب می‌آید.

او در این کتاب عمدتاً به جنبه‌های زیبایی‌شناختی در فیلم‌های صامت می‌پردازد.

نظریه محوری آرنهایم این است که قدرت بالقوه زیبایی‌شناسی فیلم در محدودیت‌های رسانه است: 

هرجا که فیلم نمی‌تواند شرایط درک بصری روزمره انسان را برآورده سازد، از توان بالقوه خلاقانه رسانه بهره می‌گیرد. خصایص ویژه فیلم هنری از نبود صدا و رنگ، همچنین از نداشتن عمق سه بعدی و استمرار زمان ـ مکان ریشه می‌گرفت، اما پیدایش صدا و رنگ این رسانه را به سوی رئالیسم ادراکی‌تر سوق داد و در نتیجه به زعم آرنهایم، باعث خسران هنری شد.

رودولف آرنهایم در مقاله‌ای تحت عنوان (A new laocoon) در سال ۱۹۳۸، سینمای ناطق را به عنوان سازه‌ای هنری که رضایت‌بخش نیست، معرفی و آن را محکوم کرد.

آرنهایم برای فرار از دست نازی‌ها به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا به یکی از نظریه‌پردازان پیشتاز عرصه روان‌شناسی هنر تبدیل شد.

آرنهایم نهم ژوئن سال ۲۰۰۷ در سن ۱۰۲ سالگی چشم از جهان فروبست.

Frank Kesler *

کد خبر 243808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز