همشهری آنلاین: شیب تند اجرا، اجرای طرح مسکن مهر ، رشد نقدینگی، اعمال تحریم‌ها و مشکلات ارز از جمله عواملی بودند که سبب شد انتظارات از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در فاز اول محقق نشود.

هدفمندسازی یارانه

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در آستانه ورود به چهارمین سال اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح در مرحله اول پرداخت و گفت: اگر این طرح در فاز اول به درستی اجرا می‌شد می‌توانست به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه میزان یارانه نباید تابعی از مصرف باشد و باید در تولید تحرک ایجاد کند، گفت: شیب تند اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، بی توجهی به سهم تولید از یارانه و عدم کنترل‌ها و مراقبت‌های لازم از تولید و عدم ارایه بسته‌های تکمیلی برای کمک به بخش تولید از جمله نقاط ضعف اجرای این طرح در مرحله اول بود.

وی افزود: اجرای طرح مسکن مهر و رشد نقدینگی که به تبع اجرای این طرح اجرا شد و اعمال تحریم‌ها و مشکلات ارز از جمله عواملی بودند که سبب شد انتظارات ما از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در فاز اول محقق نشود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اگر فاصله بین قیمت‌های جهانی کالاهای یارانه‌ای با قیمت فعلی زیاد شود ممکن است اقتصاد دچار رکود تورمی شود و مشکلاتی را برای تولید ایجاد کند.

قادری معتقد است که این طرح در مراحل بعدی اجرا باید مورد بازنگری قرار بگیرد و حمایت از تولید به صورت جدی‌تر پی‌گیری شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر این که شیب اجرا در فاز دوم نباید تند باشد، گفت: در فاز بعدی اجرای این طرح قیمت‌ها باید تدریجی و متناسب با شرایط و کشش بازار تعدیل شود.

وی افزود: اگر دولت بر روی واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی که اثرات تورمی کمتری دارد متمرکز شود و مصرف این کالا‌ها را با روش‌های دیگری کنترل کند بهتر است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه‌ها باید اعمال گردد، گفت: دولت به جای اینکه منابع آزاد شده از محل هدفمند‌سازی یارانه‌ها را به جای مصرف در تولید صرف کند علاوه بر رونق تولید میزان اشتغال نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 243288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز