همشهری آنلاین: رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره مسکن جوانان، اظهارکرد: در پنج سال اول زندگی جوانان نمی‌توانند بحران‌های زندگی را به خوبی مدیریت کنند و یکی از مهم‌ترین مشکلات آنان مسکن است، بنابراین والدین آنها می‌توانند به منازل استیجاری نقل مکان کنند و مسکن خود را در اختیار جوانان قرار دهند.

به گزارش ایسنا، محمدتقی حسن‌زاده در حاشیه برگزاری نشست تخصصی پژوهش و برنامه‌ریزی در حوزه جوانان که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، افزود: در حال حاضر رتبه وزارت ورزش و جوانان در سطح کشوری هشت است، چرا که بیش از 100 پژوهش، هشت طرح ملی و 93 طرح استانی انجام داده است.

وی درباره دیده نشدن ماده 41 برنامه پنجم توسعه درلایحه پیشنهادی بودجه 93، گفت: این ماده حذف نمی‌شود و دارای سه بند است.

حسن‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت پژوهشی در لایحه بودجه افزایش یافته است، ادامه داد: ظرفیت پژوهشی در سال گذشته نیم تا سه درصد بود، ولی در حال حاضر این میزان یک تا 3 درصد است. بنابراین رقم یک میلیاردی به این بخش اضافه شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره وضعیت جمعیت جوان کشور نیز گفت: در سرشماری سال 90 با وجود رشد جمعیت، 4.5 درصد جمعیت جوان کشور کاهش یافته است که این آمار هشداردهنده است، بنابراین باید برای افزایش موالید، ساماندهی و مدیریت جمعیت برنامه‌ریزی کنیم و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه به موقع هشدار داده‌اند؛ اما اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با اشاره به نرخ بیکاری گفت: نرخ بیکاری کشور 12.2 درصد بوده، اما این نرخ در بین جوانان 25 درصد است.

نرخ بیکاری در ایران بیشتر از بسیاری کشورهای دیگر

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پدر چالش‌های حوزه جوانان، بیکاری است، گفت: البته یکی دیگر از شاخص‌هایی که باید مورد توجه قرار بگیرد، اشتغال مفید است. هر چند که نرخ بیکاری در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است و همین امر باید موجب شود که امیدوارانه عمل کنیم.

حسن‌زاده تاکید کرد: معیشت، اشتغال و رفاه سه حوزه مهم است. از سوی دیگر ازدواج با وجود آنکه موضوع مهمی محسوب می‌شود، ولی در حال حاضر اولویت پنج و شش جوانان است.

وی درباره مراکزهمسریابی اظهارکرد: ساختارهای اجرایی، نیروی انسانی مراکز مشاوره همسریابی، روزآمد نیست. البته جوانان باید پیش از ازدواج، از مشاوره بهره‌مند شوند. اما در حال حاضر مراکز مشاوره کمترین کمک را می‌توانند به جوانان انجام دهند. چون ساختار کارآمدی نیز ندارند. در این شرایط لازم است باور آنان را برای ازدواج تقویت کنیم و نقش خانواده در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: از مهم‌ترین مشکلات جوانان، نبود محیط مناسب برای شناخت همسر هم‌کفو است و باید زمینه دستیابی جوانان به این شناخت فراهم شود و برخورداری از اطلاعات لازم و آموزش در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است.

حسن‌زاده با اشاره به نقطه آسیب، اظهار کرد: در حال حاضر 10 میلیون جوان 29-24 ساله در این نقطه قرار دارند و باید کارهای اورژانسی در زمینه ازدواج و اشتغال آنان انجام شود.

کد خبر 242996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز