چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیش از نیمی از آمریکاییان نوعی از مولتی‌ویتامین را مصرف می‌کنند، به این امید که از بیماری قلبی و سرطان در آنها پیشگیری شود یا حتی حافظه‌شان تقویت شود.

اما به گزارش سی ان ان سرمقاله‌ای که در شماره این هفته "سالنامه‌ پزشکی داخلی" منتشر شده است، می‌گوید استفاده از مکمل‌های و مولتی‌ویتامین‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن اتلاف پول است.

دکتر ادگار میلر، استاد پزشکی و همه‌گیر‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، و یکی از دو نویسنده این سرمقاله می‌گوید: "صنعت مکمل‌ها و ویتامین بر اساس شواهد موردی بناشده است؛ یعنی که افرادی می‌گویند: من این قرص را خوردم و حالم بهتر شده است."

"این خواص ادعایی در اذهان می‌ماند. اما هنگامی که آنها را به آزمون گذاشته می‌‌گذارند،شاهدی از سودمندی این مکمل‌ها در درازمدت به دست نمی‌آید. این مکمل‌ها نمی‌تواند، از مرگ و میر، سکته مغزی یا حمله قلبی پیشگیری کنند."

این سرمقاله با عنوان "دیگر بس است: اتلاف پول برای مکمل‌های ویتامینی و مینرال را متوفف کنید" بر اساس سه بررسی درباره اثرات مولتی‌ویتامی‌ها را بر پیشگیری از حملات قلبی و سرطان ، و نیز بهبود توانایی شناختی در مردان بالای 65 سال است. هر سه این بررسی‌ها در شماره این هفته "سالنامه‌های پزشکی داخلی" منتشر شده‌اند.

نخستین بررسی یک متاآنالیز از 27 بررسی بود که بیش از 450 هزار نفر را پوشش داده‌ بودند و نشان داد که مولتی‌ویتامین‌ها هیچ اثر سودمندی از لحاظ پیشگیری از بیماری قلبی- عروقی یا سرطان ندارند.

به علاوه مصرف ویتامین‌ها از مرگ و میر به طور کلی نیز پیشگیری نکرده بود. در مقابل این آنالیز ثابت کرد که سیگاری‌هایی که فقط از مکمل‌های بتاکاروتن مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

هنگامی موضوع پیشگیری از دومین حمله قلبی مطرح بود،نیز پژوهشگران هیچ شاهدی بر تاثیر مفید مولتی‌ویتامین‌ها نیافتند.

دومین بررسی بر روی 1700 بیمار انجام شده بود که قبلا دچار حمله قلبی شده بودند این افراد برای مدت پنج سال سه قرص مولتی‌ویتامین یا دارونما دو بار در روز دریافت کردند. اما بیش از 50 درصد بیماران مصرف داروهای‌شان را متوقف کردند، بنابراین برای پژوهشگران مشکل بود که درباره تاثیربخشی مولتی‌ویتامین‌ها بر اساس این بررسی به نتایج واقعی برسند.

به گفته میلر با توجه به میزان بالای افرادی که بررسی را ترک کرده‌اند، تفسیر نتایج آن مشکل است.

و بالاخره بررسی 6000 مرد بالای 65 سال را مورد پیگیری قرار داد که برای 12 سال مولتی‌ویتامین یا دارونما مصرف کرده بودند. این مردان تحت آزمون‌های کارکرد شناختی قرار گرفتند، و نتایج آزمون‌ها تفاوتی بین دو گروه از این لحاظ نشان نداد.

اما گلادیس بلوک، استاد تغذیه و همه‌گیرشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به این موضوع اشاره می‌کند گروه مردانی که در بررسی توانایی شناختی پیگیری شده بودند، پزشکان بدون مشکل سلامت بودند.

او می‌گوید: "این مردان تغذیه بسیار خوبی دشتند، و کاملا مراقب سلامت‌شان بودند."

به گفته او در واقع هیچکدام از افراد در این سه بررسی، نمایانگر دقیقی از جمعیت آمریکا نیستند.

بلوک که عمر حرفه‌اش به بررسی نقش ویتامین C، به خصوص بر عوامل خطرساز برای بیمار گذرانده است، می‌گوید اغلب آمریکاییان سوءتغذیه دارند. او می‌گویند اغلب آمریکاییان رژیم غذایی سالمی ندارند، و بنابراین ویتامین و مواد معدنی لازم را دریافت نمی‌کنند.

او می‌گوید: "با خوردن کوکا و دونات نمی‌توانید ریزمغذی‌های موردنیازتان را دریافت کنید. دو سوم آمریکاییان اصافه وزن دارند، یک چهارم‌ افراد بالای 50 سال دو یا سه بیماری مزمن دارند، بنابراین شمار قابل‌توجهی از جمعیت را مشکل بتوان سالم خواند."

کد خبر 242911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز