دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

بر خلاف نص صریح قانون هدفمندی یارانه‌ها، طی سال‌های اخیر هیچگاه سهم ۱۰درصدی بخش سلامت از این محل، پرداخت نشد ودر بودجه سال آینده نیز هیچ پیش‌بینی مشخصی برای اختصاص این سهم، انجام نشده است.

 

شاید به همین دلیل است که اکنون وزیر بهداشت به انتقاد از این مسئله پرداخته و خواهان اختصاص یارانه 3دهک بالای جامعه به بخش سلامت شده است. به این ترتیب علاوه بر 10هزار میلیارد تومانی که قرار بود در سال‌های گذشته به بخش سلامت اختصاص یابد و نیافت، طلب سال 93‌نیز به آن اضافه شد.

این در حالی است که بخش سلامت حتی بودجه مصوب سالانه‌اش را نیز دریافت نکرده و وزارت بهداشت فقط در سال‌جاری با بدهی 8هزار میلیارد تومانی و بحران مدیریت بیمارستان‌ها مواجه است. مشکلات مالی حوزه سلامت تمامی ندارد به همین دلیل برای محل تأمین بودجه‌ مورد نیاز پیشنهاد‌های مختلفی داده می‌شود. این پیشنهاد‌ها از حذف 3دهک بالا از لیست یارانه‌بگیر‌ها تا 10درصد قانونی از محل درآمد یارانه‌هاست. آخرین آنها را وزیر بهداشت ارائه کرد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی به فارس گفته که راه‌حل پیشنهادی‌اش برای تحول در حوزه سلامت این است که یارانه 3دهک پر درآمد را به سلامت مردم اختصاص دهند. او گفت: «در مجلس با این پیشنهاد مخالفت کردند و گفتند نمی‌شود ولی من همچنان معتقدم که می‌شود.»

البته در ماه‌های پیش وزیر بهداشت از تصویب پیشنهاد حذف یارانه 3دهک بالای جامعه و اختصاص آن به سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داده بود.مشکلات مالی حوزه سلامت فقط مربوط به امسال نیست. در سال‌های اخیر امیدهایی وجود داشت که با درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها کمی در اوضاع سلامت بهبود حاصل شود. اما آن قانون که تصویب هم شده بود اجرایی نشد و به کمک مردم و دردهای حوزه سلامت نیامد ولی با این حال وزارت بهداشت ازپاننشسته و پیشنهاد حذف 3دهک را داده است. این در حالی است که دولت برای بودجه سال 93به دلایل مختلف این طرح را نپذیرفته است.

هم‌اکنون وزارت بهداشت پیشنهاد 3دهک را در اصلاحیه بودجه هم آورده است. نمایندگان مجلس اساسا با اینکه افراد ثروتمند یارانه نقدی دریافت نکنند مشکلی ندارند ولی می‌گویند نیاز به تصویب قانون دارد. غلامرضا تاجگردون چندی پیش به ایسنا گفته بود که هنوز در این‌باره توافق صورت نگرفته و ما در حال بحث و بررسی روی این موضوع هستیم. اینکه یارانه اقشار ثروتمند باید حذف شود، پیشنهاد برخی از نمایندگان است و دولت هم که قبلا چندان موافق این موضوع نبود در حال حاضر نگاه موافق‌تری به این مسئله دارد. اگر قرار باشد یارانه 3دهک بالا حذف شود این موضوع باید در قالب لایحه اصلاحیه بودجه 92اجرایی شود.

با وجود پیشگیری وزارت بهداشت، در مجلس هنوز خبری نیست.محمدحسین قربانی، مخبر کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با همشهری گفت که اصلا این پیشنهاد در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح نشده است و هر آنچه قرار باشد انجام بگیرد باید توسط دولت انجام شود و حذف دهک از یارانه‌های نقدی ربطی به مجلس ندارد. غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز خبری از این پیشنهاد نداشت ولی گفت که هر چه هست باید توسط دولت به مجلس ارائه شود. نماینده گرمسار گفت: اینکه آیا باید یارانه 3دهک بالای جامعه حذف شود یا درصورت حذف به بخش سلامت اختصاص یابد 2نکته مجزاست. مجلس قبول دارد که باید جهت تأمین بودجه وزارت بهداشت به آنها کمک کند. به هر حال طبق برنامه پنجم توسعه بایستی 10درصد از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به وزارت بهداشت اختصاص دهیم. ولی اینکه چند دهک در این برنامه حذف شود نباید جزو پیشنهادهای وزیر باشد. وزیر باید پیشنهادش را به دولت بدهد. پیشنهادها می‌تواند در قالب لایحه جدید به مجلس ارائه شود.

10درصد قانونی یا حذف 3دهک بالا

یکی از مصوباتی که دولت دهم قرار بود در حوزه سلامت اجرایی کند، اختصاص 10درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها برای حوزه سلامت بود. دولت موظف بود که 6هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از بند ب ماده 34قانون برنامه پنجم توسعه را برای ایجاد دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات بهداشتی- درمانی، کمک برای هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارویی، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، تقلیل وابستگی به گردش امور واحد‌های بهداشتی-درمانی و کمک به تربیت و تأمین نیروی‌انسانی متخصص و مورد نیاز صرف کند اما با وجود مصوبه مجلس در برنامه پنجم توسعه که منجر به کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان می‌شد، این برنامه عملی نشد. طبق قانون سهم مردم از پرداخت این هزینه‌ها باید به 30درصد می‌رسید ولی اکنون بیش از 60درصد افزایش یافته است.

ماه گذشته بود که سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره اختصاص مقداری از درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها گفته بود که 10درصد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها رقمی معادل 50هزار میلیارد ریال می‌شود که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس برای تحقق آن تلاش کنند. وی معتقد است که نمایندگان مجلس می‌توانند با تجدید نظر در دهک‌های دریافت یارانه و حذف‌کردن برخی دهک‌های پردرآمد، موجبات تحقق 10درصد درآمد حاصل از اجرای این قانون به بخش بهداشت و درمان را فراهم آورند.

بیشتر نمایندگان مجلس معتقدند که دولت باید راهکاری مناسب برای اختصاص آن 10درصد اتخاذ کنند. به گزارش برنا عباس صلاحی، نماینده مردم تفرش در مجلس نیز از اهمیت حوزه سلامت واقف است. وی گفت: تاکنون به‌دلیل وسعت، این طرح اجرایی نشده است و باید تلاش جدی برای اجرای صحیح و درست این طرح شود.

با تمام این حرف‌ها کسانی همچون احمد آریایی‌نژاد در بهارستان حضور دارند که معتقد هستند تنها نمی‌توان از محل هدفمندی مشکلات این حوزه را رفع کرد، بلکه باید با بررسی و به‌صورت کار‌شناسی شده منابع دیگری جهت رفع مشکلات حوزه سلامت شامل بیمه‌ها، مالیات و غیره را درنظر گرفت.هنوز تا بررسی کامل این بودجه پیشنهادی در مجلس راه درازی وجود دارد و وزارت بهداشت نیز مانند همه وزارتخانه‌ها تلاشش را خواهد کرد که بودجه بیشتری به‌خود اختصاص دهد. باید صبر کرد و دید آیا در این حوزه بهبودی حاصل خواهد شد.

کد خبر 242760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز