مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه شهری: جشنواره شمسه که سومین سال اجرای خود در پایتخت را پشت سر می‌گذارد، تاکنون موجب تشکیل حدود ۶هزار کانون فرهنگی محلی شده است.

آنگونه که در شورای سیاستگذاری سومین جشنواره شمسه عنوان شده، این دستاورد، محصول فراهم کردن زمینه مشارکت شهروندان در اجرای فعالیت‌های اجتماع‌محور است.

سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این باره، جشنواره شمسه را ظرفیتی برای بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های شهروندان دانست که زمینه فرهنگی، اجتماعی و آیینی آن در 2سال گذشته فراهم شده است. فعالیت خانه‌های قرآن و عترت، فرهنگ و هنر و کتاب زیر مجموعه اهداف و سیاست‌های جشنواره شمسه تعریف شده و در سومین سال اجرای این جشنواره حضور فعال و مستمر شهروندان در اجرای فعالیت‌های فرهنگی محلی مشهود است.

همچنین خانه قرآن و عترت با هدف ترویج فرهنگ غنی اسلام و با تکیه بر تعالیم قرآن کانون‌های قاریان، حفاظ، تواشیح، حدیث و سیره نبوی، نماز و اذان، نهج‌البلاغه و مشاوره و نیایش را ساماندهی و در این مسیر اصلاح شرایط زندگی و رفتارهای فردی و اجتماعی شهروندان را دنبال می‌کند.

از دیگر کانون‌های محلی شمسه می‌توان به کانون‌های خبرنگاران محله، خوشنویسی، نقاشی و تندیس، گرافیک و تصویرسازی، عکاسی، فیلم، ادبی، نمایش و سرود اشاره کرد که زیر مجموعه خانه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند.با گذشت 2سال از فعالیت شمسه، امروز برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن در اولویت است تا با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری محله، کانون‌ها در قلب محله‌ها به‌صورت خود جوش، نهادینه شود. تهیه و تدوین نقشه راه برای آینده جشنواره شمسه نیز از ضروریات و کارهای اساسی شورای سیاستگذاری به شمار می‌رود که معاون شهرداری تهران به آن تأکید کرد.

سومین دوره شمسه در 12رشته با رویکرد فعال‌سازی‌ کانون‌های محلی اجرا می‌شود. تاکنون 169کانون فرهنگ وهنر، 147کانون قرآن و عترت و 143کانون کتاب و کتابخوانی در این جشنواره فعال شده است.

نگاه انسان محورانه با تمرکز فرهنگی

شورای اسلامی شهر تهران در دور جدید فعالیت خود درنظر دارد با تمرکز روی مسائل اجتماعی و فرهنگی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌‌های خود نگاه انسان محورانه تری در اداره شهر حاکم سازد.به گفته مجتبی شاکری که ریاست کمیته فرهنگی شورای شهر تهران را برعهده دارد، شورای شهرتهران ظرف 4 سال آینده نگاه عمیق‌تری به حوزه فرهنگ خواهد داشت.
وی که در جمع دبیران جشنواره شمسه سخن می‌گفت، از برپایی چنین جشنواره‌ها به نیکی یاد کرد و آن را نه‌تنها عامل پرورش روح شهر دانست بلکه به‌عنوان سرمایه‌ای نام برد که به سمت تولید محتوا و برنامه‌ریزی حرکت می‌کند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر پیشنهاد داد که جشنواره شمسه گرایشی هم به سمت گردآوری ایده‌ها در تمام حوزه‌های مشترک هنری، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد چرا که از نظر شاکری مشارکت دادن ذهن خلاق جامعه دریچه‌های بسیاری را برای اداره بهینه شهر و ارتقای زندگی شهری بازخواهد کرد.

ژوی همچنین با ابراز تأسف بابت اینکه در تولید متن بسیار فقیر هستیم و کتاب در عرصه رمان و داستان کم داریم، گفت:‌ این حوزه‌هایی است که در عرصه فرهنگی می‌توان به آنها توجه کرد به همین دلیل شورای شهر در دورچهارم فعالیتش با انرژی بیشتری به مباحث فرهنگی نه فقط از لحاظ کالبدی بلکه توسعه مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و شهروند مداری خواهد پرداخت.
براساس همین رویکرد شورای اسلامی شهر تهران درنظر دارد با تغییر در بودجه سال آینده شهرداری تهران سهم حوزه فرهنگ را افزایش دهد. این درحالی است که سهم فعلی بودجه فرهنگی تنها یک تا 2درصد کل بودجه شهرداری است.

شورای شهر همچنین در راستای تغییر نگاه خود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات دقیق تری از نیاز‌های فرهنگی شهر است تا با اتکا بر این اطلاعات و خواسته‌ها برای بودجه فرهنگی سال آینده شهر تصمیم‌گیری کند.
به‌عنوان مثال، شاکری از لزوم اتمام ساخت و سازها و به‌عبارتی توسعه کالبدی فرهنگی در سطح شهر سخن گفت و افزود: هم‌اکنون نوبت پرداختن به مسائل فرهنگی است.

کد خبر 242203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز