گروه اقتصادی: «دانشجویان متاهل، خبرنگاران، طلاب و هنرمندان جزو قشرهایی هستند که ۲ سبد کالایی آخر سال دولت به آنها نیز ارائه خواهد شد.»

این تازه‌ترین خبر از مشمولان دریافت سبد کالایی است که به‌گفته محمدباقر نوبخت در بهمن و اسفند می‌توانند اقلام کالایی را دریافت کنند. پیش از این هم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود: بازنشستگان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سبد کالا می‌گیرند. سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: همه کارمندان دولت با هر نوع قرارداد، بازنشستگان دولت، نیروهای مسلح، سرپرست خانوارها و نیز افراد تحت‌پوشش بهزیستی و کمیته امداد در فهرست دریافت‌کنندگان سبد کالا قرار دارند.

به گزارش همشهری، جایگزینی یارانه کالایی به‌جای یارانه نقدی یکی از وعده‌های حسن روحانی، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما چندی پیش رئیس‌جمهور اعلام کرد که 2سبد کالایی برای اقشار کم‌درآمد و متوسط درنظر گرفته شده است که البته توزیع این سبدهای کالایی به‌معنای حذف یارانه نقدی نیست؛ هرچند مشخص نیست دولت چه میزان بودجه برای سبد کالایی درنظر گرفته است، به‌نظر می‌رسد دولت تمایل دارد یارانه کالایی را در سال آینده هم دنبال کند. نوبخت دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ماموریت روحانی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور برای افزایش تعداد سبدهای کالایی در طول سال اظهار داشت: توزیع سبدهای کالایی بیش از یک‌بار در طول فصل از مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

دولت تا‌کنون میزان دقیق کالاهایی را که قرار است در قالب یارانه کالایی بین مردم توزیع کند، مشخص نکرده، اما برخی کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که توزیع یارانه کالایی و تداوم آن در آینده می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت به دوران اقتصاد کوپنی باشد. به‌نظر می‌رسد دولت حسن روحانی مصمم است بخشی از فشار تورمی و کاهش شدید قدرت خرید مردم را دست‌کم در ماه‌های پایانی سال‌جاری از طریق توزیع سبد کالایی کاهش دهد.

رئیس‌جمهور در حالی به نوبخت ماموریت داده تا برای افزایش تعداد سبد کالایی در طول سال آینده چاره‌اندیشی کند، که در بودجه سال آینده ردیفی برای این ماموریت پیش‌بینی نشده است، مگر اینکه دولت بخواهد بخشی از اعتبارات یارانه‌ای سال آینده را برای این منظور درنظر بگیرد. پیش‌تر سخنگوی دولت گفته بود: فعلا برای سبد کالایی امسال تصمیم‌گیری شده است و با توجه به شرایط سال آینده نسبت به توزیع مجدد آن تصمیم‌گیری خواهد شد. به گفته وی 4کالای برنج، گوشت، مرغ و روغن در اولویت توزیع قرار دارند اما ممکن است کالاهای دیگری هم اضافه شود.

کد خبر 242192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز