گروه اجتماعی - مینا شهنی: لایحه بودجه ۹۳صندوق‌های بزرگ بازنشستگی را مکلف کرده که برای بازنشستگانشان بیمه تکمیلی درمان فراهم کنند.

این در حالی است که براساس قانون بیمه همگانی فعالیت بیمه‌های تکمیلی درمان به شکلی که در حال حاضر رایج است مخالف قانون است.در بند دال ماده32 لایحه‌ بودجه 93که دیروز به مجلس برده شد‌ قید شده که صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند به‌منظور اجرای بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشکری و عائله درجه یک تحت پوشش آنها، اقدامات لازم را انجام دهند.

این درحالی است که براساس آنچه در ماده 10قانون بیمه همگانی آمده بیمه‌های تکمیلی درمان فقط اجازه دارند تا خدمات فوق تخصصی را به بیمه شدگانشان ارائه دهند و ارائه خدمات پایه‌ درمان بر عهده‌ صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر پایه است، پس ورود و دخالت شرکت‌های بیمه تکمیلی (مکمل) درمان در حوزه وظایف سازمان‌های بیمه پایه مغایر با قانون است و باید با آن برخورد شود. در عین حال همه‌ مردم باید تحت پوشش بیمه پایه خدمات درمانی قرار بگیرند. اگر پوشش بیمه‌ همگانی ایجاد شود مردم نیاز چندانی به انواع بیمه‌های تکمیلی درمان نخواهند داشت چرا که بیمه پایه تمام نیازهایشان را با قیمت مناسب تحت پوشش قرار می‌دهد. سازمان بیمه‌ سلامت موظف است تا این بسته‌ خدمات بیمه‌ای را تعریف کند و سازوکار مناسب برای پوشش همگانی آن را نیز فراهم آورد.

مشکل کجاست؟

یکی از مشکلاتی که باعث شده بیمه پایه درمان اجرایی نشود و حتی به فراموشی سپرده شود تعریف نشدن بسته بیمه پایه‌ درمان ‌ است. از همین رو وظایف بیمه‌های پایه و مکمل از یکدیگر تفکیک نشده و فعالیت‌شان با یکدیگر تداخل دارد و حتی با وجود ممنوعیت قانونی در بودجه بیمه تکمیلی اجباری شده است. انوشیروان محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره بسته‌ بیمه‌ پایه گفت: درصدد هستیم که این بسته را به‌زودی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص کنیم تا در مواقع لزوم با تکیه بر وظایف و محدودیت‌های این بسته تصمیمات لازم اخذ شود.

مشکل دیگر عدم‌تشکیل بیمه پایه درمان بر‌عدم‌تجمیع بیمه‌های پایه است. یک نماینده مجلس معتقد است که تجمیع بیمه‌ها تنها راه برای کاهش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم است. عبدالرحمن رستمیان در توضیح بیشتر این نکته گفت: یکی از دلایلی که باعث شده مردم ناچار به پرداخت سهم زیادی از هزینه‌های درمانی بشوند، عدم‌تجمیع بیمه‌های پایه است. به گفته‌ نماینده دامغان تفاوت در میزان حق بیمه پرداختی بیمه‌شدگان سبب شده تا تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای ناممکن شود بنابراین ابتدا باید راهکاری برای یکسان کردن حق بیمه درنظر گرفته شود.

از همین رو هم یکی از پیشنهادهای اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای لایحه بودجه 93ایجاد قوانینی برای یکسان‌سازی‌ حق بیمه و تجمیع سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر است. او با تأکید بر اینکه برای یکسان‌سازی پرداخت حق بیمه از سوی افراد به سازمان‌های بیمه‌گر، لازم است بیمه‌ها توانمند شوند، به خبرگزاری خانه ملت توضیح داد: اینکه امروزه سهم پرداخت مردم در حوزه سلامت بالا رفته است به‌دلیل حمایت و پشتیبانی نکردن بیمه‌هاست. در واقع بیمه‌ها به‌دلیل ضعف در عملکرد خود نمی‌توانند از بیماران حمایت کنند.این عوامل دست به‌دست هم داده تا سازمان بیمه سلامت شکل اجرایی نگیرد، هزینه‌های درمان بر دوش مردم سنگینی کند، بیمه‌های تکمیلی به بیمه پایه بپردازند و دولت هم با فراموشی در لایحه خود بیمه تکمیلی را تقویت کند.

کد خبر 241741
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز