یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

شهرداری تهران علاوه بر فعالیت‌های خدماتی و عمرانی، پروژه‌های ‌آی‌تی را هم مدیریت می‌کند.

نیاز روزافزون کلانشهر تهران به مدیریت آنلاین بیش از پیش احساس می‌شود. با دکتر سیدمحمد‌هادی ایازی، سخنگو و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ تهران گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

  • دلیل ورود شهرداری تهران به حوزه جشنواره شکوفا چه بوده است؟ آیا با ماموریت‌های شهرداری تطبیق و همخوانی دارد؟ مردم فکر می‌کنند که فعالیت شهرداری، خدماتی است نه ورود به موضوع روباتیک و وبلاگ‌نویسی.

هر چقدر شهروندان نسبت به مسائل مربوط به حوزه کامپیوتر آشنایی بیشتری پیدا کنند خیلی از مشکلاتی که امروزه در سطح شهر با آن مواجهه هستیم کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال اگر شما قبوض آب، برق و تلفن را به‌وسیله سیستم‌های رایانه‌ای پرداخت کنید، قاعدتا از اینکه شهروندان بخواهند برای پرداخت قبوض درون‌شهر تردد کنند جلوگیری می‌شود. پس خیلی از حمل‌ونقل‌های زائد درون‌شهری کاهش پیدا می‌کند.

لذا هر چقدر بتوانیم برنامه‌های آموزشی بیشتری برای شهروندان داشته باشیم عملا شهروندان در این حوزه آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند یکی از دلایل ورود شهرداری به این حوزه همین است. اما شهرداری به‌طور کلی یک رویکرد فرهنگی و اجتماعی دارد. این نیست که شهرداری فقط متولی کالبدی و فیزیکی شهر باشد بلکه در حوزه شهروندانی که ساکن در شهر هستند مسئولیت دارد و خیلی مهم است که بتواند در ارتباط با شهروندان رابطه تعاملی برقرار و مسئولیت و مشکلات آنها را در سطح شهر برطرف کند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره شکوفا هم از جهتی، اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان را پر می‌کند و هم از جهت آموزش‌های شهروندی می‌تواند مؤثر باشد و لذا در این حوزه شهروندان می‌توانند مشارکت جدی داشته باشند.

در همین جشنواره شکوفا در قالب 7کانونی که پیش‌بینی شده برنامه‌های مفید و متعددی اجرا می‌کنیم، مثل وبلاگ‌نویسی، روباتیک، مهارت‌های رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، موبایل، رسانه‌های دیجیتال و طراحان گرافیک، تمامی موضوعات براساس این رویکرد است.

مردم باید بدانند برای کودکان و نوجوانان آموزش‌های سالمی می‌توانیم داشته باشیم. این رویکردی است که ما در حوزه مدیریت شهری داریم که به این مسئله به‌طور جدی بپردازیم و مطالبه شهروندان امروز این نیست که به شهرداری بگویند جوی کوچه ما آبگرفتگی دارد یا خیابان ما را نظافت نکردید، اتفاقا در تماس با ما می‌گویند که چرا در محله ما سرای‌محله راه‌اندازی نمی‌کنید؟ این دغدغه شهروندان است و دغدغه درستی است لذا براساس همین رویکرد شهرداری به این حوزه ورود پیدا کرده و در نمایشگاه الکامپ نوزدهم شاهد هستیم مردم استقبالی که از کانون‌های رایانه‌ای شهرداری می‌کنند فوق‌العاده زیاد است که خود این گویاست که شهرداری‌ها باید به‌طور جدی در این عرصه ورود پیدا کنند.

  • پروژه شهر الکترونیک تهران تا چه حد پیش رفته است ؟

بحث شهروند الکترونیک بسیار مهم است. باید شهروندان ما آموزش‌های حوزه کامپیوتر را فرابگیرند. خوشبختانه آلان آموزش را در سطح محلات شروع کرده‌ایم و تاکنون بالغ بر 250هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی این است که تا پایان سال قریب به 500هزار نفر برسد. شهر الکترونیک مفهومش این است که تمام خدمات سطح شهر تا جایی که امکان دارد به‌صورت رایانه‌ای ارائه شود که این هم ازجمله برنامه‌هایی است که شهرداری تهران دنبال می‌کند. راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران مبتنی بر همین رویکرد است. فعالیت‌هایی که دولت در قالب دولت الکترونیک دنبال می‌کند هم مبتنی بر همین رویکرد است. امیدواریم روزی را در شهر تهران شاهد باشیم که عمده خدمات سطح شهر به‌صورت رایانه‌ای ارائه شود. اعتقاد ما بر این است که با گسترش شهر الکترونیک پایتخت بهتری خواهیم داشت.

  • علیرضا نوش‌آفرین

 

کد خبر 241728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز