همشهری آنلاین: معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همکاری‌های ایران و اتریش در زمینه مبارزه با آلودگی هوا گسترش می‌یابد و امیدوارم این همکاری‌ها در بخش‌های پسماند و آب نیز تعمیم یابد.

همکاری‌های زیست محیطی ایران و اتریش گسترش می‌یابد

به گزارش ایرنا، سعید متصدی در مراسم کلنگ‌زنی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه سوخت و آلاینده‌های دانشگاه تهران اظهار داشت: این مرکز که در کاهش آلودگی ناشی از خودروها در کشور نقش به‌سزایی دارد با همکاری فنی متخصصان اتریشی ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد که یکی از رسالت‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست کنترل و نظارت آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از تولید خودرو است. از این رو با تعاملی که بین سازمان محیط زیست و خودرو سازان وجود دارد تلاش می‌کنیم فناوری تولیدات خود را ارتقا دهیم تا شاهد هوایی پاک در کشور باشیم.

این استانداردها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشور در نظر گرفته می‌شوند تا خودروسازان در روند تولیدات خود آن را به کار گیرند.

استاندارد مدنظر و مطلوب خودرو در ایران یورو 4 است که تاحدودی موضوع سوخت و خودروها با رعایت این استانداردها پی‌گیری می‌شود. از این رو خودروها در کارخانه‌های خودروسازی با انجام تست‌های COP تطابق با تولید از نظر استاندارد و TA تاییدیه نوع خودرو ارزیابی می‌شوند و سازمان محیط زیست نیز نظارت کافی بر انجام این تست‌ها در کارخانه‌ها دارد.

همچنین" فردریش اشتیفت" سفیر اتریش در تهران در مراسم کلنگ‌زنی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه سوخت و آلاینده‌های دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 به توافق نهایی منجر شود و تحریم‌های ایران کاملا از بین برود.

ایران و اتریش در همکاری دو جانبه سابقه طولانی دارند اما درسال‌های اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران این همکاری‌ها مناسب و سازنده نبود که امیدوارم با حذف کامل تحریم‌ها همکاری‌ها به صورت کامل و سازنده از سر گرفته شود.

سفیر اتریش در ایران ادامه داد: ایران و اتریش در زمینه‌های مختلفی همچون خودرو، صنعت و به صورت خاص تاسیسات صنعتی و نفت و گاز همکاری داشته‌اند.

وی درباره همکاری اتریش با ایران درباره مقابله با آلودگی هوا گفت: فکر می‌کنم دولت ایران به اهمیت این مساله پی برده و به خوبی آن را درک کرده است و تلاش‌های ایران در مبارزه با آلودگی هوا جدی است.

در ادامه این مراسم مجتبی سجادی معاون پژوهشگاه سازمان استاندارد کشور گفت: این پژوهشگاه یک پژوهشگاه فراگیر و حاکمیتی است و دارای 4 پژوهشکده با 126 آزمایشگاه مرجع است. پژوهشگاه سازمان استاندارد در زمینه تدوین استانداردهای ملی، بین‌المللی، پژوهش‌های ملی و آموزش‌های مربوط به استاندارد فعالیت می‌کند و آماده همکاری مشترک با سازمان محیط زیست و دیگر نهادهای علاقه‌مند به استانداردسازی است .

همچنین محمود کمره‌ای رییس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: این پردیس دارای 11 دانشکده و 13 موسسه پژوهشی مرتبط با خارج از دانشگاه است و 340 عضو هیات علمی تمام وقت و 8000 دانشجو دارد.

به گفته وی سیاست دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بر گسترش مرزهای علم و حرکت به سمت تولید فناوری‌های جهانی است.

مراسم کنگ‌زنی مرکز بین‌المللی طراحی، توسعه و آزمون قوای محرکه سوخت و آلاینده‌های دانشگاه تهران امروز- شنبه- با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، فردریش اشتیفت سفیر اتریش و جمعی از فعالان عرصه سوخت و خودرو در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران برگزار شد.

کد خبر 241632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز