همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که جمعیت کمتر متنوع باکتری در دستگاه گوارش‌شان دارند با احتمال بیشتری ممکن است به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند.

bacteria

به گزارش لایو ساینس پژوهشگرن همچنین دریافته‌اند که افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده بودند، نسبت به افراد سالم، میزان کمتری از باکتری‌های مفید و میزان بیشتری از باکتری‌های زیانبار در روده دارند.

جی‌یانگ آهن، استادیار همه‌گیرشناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در نیورک ، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: "ما برای نخستین بار دریافتیم که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دارای ترکیب متفاوتی از باکتری‌ها نسبت به افراد سالم هستند."

 او می‌گوید:" گرچه این پژوهش هنوز در مراحل ابتدایی است، این امکان را مطرح می‌کند که میکروب‌های روده در ایجاد سرطان روده بزرگ دخیل باشند." به گفتن او تحقیقات بیشتر در این زمینه ممکن است به گشودن راه‌های جدیدی برای محافظت در برابر این بیماری وخیم منجر شود.

سرطان روده بزرگ دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکا است. نتایج این بررسی 6 دسامبر به طور آنلاین در ژورنال انستیتوی ملی سرطان آمریکا منتشر شد.

کاهش تنوع

روده انسان حاوی تریلیون‌ها باکتری است که در روند گوارش، التهاب و ایمنی نقش دارند. پژوهشگران تازه در حال آغاز درک تاثیر تفاوت‌ها در ترکیب باکتری‌های روده بر سلامت به طور کلی، و بر بیماری‌های مانند سرطان روده بزرگ، به طور خاص هستند.

پژوهشگران در این تحقیق نمونه‌های مدفوع 47 نفر را که تازه سرطان روده بزرگ‌شان تشخیص داده شده بود، را با نمونه‌های مدفوع 94 فرد بزرگسال سالم مقایسه کردند. آنها مقایسه میکروب‌های روده‌ای در نمونه‌ها را با آنالیز DNA انجام دادند.

نتایج نشان داد حتی هنگامی که عواملی مانند سن، جنس، شاخص توده بدنی، نژاد و سیگار کشیدن – عواملی که بر خطر بیماری موثرند- در نظر گرفته می‌شدند، نمونه‌های مدفوع افراد دچار سرطان روده بزرگ تنوع باکتریایی کمتری نسبت به نمونه‌های افراد سالم دارد.

به گفته آهن، میزان کمتر تنوع باکتریایی در روده ممکن است بیانگر عدم تعادل در جمعیت پیچیده باکتریایی مقیم در آنجا باشد.

البته این تحقیق فقط یک همراهی، و نه یک پیوند سببی، میان تنوع باکتریایی روده و سرطان روده را نشان می‌دهد. این پژوهشگران می‌گویند پژوهش بیشتری لازم است تا تعیین شود آیا این کاهش تنوع است که به سرطان روده منجر می‌شود، یا خودش ثانوی به ابتلا به بیماری است."

پژوهشگران همچنین انواع خاص باکتری موجود در نمونه‌های مدفوع را بررسی کردند، و دریافتند که در بیماران دچار سرطان روده بزرگ مقدار بیشتری "فوزوباکتریوم"، نوعی باکتری ایجادکننده التهاب در روده وجود دارد که ممکن است رشد سرطان را تحریک کرده باشد. همچنین در اغلب بیماران میزان‌های کلستریدیوم پایین‌تر بود؛ این باکتری با کمک به تجزیه فیبرهای غذایی و کربوهیدرات‌ها ممکن است در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد.

کد خبر 241610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز