پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش ایندیپندنت برای مقامات لندن مشکلاتی به وجود آورده که بی بی سی به جنبه های از آن اشاره کرده است:

یک سیاستمدار ارشد بریتانیایی گزارش های مربوط به انتقاد تند از رییس جمهوری آمریکا و اظهارات توهین آمیز نسبت به وی را به شدت تکذیب کرده است.
روز پنجشنبه، 17 اوت، جان پرسکات، معاون نخست وزیر، گزارش چاپ شده در روزنامه ایندیپندنت در این مورد را تکذیب کرد که ادعا کرده وی سیاست خاورمیانه ای جورج بوش را "مزخرف" توصیف کرده و رییس جمهوری آمریکا را "تنها یک کابوی کلاه به سر" خوانده است.

آقای پرسکات با صدور بیانیه ای گفته است که مطالبی که به وی نسبت داده شده شامل "گزارش غیر دقیق یک گفتگوی خصوصی بوده و منعکس کننده نظرات من نیست."

روزنامه ایندیپندنت امروز پنجشنبه 26 مرداد خود به نقل از هری کوهن، نماینده مجلس عوام از حزب حاکم کارگر، گزارش کرده که آقای پرسکات این سخنان را در ملاقات اوایل هفته جاری با نمایندگان حزب کارگر در مجلس بر زبان راند.

در غیبت تونی بلر، نخست وزیر، که در تعطیلات به سر می برد،  پرسکات وظایف وی را برعهده دارد اما در جریان اعلام وضعیت فوق العاده امنیتی در فرودگاه های بریتانیا در هفته گذشته از وی خبر چندانی نبود.

در حالیکه دولت تونی بلر از متحدان و حامیان جدی موضع جورج بوش در جنگ اخیر لبنان و شریک اصلی وی در عملیات عراق و افغانستان بوده است، انتظار می رود مخالفان  پرسکات اظهارات منتسب به وی را نشانه دیگری از بی مبالاتی سیاسی معاون نخست وزیر قلمداد کنند.

احتمالا مخالفان آقای بلر به همین بهانه خبرهای حاکی از وجود تنش در میان اعضای کابینه بر سر موضعگیری نخست وزیر در جریان بحران لبنان را مورد تاکید قرار خواهند داد.john prescott

اختلاف در دولت

گفته می شود که برخی از اعضای هیات دولت از جمله مارگارت بکت، وزیر خارجه، از حمایت سرسختانه تونی بلر از رویکرد جورج بوش نسبت به این بحران خرسند نبوده اند.

همچنین، نامه ای به امضای بیش از یکصد تن از اعضای حزب حاکم کارگر انتشار یافته است که در آن، امضا کنندگان ضمن انتقاد از حمایت دولت بریتانیا از سیاست آمریکا در قبال بحران خاورمیانه، درخواست فراخوانی نمایندگان مجلس عوام از تعطیلات تابستانی به منظور تشکیل جلسه اضطراری برای مذاکره در این مورد را مطرح کرده اند.

جان پرسکات، که شصت و هشت سال سن دارد، از زمان پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی سال 1997 سمت معاون رهبری حزب کارگر و معاونت نخست وزیر را همراه با سرپرستی تشکیلات مختلف دولتی بر عهده داشته است.

پس از ترمیم کابینه در ماه مه، مقام وی به معاونت نخست وزیری و معاونت رهبری حزب منحصر شد و اخیرا شایعاتی از فشار بر نخست وزیر برای برکناری آقای پرسکات از سمت معاونت نخست وزیر رواج داشته است به نحوی که سمت وی تنها به معاونت رهبری حزب کارگر محدود شود.

کد خبر 2414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز