سید محمد فخار: یکی از شاخص‌های هر پروژه بزرگراه‌سازی‌ در کلانشهرها، توجه به افزایش سرعت و کیفی‌سازی‌ سرعت عبور است.

 تهران با جمعیت تقریبی 14 میلیون نفر در هرروز ساعت با گره‌های ترافیکی پیچیده مواجه می‌شود که ساخت یک بزرگراه جدید می‌تواند برای افزایش سرعت در شهر ظرفیت چشمگیری ایجاد کند. در پی تجربه تکمیل رینگ داخلی و خارجی شبکه بزرگراهی در پایتخت، مسئولان بر آن شدند تا طرحی نو در تهران افکنند که می‌توانست تعاریف و حدود بزرگراه‌سازی‌ در کشور و حتی خاورمیانه را جابه‌جا کند. بزرگراه صدر به‌عنوان یکی از مسیرهای شرقی- غربی در شمال تهران در سال‌های اخیر همواره دچار گره‌های ترافیکی مختلف و متعدد بود. این بزرگراه به‌واسطه داشتن فرعی‌های متعدد و نداشتن جایگزین در سطح خیابان‌های شریانی، نقطه هدف هزاران هزار تردد روزانه بود. ساکنان بافت شهری اطراف این بزرگراه نیز به‌واسطه مجاورت با این مسیر، همواره برای تردد از آن استفاده می‌کردند و سرعت تردد را با ایستادن کنار بزرگراه و سوار و پیاده‌شدن، پایین و پایین‌تر می‌آوردند.

میانگین حرکت در این مسیر 7کیلومتری در برخی ساعات روز به بیش از 50دقیقه می‌رسید و شهروندان از وضع موجود ناراضی بودند. از سال 89 اما طرحی نو برای ساخت بزرگراهی تک‌پایه بر فراز بزرگراه قبلی ریخته و کلنگ نخستین بزرگراه تک‌پایه تهران به طول 13کیلومتر به زمین زده شد. این بزرگراه که آخرین مراحل ساخت خود را در آبان سال‌جاری پشت سر گذاشت، پس از بهره‌برداری بی‌شک موجب اثر مثبتی در حرکت بزرگراهی و کاهش ترافیک شبکه معابر پایتخت می‌شود. بدین‌ترتیب آثار عینی روان‌سازی ترافیک در چند بزرگراه تهران در نتیجه افتتاح پل طبقاتی بزرگراه صدر، برای شهروندان کاملا ملموس خواهد بود. این اثر بر بهبود تردد در بزرگراه‌های اطراف یا بزرگراه‌های موازی با بزرگراه صدر نیز طبیعی و قطعی است. بدین‌ترتیب که با ایجاد معبر و راه جدیدی در شبکه معابر شهر، بخشی از تقاضاهای سفر در سایر بزرگراه‌ها نیز متناسب با جنس سفر مردم جابه‌جا می‌شود و به سمت معبر ترافیکی جدید سوق می‌یابد. آثار مثبت ترافیکی در زمان بهره‌برداری از بزرگراه امام علی(ع) به‌عنوان تجربه‌ای مشابه بر بزرگراه‌هایی نظیر بسیج، رسالت، شهید همت و شهید زین‌الدین مشهود بود و حتی علاوه بر اینها، تقاضای سفر در برخی بزرگراه‌های شمالی و جنوبی نظیر شهید مدرس و شهید چمران نیز کاهش یافت.

بی شک بزرگراه طبقاتی صدر یکی از معابر اثرگذار در بهبود جریان ترافیک خواهد بود. علاوه بر گشایش ترافیک موجود در تراز صفر، بهره‌برداری از پل جدید ترافیک بزرگراه‌های مهم و پرترافیکی نظیر شهید همت، شهید زین‌الدین، شهید حکیم، رسالت، شهید مدرس، یادگار امام‌(ره) و شهید چمران را نیز تحت‌‌تأثیر قرار خواهد داد. به گفته کارشناسان ترافیکی، پیش‌بینی می‌شود که با بهره‌برداری از کریدور شرقی ـ غربی جدیدی که با طبقاتی‌کردن بزرگراه صدر در شمال تهران ایجاد شده است، ترافیک بزرگراه‌های شهید همت، شهید زین‌الدین و رسالت بیش از همه تحت ‌تأثیر قرار بگیرد. همچنین با بهره‌برداری از بزرگراه‌طبقاتی صدر، کارکرد ترافیکی تونل نیایش کامل خواهد شد. پیش از ساخت تونل نیایش، بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق به بن‌بست می‌رسید و عملا یک فاصله در شبکه معابر شرقی ـ غربی پایتخت را موجب می‌شد اما با اتصال2 بزرگراه صدر و نیایش به یکدیگر از طریق تونل و پل طبقاتی، بزرگراه نیایش به‌طور کامل از بن‌بست خارج می‌شود. بزرگراه طبقاتی صدر از دیگر سو بار تردد بیشتری را به سمت بزرگراه نیایش سوق خواهد داد. از آنجا که بزرگراه نیایش از سمت شرق به خیابان ولی‌عصر‌(عج) متصل است، شهروندان تمایل چندانی برای تردد در مسیر غرب به شرق این بزرگراه نداشتند. ضمن آنکه کریدورهای شریانی درجه2 برای هدایت بار ترافیک به داخل این بزرگراه مناسب نبودند و در نتیجه از ظرفیت بزرگراه نیایش به‌نحو‌مطلوب استفاده نمی‌شد اما اکنون با اتصال بزرگراه صدر به تونل نیایش، بیش از پیش از این مسیر بهره‌برداری خواهد شد. با فراهم‌شدن دسترسی بزرگراه امام علی(ع) در منتهی‌الیه شرقی بزرگراه شهید صدر، بخشی از بار ترافیک شمالی ـ جنوبی در بزرگراه شهید بابایی نیز کاسته خواهد شد و از طریق بزرگراه صدر در مسیر بزرگراه امام علی(ع) جاری می‌شود. البته ممکن است در روزهای نخست گشایش پل طبقاتی، به‌دلیل تمایل شهروندان برای مشاهده این سازه جدید ترافیکی، تقاضای سفر کاذب ایجاد شود اما این مسئله به مرور برطرف خواهد شد و حجم ترافیک در بزرگراه طبقاتی صدر به وضعیت عادی بازمی‌گردد.

کد خبر 240600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز