سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

استاد فقید دکتر مهدی حائری یزدی ازجمله فرهیختگانی محسوب می‌شوند که با جمع عالی معقول و منقول، در نقطه اعتلای فراگیری فلسفه غرب و فلسفه و حکمت اسلامی از آبشخور اصلی آن بودند.

جلدکتاب

 مهدی حائری یزدی، فرزند مؤسس حوزه علمیه قم با تحصیلات اعلای طلبگی نزد استادانی چون امام خمینی، میرزا مهدی آشتیانی و مرجع فقید آیت‌الله بروجردی پس از وصول درجه اجتهاد توانسته بود با اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه تحلیلی با تز دکتری «علم حضوری، اصول معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی» از دانشگاه تورنتو به شخصیتی چند وجهی در حوزه علوم عقلی و نقلی بدل شود.

از دکتر حائری یزدی تا به حال غیراز کتب مختلفی که به خامه ایشان منتشر شده برخی از تقریرات درس‌های ایشان نیز چاپ شده که کتاب شرح اصول کافی به تقریر پرویز پویان از این جمله است. این کتاب، ماحصل تقریرات دروس استاد از ابواب عقل و جهل و توحید اصول کافی است. روش شرح استاد در این کتاب، شرح ابتدایی هر یک از روایات ابواب مذکور از منظر لغوی، رجالی، روایی و به‌ویژه عقلی است. استاد در ادامه شرح خود از همه شروح مهم بر اصول کافی، از شرح علامه مجلسی گرفته تا شرح فلسفی ملاصدرا بهره برده و حتی گاه به داوری میان اقوال مختلف نیز می‌پردازد.

از نکات مهمی که وجهی متشخص به کتاب حاضر می‌بخشد، این است که استاد در خلال شرح روایات به بسیاری از نکات جدید و مسائل دقیق عقلی و روایی یا بعضا اخلاقی و عرفانی نیز می‌پردازد به‌طوری که برخی از بحث‌های ابتکاری را می‌توان در اثنای این شرح مشاهده کرد. کتاب شرح اصول کافی در 565 صفحه به همت انتشارات حکمت به زیور طبع آراسته شده است.

کد خبر 240207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز