گروه شهری: پیش‌نویس قانون جامع مدیریت شهری در مرکز مطالعات شهرداری تهران در حال آماده‌سازی است.

این خبری بود که شهردار تهران در هشتاد و چهارمین نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور که روز پنجشنبه گذشته در مشهد برگزار شد، اعلام کرد. محمدباقر قالیباف که ریاست نشست شهرداران کلانشهرهای کشور را نیز بر عهده دارد با اعلام این خبر، به این نکته اشاره کرد که در این پیش‌نویس موضوعات کامل و گسترده‌ای در حوزه مدیریت شهری دیده شده و موضوع دولت‌های محلی نیز درنظر گرفته شده است. وی همچنین گفت: تمامی افراد صاحب‌نظر از دولت، نمایندگان مجلس، کارشناسان سازمان برنامه، استادان دانشگاه و... نیز در جریان این پیش‌نویس قرار دارند و روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

بررسی پیش‌نویس قانون جامع مدیریت شهری با 311ماده و تبصره در دستور کار قرار دارد. همچنین در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور مقرر شد تا کمیته‌ای برای دریافت نظرات کارشناسی شهرداران شهرهای بزرگ و شوراهای اسلامی شهرها و ارائه پیش‌نویس قانون جامع مدیریت شهری به مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

اما در بخش دیگری از این نشست نیز پیشنهاد ارتباط و ملاقات با سطوح عالی وزارتخانه‌های مختلف دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفت تا پس از حصول توافق با وزرای کابینه، موضوعات مشترک در بدنه کارشناسی وزارتخانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس مقرر شد تا مقدمات گفت‌وگوی شهرداران کلانشهرها با وزرای کشور، راه و شهر‌سازی‌ و اقتصاد فراهم شده و رایزنی‌های فی‌مابین شهرداران کلانشهرها و سایر حوزه‌های مرتبط نیز پیگیری شود.

در ادامه این نشست شهرداران کلانشهرها درباره سهم شهرداری‌ها از درآمدهای مالیاتی بحث و بررسی کردند و مقرر شد پیگیری‌های لازم درباره سهم عوارض شهرداری از لایحه نظام مالیاتی صورت گیرد. همچنین نحوه دریافت گزارش ماهانه شهرداری‌ها درباره صورت وضعیت درآمد ناشی از سهم عوارض در مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد تدقیق و بررسی قرار گرفت. در این جلسه همچنین پیشنهاد شد تا کمیته‌ای برای ارائه پیشنهادهای مدیریت شهری به‌منظور تنظیم لایحه نظام مالیاتی تشکیل شود و ایجاد کارگروه‌های مشترک با وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد.

اما موضوع درخواست تعدادی از کلانشهرها برای حضور در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور نیز از دیگر موارد بررسی‌شده در این نشست بود. طبق تصمیمات اتخاذشده نیز مقرر شد تا جلسات شهرداران کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور با حضور شهرداران کلانشهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، کرج، اهواز، قم، شیراز، ارومیه، کرمان، کرمانشاه، رشت، همدان، اراک و زاهدان به‌صورت متناوب تشکیل شود.همچنین صولت مرتضوی، شهردار مشهد به‌عنوان میزبان این مراسم ابراز امیدواری کرد که این نشست‌ها موجبات هم‌افزایی و همکاری گسترده کلانشهر را فراهم کرده و بتواند در سایه همکاری و همراهی بخشی از مسائل کلانشهرها را مرتفع کند.

هیچ تفکری محکم‌تر از مسجدمحوری نیست

شهردار تهران پنجشنبه گذشته در مراسم کلنگ‌زنی ساخت مسجد و حسینیه علی‌اکبری‌های نوغان در شهر مشهد مقدس نیز حاضر شد. محمدباقر قالیباف در این مراسم گفت: در شهرداری تهران توجه به راه‌اندازی مساجد و کمک به مساجد را از وظایف و رسالت‌های خودم می‌دانم، چرا که اساس نظام اسلامی و بروز تحول فرهنگی و تربیتی در گرو توسعه مساجد است. البته غرض من صرف کالبد مسجد نیست، درحالی‌که کالبد مساجد حتما موضوعیت دارد اما مجموعه محتوایی، ایمانی و نقش تربیتی مساجد می‌تواند بسیار مهم و اساسی باشد.

وی همچنین تأکید کرد: از من به‌عنوان خدمتگزاری که 5سال در نیروی انتظامی توفیق خدمت داشته و با آسیب‌های جامعه روبه‌رو بوده، بپذیرید که در هر کجا مسجد پر رونقی وجود داشت، آسیب‌های اجتماعی نبود و در هر کجا که مسجد پررونقی وجود نداشت، آسیب‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند و البته ما منکر اثرات این فعالیت‌ها نیستیم اما باورمان این است که هیچ سازمان و تفکری محکم‌تر از مسجد و مسجدمحوری که ریشه در فرهنگ و حدیث دارد، نیست. مسجد و حسینیه علی‌اکبری‌های نوغان یکی از مساجد قدیمی شهر مشهد مقدس با بیش از 75سال قدمت است که پیش از این در فضایی به وسعت 200مترمربع ساخته شده بود اما در طراحی جدید، کل مساحت پروژه 13هزارو500 مترمربع خواهد بود.

کد خبر 239680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز