سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر لزوم شناخت علائم مرگ‌آفرین در مصدومان حوادث مختلف، گفت: چنانچه این علائم دیر تشخیص داده شوند و مصدوم دیر به مراکز درمانی منتقل شود، احتمال مرگ او وجود دارد.

کمک‌های اولیه

شهریار نوری‌الاصل در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از این علائم را تغییر رنگ پوست عنوان کرد.

به گفته نوری‌الاصل تغییر رنگ پوست افراد از حالت طبیعی به رنگ خاکستری نشان دهنده حملات قلبی، تبدیل آن به رنگ کبود نشان دهنده خفگی، رنگ پریده نشان دهنده بروز انواع مسمومیت‌ها و سرخ شدن پوست نشان دهنده بالا رفتن فشار خون است که باید در همگی این موارد فرد هر چه سریعتر به مراکز درمانی منتقل شود.

heart

 

Blood-Pressure

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر کرمانشاه، تغییر دمای بدن را از دیگر علائم خطرآفرین بیان و خاطرنشان کرد: بدن در حالت طبیعی دمای 37 درجه داشته که در مواردی همچون حمله قلبی و مسمومیت‌ها و موارد دیگر دمای بدن پایین آمده و موجب لرزش تمامی بدن و نیز سرد شدن و یخ زدن انتهای دست و پاها می‌شود.

به گفته نوری‌الاصل چنانچه مواردی مانند فشار خون بالا بروز پیدا کند، دمای بدن بالا رفته که موجب ایجاد سردردهای یکطرفه و دوطرفه همراه با سرخی و قرمزی پوست و مخاطره در چشم می‌شود.

این مدرس و کارشناس امداد و نجات هلال احمر کرمانشاه، همچنین تغییر خشکی طبیعی پوست به مرطوب شدن و ایجاد عرق در سراسر بدن را در حوادث مختلف شایع دانست.

وی یکی دیگر از علائم خطرآفرین را گشاد شدن مردمک چشم عنوان و اظهار کرد: در این حالت که به آن « میدریاز» گفته می‌شود چنانچه این گشاد شدن مردمک در هر دو چشم باشد احتمال مرگ مصدومین 90 درصد است.

به گفته نوری‌الاصل گشاد شدن مردمک در حوادثی همچون سکته قلبی، ایست تنفسی، حملات مغزی، سقوط از ارتفاع و... بروز پیدا می‌کند.

وی در ادامه شاخت علائم خطرآفرین در افراد دیابتی را برای امدادرسانی به موقع به آنها ضروری دانست و اظهار داشت: هنگام افت قند در بدن یک فرد دیابتی، فرد دچار حالت رنگ پریدگی و نیمه بیهوش شده و عرق سردی نیز بر روی سراسر بدن او ایجاد می‌شود.

به گفته نوری‌الاصل با مشاهده این علائم باید احتمال بدهیم فرد به دیابت مبتلا است و برای همین چنانچه فرد حالت نیمه بیهوش دارد باید نوشیدنی شیرین به مصدوم داده و زیر زبانش را عسل و شیرینی بگذارند تا بهبود یابد.

وی تصریح کرد: اما چنانچه فرد بیهوش شده باشد، باید او را سریعا به مراکز درمانی انتقال داد.

وی با بیان اینکه افت قند خون در افراد دیابتی نسبت به بالا رفتن آن می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد، در خصوص مصرف خودسرانه برخی گیاهان دارویی توسط این بیماران هشدار داد و اظهار کرد: این افراد تنها باید با مشورت پزشک خود چنین موادی را مصرف کنند.

کد خبر 239333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز