همشهری آنلاین: یک درمانگر اعتیاد گفت: کنترل و پیشگیری کارسازترین راه برای پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان است.

ناس ماده مخدر در قالب آدامس

به گزارش ایسنا، حمید اسماعdلی، درمانگر اعتیاد ضمن بیان این خبر با اشاره به کاهش سن اعتیاد، اظهار کرد: علاوه بر کاهش سن اعتیاد در سال‌های اخیر شاهد رواج این پدیده در میان زنان و تغییر مصرف از مخدر سنتی به روان‌گردان‌ها نیز هستیم.

وی افزود: متاسفانه نه تنها نوع مواد مخدر تغییر کرده است بلکه مصرف ترکیبات جدید مانند نوشابه‌های انرژی زا، آدامس‌های ناس و خوش بو کننده‌های دهان نیز در بین جوانان گسترش پیدا کرده است.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه بیشتر دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند به روان‌گردان‌ها مانند شیشه، سیگار، حشیش و به تازگی ناس اعتیاد دارند، گفت: متاسفانه مصرف ناس نیز به تازگی در میان جوانان رواج پیدا کرده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ناس ترکیباتی از تنباکو دارد و چون به صورت جویدنی استفاده می‌شود برای جوانان جذابیت دارد، ادامه داد: این ماده مخدر در حال حاضر به صورت آدامس و یا در ترکیب با نوشابه‌های انرژی زا عرضه می‌شود و متاسفانه بسیاری از مراجعه کنندگان به مراکز ترک اعتیاد بدون اطلاع از اعتیاد آور بودن این مواد، به آن اعتیاد پیدا می‌کنند.

وی کنترل، پیشگیری و فیلتر کردن را کارسازترین راه برای کاهش اعتیاد در بین نوجوانان و جوانان بیان کرد و گفت: باید برای آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان در این خصوص برنامه‌ریزی شود.

این پزشک با بیان اینکه والدین باید مهارت نه گفت را به فرزندان خود آموزش دهند، تصریح کرد: مشکلات خلقی جوانان و نوجوانان را نباید نادیده گرفت، چرا که بسیاری از افراد به علت مشکلات روحی و روانی با مصرف مواد سعی در بهبود و رفع مشکلات خود دارند.

اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از اعتیاد در نوجوانان، کنترل و نظارت نامحسوس والدین نسبت به رفتار، وسایل، رفت و آمد و دوستان فرزندانشان و تماس مداوم با مدرسه آن‌هاست.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه در سال‌های گذشته بیماری اعتیاد تنها در قشر ثروتمند و یا فقیر دیده می‌شد، تصریح کرد: اما آنچه که به تازگی شاهد آن هستیم رواج اعتیاد در خانواده‌های قشر متوسط است.

کد خبر 238326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز