جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: افزایش استفاده از موتورهای جستجو و تعدد آنهاباعث شده تا کاربران با آگاهی وشناخت کامل به سراغ آنها رفته و با مفاهیم و اصول اولیه آنها آشنا شوند.

قصد داریم شما را با برخی از اصطلاحات موتورهای جستجو آشنا کنیم:

الگوریتم (Algorithm): مجموعه‌ای از قوانین که یک موتور جستجو برای مرتب و منظم نمودن اسامی و نامها در فهرست خود از آنها استفاده می‌کند تا بتواند به یک درخواست مشخص پاسخگو باشد.

لینک‌های پشت‌صحنه (Back Links): تمام لینک‌هایی که به یک صفحه اینترنتی خاص شاره می‌کنند. همچنین به آن لینک‌های هم‌مرز ( Inbound Links) نیز گفته می‌شود.

نرخ کلیک‌شدن (Click Through Rate): درصد کسانی که یک لینک را مشاهده می‌کنند در مقایسه با تعداد دفعاتی که یک لینک در صفحه نتایج( Result Page) نمایش داده می‌شود.

پنهان‌کاری (Cloaking): در صنعت موتورهای جستجو، به عملیاتی گفته می‌شود که در آن موتور جستجو، محتویاتی از یک آدرس اینترنتی (URL) را ذخیره می‌کند که این محتویات با آنچه که جستجوگر مشاهده می‌کند، متفاوت است.

هزینه هر کلیک (Cost Per Click): سیستمی  که طبق آن افراد و شرکتهای تبلیغات‌کننده مبلغی را به ازاء هر کلیک روی لینکی که کاربران را به سایت او هدایت می‌کند، می‌پردازد. به این سیستم CPC یا PPC نیز گفته می‌شود.

کاوشگر(Crawler): اجزایی از موتور جستجو که به صورت اتوماتیک در وب کاوش کرده و اقدام به جمع‌آوری اسامی می‌نماید را گویند. این جزء موتورهای جستجو که به نام عنکبوت( Spider) یا ربات نیز نامیده می‌شود، لینک‌های مختلف را برای رسیدن به صفحات اینترنتی تعقیب می‌کند تا به هدف برسد.

دایرکتوری‌ها(Directories): نوعی از موتورهای جستجو است که در آنها اطلاعات و اسامی جمع‌آوری شده با کوشش افراد بوده و از سیستم کاوش اتوماتیک در وب برای یافتن استفاده نمی‌شود. در این سیستم لیست اسامی و آدرسها توسط تعدادی از اپراتورها ذخیره می‌گردد و در هنگام جستجو از این پایگاه داده‌های تهیه شده برای رسیدن به مقصد استفاده می‌شود.

صفحه درگاه (Doorway Page): صفحه‌ای مجازی است، ساخته شده از تعدادی کلمات کلیدی و لینک‌های دیگر که ترافیک موتورهای جستجو را تعدیل می‌کند.

فهرست (Index): مجموعه‌ای از اطلاعاتی که یک موتور جستجو دارد و جستجوگران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

صفحه فرود(Landing Page): صفحه‌ای که نهایتا جستجوگر پس از کلیک کردن بر روی لیست نتایج به آن می‌رسد را صفحه فرود گویند.

متن لینک(Link Text): متنی که شامل یک آدرس اینترنتی یا لینک می‌باشد.

موتورهای جستجوی متا (Meta Search Engine): موتورهای جستجویی که به جای کاوش در وب و یافتن درخواست‌های جستجوگران، از فهرست ولیست‌های دو یا چند موتور جستجوی دیگر استفاده می‌نمایند.

برچسب‌های متا (Meta Tags): برچسب‌ها یا اطلاعاتی هستند که در صفحات اینترنتی قرار داده می‌شوند به منظور انتقال اطلاعات به کاوشگر (Crawler) موتورهای جستجو، نمایشگرهای اینترنت و برخی نرم‌افزارهای کاربردی دیگر می‌باشد و قابل رویت توسط جستجوگران نیست.

لیست‌های پرداخت‌شده (Paid Listings): لیست‌هایی که توسط موتورهای جستجو به تبلیغات‌کننده‌ها فروخته می‌شود.

لینک دوطرفه (Reciprocal Link): به یک لینک تبادلی بین دو وب سایت گویند.

صفحه نتایج (Results Page): پس از ورود یک درخواست توسط جستجوگر در موتورجستجو، صفحه‌ای که نتایج در آن نمایش داده می‌شود را گویند که گاهی به نام SERPs نیز نامیده می‌شود که مخفف search Engine Result Pages می‌باشد.

Robots.txt: فایلی که صفحات اینترنتی را از لیست شدن و فهرست‌گیری توسط موتورهای جستجو محفوظ می‌دارد.

بازگشت سرمایه (ROI): درصد سود یا بازده برگشتی از یک فعالیت خاص را گویند و مخفف Return on Investment ‌می‌باشد.

بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketting): عملیات بازاریابی یک وب‌سایت از طریق یک موتورجستجو.

اصطلاح جستجو (Search Terms): کلمه یا کلماتی که یک جستجوگر در قسمت جستجوی یک موتور جستجو وارد می‌کند. به آن کلمات کلیدی، اصطلاح درخواست شده یا Query  نیز گفته می‌شود.

فرمانبرداری (Submission): اجازه ورود URL‌ وارد شده توسط جستجوگر به فهرست و لیست موتور جستجو را گویند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 23828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز